Style przywództwa: Styl wyznaczający wzorce
Sposób zachowania lidera jest jednym z głównych czynników wpływających na atmosferę pracy w zespole. Dobry przywódca jest w stanie ożywić, zaangażować i zmotywować pracowników do podjęcia dodatkowego wysiłku na rzecz organizacji. Słabe umiejętności przywódcze mogą przynieść odwrotny skutek, tworząc w zespole demotywującą atmosferę, która sprzyja dużej rotacji i częstym nieobecnościom w pracy. Niniejsza seria materiałów poświęcona jest krótkiemu przedstawieniu każdego stylu przywództwa – w tym tygodniu zajmiemy się stylem wyznaczającym wzorce.
Na czym ten styl polega?
Wychodząc z założenia, że najlepszym sposobem realizacji złożonego zadania jest wykonanie go samemu, lider stosujący ten styl kieruje zespołem poprzez wzorcowe wykonywanie zadań i obawia się powierzania obowiązków innym.
Lider taki oczekuje, że zadanie zostanie wykonane zgodnie z najwyższym standardem. Nie toleruje słabych wyników, co skutkuje szybkim odebraniem odpowiedzialności za realizację powierzonych zadań.
Wśród liderów nasila się tendencja do coraz rzadszego stosowania tego stylu w porównaniu z innymi podejściami. Styl wyznaczający wzorce jest bardzo rzadko stosowany w Ameryce Łacińskiej i Azji, gdzie został uznany za podejście mające szczególnie negatywny wpływ na atmosferę w zespole.
Ostrzeżenie
Styl ten nie sprzyja długoterminowemu rozwojowi pracownika. Liderzy stosujący tego rodzaju podejście tłumią zaangażowanie i potencjał rozwojowy pracowników, unikając powierzania im bardziej złożonych i interesujących zadań.
Może to również doprowadzić do znaczącego obniżenia morale zespołu. Liderzy mający skłonności do pracy w nadgodzinach oczekują tego samego od swojego zespołu. Często mają tendencję do faworyzowania wybranej grupy pracowników, przez co pozostali czują się niedowartościowani i sfrustrowani.
Gdy nadejdzie odpowiedni moment – trzy kluczowe wskazówki dotyczące rozwijania tego stylu
1. Dawanie przykładu: Cokolwiek robisz, wykazuj się fachową i techniczną wiedzą oraz umiejętnościami, gdyż musisz być postrzegany jako ekspert. Kształtuj zachowanie swoich pracowników według własnych kryteriów. Przychodząc do pracy jako pierwszy, a wychodząc jako ostatni, dajesz podwładnym przykład, jak pracować w godzinach nadliczbowych.
2. Skuteczne powierzanie zadań: Przydzielaj zadania pracownikom, co do których masz pewność, że się z nich wywiążą. Jeżeli rezultaty mają krytyczne znaczenie, zaangażuj do pomocy doświadczoną osobę.
3. Nacisk na wyniki: Poinformuj pracowników, że nie zamierzasz ingerować w ich działania pod warunkiem, że będą osiągać wymagane wyniki. Nie zapomnij jednak poinformować, że zawsze mogą liczyć na Twoje rady i wsparcie.
Więcej informacji na temat rozwijania umiejętności w zakresie wszystkich sześciu stylów przywództwa lub tych stosowanych przez liderów w Państwa organizacji znajduje się na stronie www.atrium.haygroup.com/pl.