Jakie korzyści przynosi firmie wolontariat pracowniczy?
Wspólne działania w dobrej sprawie zawsze przynoszą korzyści, a wolontariat pracowniczy jest najlepszym tego przykładem. Z jednej strony pomagamy komuś na zewnątrz – fundacji, instytucji, stowarzyszeniu, lokalnej społeczności, a z drugiej – zyskujemy narzędzie, które ma ogromną moc, gdyż łączy pracowników wokół jednego celu – niesienia pomocy.
W przypadku dużych korporacji, w których pracownicy są podzieleni na działy czy zespoły, wspólne działanie pozwala na integrację i uczy współpracy ludzi, którzy na co dzień w biurze nie mają ze sobą styczności. To także sposób na budowanie zaangażowania, przynależności do firmy i poczucia, że działając wspólnie można zdziałać cuda. To właśnie akcje wolontariackie często pokazują, że niemożliwe staje się możliwym. Wystarczy odpowiednia motywacja oraz zjednoczenie sił. Wolontariat pracowniczy z punktu widzenia HRowego jest więc idealnym sposobem na połączenie integracji i kooperacji, i to w słusznej sprawie. Kolejną istotną korzyścią dla firmy jest budowanie pozytywnego wizerunku – przedsiębiorstwa, które angażuje się w problemy lokalnych społeczności, a kiedy trzeba wyciąga pomocną dłoń i wspiera potrzebujących.
A jak to wygląda z punktu widzenia pracownika?
Dla większości pracowników, którzy biorą udział w programie wolontariackim, to bardzo pozytywne doświadczenie. Są osoby, które chętnie pomagają prywatnie, ale ich pomoc nie ma tak dużej skali. Dzięki zaangażowaniu wielu osób udaje się zrealizować znacznie więcej. Przeważnie tacy pracownicy stają się liderami projektów i rozwijają się w tym obszarze. Jest też grupa ludzi, która chciałaby pomagać, ale nie ma motywacji, bądź nie wie jak zorganizować cały proces związany z niesieniem wsparcia. Dla nich wolontariat pracowniczy jest idealnym sposobem na pokonywanie własnych ograniczeń – bo w grupie łatwiej pomagać. Warto też wspomnieć o pracownikach, którzy nigdy nie myśleli o tym, by angażować się w akcje wolontariackie i zachęceni przez kolegów z pracy doświadczają czegoś zupełnie nowego. Niewątpliwie każdego pracownika wolontariat czegoś uczy: pozwala na odnalezienie się w nowej roli, sprawdzenia swoich sił na innej płaszczyźnie, niż zawodowa, czy współpracy z innymi.
Czy korzyści są większe niż wydatki?
Wolontariat pracowniczy nie musi być projektem generującym duże koszty. To czy firma zaangażuje się finansowo i w jakim stopniu zależy od prowadzonej przez nią polityki. Najtańszą opcją jest po prostu zapewnienie pracownikom wolnego czasu na udział w projekcie wolontariackim. Jedynym kosztem, w takim przypadku, jest nieobecność pracowników np. przez jeden dzień czy pół dnia. Oczywiście taka nieobecność musi być zgłoszona z wyprzedzeniem. Innym rozwiązaniem jest finansowanie połowiczne – część środków na pomoc przekazuje firma, a część pracownicy. Kolejną propozycją, coraz częściej stosowaną, jest rezygnacja z wyjazdów czy imprez integracyjnych, na rzecz wolontariatu lub połączenie tych dwóch narzędzi, których efekty są zbliżone. Inną sprawą są koszty projektów wolontariackich – nie zawsze wiążą się one z dużymi wydatkami. Koszt odmalowania świetlicy w domu dziecka wynosi około 1000 zł + zaangażowanie pracowników. Oczywiście firmy, które chcą prowadzić zaawansowane i długoterminowe projekty wolontariacie muszą brać pod uwagę większe koszty. Jednak przy dużej skali działania, również i korzyści, zwłaszcza wizerunkowe, są proporcjonalnie większe.
W jaki sposób można zachęcić pracowników do wzięcia udziału w projekcie wolontariackim?
W każdej firmie jest grupa aktywistów, czyli pracowników którzy chętnie angażują się w najróżniejsze inicjatywy. Tych ludzi nie trzeba będzie długo namawiać do wzięcia udziału w wolontariacie. Wystarczy stworzyć im szansę na to, aby mogli się wykazać na tym polu. Dlatego popularnym rozwiązaniem jest realizowanie wolontariatu poprzez projekty grantowe. Pracownicy sami zgłaszają pomysły dotyczące tego komu należy pomóc i przygotowują plan działania. Następnie na forum firmy ogłaszane są najlepsze propozycje, a pozostali pracownicy głosują, który z projektów powinien być realizowany. To właśnie na tym etapie należy zaangażować jak najwięcej osób. W jaki sposób? Poprzez prezentowanie projektów i ich autorów, przedstawienie problemu i pokazanie jak można go rozwiązać, uświadomienie że pomaganie innym nie jest trudne. Kluczowe jest nagłośnienie wolontariatu poprzez wykorzystanie narzędzi komunikacji wewnętrznej: magazynów firmowych, intranetu, spotkań wewnętrznych. Dzięki ciekawej formie prezentacji akcji wolontariackich sporo pracowników przyłącza się już na etapie realizacji projektu. Widząc, że część pracowników pomaga, również i inni stwierdzają, że i oni mogą. Tu działa efekt kuli śnieżnej.
Projekt wolontariatu pracowniczego ING Życie „HelpING” został wyróżniony w Raporcie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu 2013. Jak działa ten program?
Podstawą naszego projektu wolontariackiego są granty. Pracownicy przedstawiają pomysły na to komu i w jaki sposób pomóc. Głównym kryterium w wyborze zwycięskich akcji, na które firma przeznaczy środki finansowe jest zaangażowanie i współpraca. Wychodzimy z założenia, że nie jest sztuką przekazać pieniądze na szczytny cel. Dlatego wyróżniamy te pomysły, które wymagają od pracowników włożenia serca, pasji, wymyślenia ciekawego pomysłu czy poświęcenia swojego czasu. To właśnie takie akcje przynoszą najwięcej satysfakcji i radości pracownikom. Ponieważ coraz więcej osób chce się rzeczywiście angażować w wolontariat pracowniczy, to jeden dzień pracy pracownika dedykowaliśmy właśnie na działania wolontariackie. Wierzymy, że w przyszłym roku liczba pracowników, którzy wezmą udział w akcjach z zakresu wolontariatu będzie jeszcze większa.
Autor: Agnieszka Kulig, Ekspert i Koordynator ds. Wolontariatu w ING Życie
Image courtesy of Vlado/FreeDigitalPhotos.net