Style przywództwa: Styl demokratyczny
Sposób zachowania lidera jest jednym z głównych czynników wpływających na atmosferę pracy w zespole. Dobry przywódca jest w stanie ożywić, zaangażować i zmotywować pracowników do podjęcia dodatkowego wysiłku na rzecz organizacji. Słabe umiejętności przywódcze mogą przynieść odwrotny skutek, tworząc w zespole demotywującą atmosferę, która sprzyja dużej rotacji i częstym nieobecnościom w pracy. Niniejsza seria materiałów poświęcona jest krótkiemu przedstawieniu każdego stylu przywództwa – w tym tygodniu zajmiemy się stylem demokratycznym.
Na czym ten styl polega?
Celem lidera stosującego styl demokratyczny jest jak najlepsze wykorzystanie potencjału swojego zespołu. Angażuje swoich pracowników w podejmowanie decyzji i sprawia, że ponoszą oni część odpowiedzialności za nie. Chcąc osiągnąć zaangażowanie oraz konsensus, tego rodzaju lider angażuje członków swojego zespołu w procesy decyzyjne. W zamian osiągają oni dobre wyniki jako zespół, a nie jako poszczególne jednostki.
Styl demokratyczny jest najczęściej stosowanym podejściem w Ameryce Łacińskiej. Ma pozytywny wpływ na wydajność pracy zespołu, gdy połączy się go ze stylami wizjonerskim, afiliacyjnym i kształcącym.
Ostrzeżenie
Styl ten należy stosować wyłącznie w sytuacji, gdy lider dzieli się informacjami i jest przekonany co do możliwości zespołu. Może jednak przynieść katastrofalne skutki, jeżeli członkowie zespołu nie mają potrzebnych umiejętności ani doświadczenia lub są niedoinformowani. Styl demokratyczny jest nieskuteczny w sytuacjach kryzysowych, kiedy nie ma czasu na spotkania ani dyskusje, a jego nadużywanie w takich okolicznościach może budzić wątpliwości co do umiejętności samego lidera.
Gdy nadejdzie odpowiedni moment – trzy kluczowe wskazówki dotyczące rozwijania tego stylu
1. Dzielenie się wiedzą: Informuj członków zespołu na bieżąco na temat spraw organizacyjnych, które ich dotyczą. Zachęcaj pracowników do dzielenia się z Tobą lub innymi członkami zespołu pomysłami związanymi z pracą i informacjami dotyczącymi projektów.
2. Organizacja spotkań partycypacyjnych: Aby zmaksymalizować wkład członków zespołu w dyskusje grupowe, lider musi posiadać doskonałe umiejętności w dziedzinie zarządzania spotkaniami. Stwórz sobie szczegółowy program, efektywnie zarządzaj czasem, zadbaj o to, aby każdy miał swój wkład w spotkanie, i kontroluj swoje uczucia oraz zachowania.
3. Szukanie konsensusu: Zachęcaj członków do stosowania dyskusji, jako okazji do lepszego zrozumienia założeń i kierunku rozwoju zespołu. Unikaj zbyt szybkiego podejmowania decyzji. Poczekaj, aż wszyscy wyrażą swoje zdanie, a zespół wspólnie uzgodni decyzję. Więcej informacji na temat rozwijania umiejętności w zakresie wszystkich sześciu stylów przywództwa lub tych stosowanych przez liderów w Państwa organizacji znajduje się na stronie www.atrium.haygroup.com/pl.