Firma BMW wygrała Global Randstad Award 2014 i uzyskała tym samym tytuł najbardziej atrakcyjnego pracodawcy globalnego, przyznawany głosami 200.000 potencjalnych pracowników z 23 krajów na 5 kontynentach. Zwycięstwo motoryzacyjnego giganta jest kolejnym przejawem bardzo silnej obecnie pozycji firm branży samochodowej na globalnym rynku pracy – przed kilkoma tygodniami wyróżnienie Randstad Award w Polsce zdobył Mercedes-Benz Polska. Ogólnoświatowe wyniki badania pokazują, że o atrakcyjności pracodawcy świadczą obecnie przede wszystkim wysokie pensje oferowane pracownikom.
Międzynarodowy koncern BMW zdobył wręczaną w tym roku po raz pierwszy nagrodę Global Randstad Award 2014 dla najbardziej atrakcyjnego pracodawcy na ogólnoświatowym rynku pracy. W gronie nominowanych znalazło się 50 największych międzynarodowych pracodawców, którzy byli oceniani przez blisko 200.000 potencjalnych pracowników z 23 krajów na pięciu kontynentach. BMW zdobyło największe poparcie ankietowanych – 61% wskazało, że chciałoby być zatrudnionym przez ten koncern samochodowy. BMW prześcignęło pozostałe firmy w aż trzech z dziesięciu kryteriów oceny: wynagrodzeń i benefitów oferowanych pracownikom, tworzonej przyjaznej atmosferze pracy oraz silnego kierownictwa. Drugie miejsce na podium zajęła firma Sony, a trzecie Samsung.
Mocne marki pracodawców
W skali światowej badania, sektor motoryzacyjny zajął dopiero 4. miejsce w zestawieniu atrakcyjności branż – po IT, biotechnologii (life sciences) i doradztwie biznesowym. Dlatego zwycięstwo BMW w ogólnoświatowym badaniu Randstad Award jest dowodem bardzo silnej pozycji marki pracodawcy niemieckiego koncernu.
Widoczna jest też jednak rosnąca z roku na rok ocena całego sektora motoryzacyjnego w oczach potencjalnych pracowników. Przed kilkoma tygodniami miało miejsce ogłoszenie wyników polskiej edycji Randstad Award 2014, którego zwycięzcą został Mercedes-Benz Polska. Drugie miejsce w naszym kraju zajęła z kolei Toyota Motor Manufacturing Polska. Zwycięstwo firmy z branży motoryzacyjnej miało miejsce również w Wielkiej Brytanii i na Węgrzech, a w Argentynie, Niemczech i Rosji firmy tego obszaru zajęły wręcz wszystkie trzy czołowe miejsca rankingu.
Obok zwiększenia atrakcyjności sektora motoryzacyjnego, obserwujemy ogólny wzrost ocen pracodawców w oczach potencjalnych pracowników. We wszystkich badanych krajach średnio firmy otrzymywały oceny o 4% wyższe w porównaniu do roku ubiegłego. Taka poprawa ogólnej oceny pracodawców, która miała miejsce również w Polsce, wynika ze zwiększenia się optymizmu respondentów i przekonania o poprawie sytuacji ekonomicznej na rynkach zarówno lokalnie, jak i międzynarodowo.
Zarobki równie ważne dla wszystkich krajów
Wyniki ogólnoświatowe badania Randstad Award są również spójne z wynikami polskimi w obszarze podstawowych oczekiwań pracowników od pracodawców. Po dwóch latach skupienia przede wszystkim na poszukiwaniu bezpieczeństwa i stabilności zatrudnienia, obecnie aż 27% badanych przyznało, że jeśli o atrakcyjności pracodawcy ma decydować tylko jeden czynnik, to jest to wysokość wynagrodzenia. Jak się okazuje, jest to tendencja charakterystyczna dla niemal wszystkich badanych krajów – wynagrodzenie (wzrost z 17% do 23%) staje się dla zatrudnionych ważniejsze niż bezpieczeństwo pracy (spadek z 19% w 2013 roku do 14% w 2014 roku).
W oczekiwaniach pracowników wobec pracodawców wyraźne jest jednak też nastawienie na takie aspekty jak przyjazna atmosfera pracy, równowaga między pracą a życiem osobistym, czy interesująca treść pracy. Dowodzą one złożoności postrzegania atrakcyjności pracodawcy oraz faktu, że oferowane w firmie wynagrodzenia nie są wystarczającym gwarantem pozyskania najlepszych pracowników.
Na dzisiejszym, coraz bardziej pozbawionym harmonii rynku pracy, silna marka pracodawcy jest kluczowa dla przyciągania i utrzymywania odpowiednich, utalentowanych pracowników – mówi Jacques van den Broek, Dyrektor Generalny Randstad Holding, jednej z największych na świecie agencji doradztwa personalnego – Powody, dla których ludzie wybierają pracodawcę różnią się znacząco. Nie ma jednego zestawu cech, które mogłyby przyciągnąć każdego, co sprawia, że obszar wizerunku pracodawcy jest niezwykle wielowymiarowy, pełen niuansów. Wizerunek pracodawcy powinien zatem być wyrażeniem bogatej i zróżnicowanej oferty firmy, która czyni ją unikalnym, wyjątkowym pracodawcą.
Źródło: Randstad Polska sp. z o. o.
Image courtesy of Stuart Miles/FreeDigitalPhotos.net