Zapraszamy na wywiad z Dominiką Świerczyńską, Dyrektor Finansowego Centrum Doskonałości we Wrocławiu w Globalnym Centrum Doskonałości Hewlett-Packard na temat roli work-life balance w budowaniu zaufania między pracodawcą i pracownikami.
HRS: Pani Dominiko, czym dla Pani jest work-life-balance?
Dominika Świerczyńska: Każdy ma swoją własną definicję i granicę work-life-balance. Dla mnie osobiście najważniejsza jest elastyczność, to znaczy wsparcie ze strony pracodawcy, gdy tego najbardziej potrzebuję. Są to sytuacje dotyczące np. możliwości okazjonalnej pracy z domu, wcześniejszego wyjścia lub przyjścia do pracy, planowania urlopu czy czasu wolnego. W HP GBC jesteśmy bardzo elastyczni jeśli chodzi o zakres godzinowy pracy, czy inne specyficzne potrzeby pracownika.
Co Pani zdaniem daje firmie ułatwianie pracownikom łączenia pracy zawodowej z życiem osobistym?
Ułatwianie pracownikom godzenia pracy zawodowej z życiem rodzinnym na pewno zwiększa ich lojalność względem pracodawcy i daje im poczucie bezpieczeństwa. Dzięki elastyczności budujemy wzajemnie zaufanie. Staramy się wspierać naszych ludzi w trudnych sytuacjach życiowych, gdy tego najbardziej potrzebują. Oni dzięki temu stają się bardziej otwarci i chętniej angażują się np. w życie firmy. Utrzymanie równowagi pomiędzy pracą zawodową i życiem prywatnym jest dla nas podstawą długofalowej relacji z pracownikami.
Z jakich rozwiązań Pani korzysta?
Bardzo chętnie korzystam z oferty wellnes i w wolnych chwilach biorę udział w zajęciach sportowych. Organizujemy m.in. spływy kajakowe, wspinaczkę górską, zajęcia tenisowe oraz wyjazdy na narty i snowboard. Ponadto zapewniamy dofinansowanie kart Multisport. W obszarach pozapracowych organizowane są na przykład kursy gotowania, techniki relaksu, prowadzimy też szkolenia z zarządzania czasem. Jestem mamą małych dzieci, i okazjonalnie korzystam z możliwości pracy z domu. Korzystam również z prywatnego ubezpieczenia medycznego.
Czy widzi Pani różnicę w podejściu do zagadnienia work-life-balance miedzy młodymi osobami oraz ich starszymi kolegami?
Myślę, że jest to kwestia indywidualnych oczekiwań. Zatrudniamy w HP GBC cudzoziemców pochodzących z 33 krajów, z odmiennych grup etnicznych, kultur i religii. Bardzo cenimy sobie to, że nasi pracownicy mają różne punkty widzenia. Natomiast jak najbardziej można nauczyć się zarządzania czasem. Często sama sytuacja życiowa sprawia, że zatrudnieni wykorzystują czas spędzany w biurze w bardzo efektywny sposób. Na przykład matki małych dzieci nie mogą sobie pozwolić na pracę po godzinach, sama się wiele w ten sposób nauczyłam. Ze strony HP GBC jesteśmy bardzo elastyczni ze względu na rożne sytuacje życiowe. Ponadto oferujemy wiele szkoleń np. z dziedziny zarządzania czasem pracy, zarządzania narzędziami które w tym pomagają, opartymi o kalendarz, pakiet MS Office, oraz dyskusji o zarządzaniu czasem pracy.
Dominika Świerczyńska jest Dyrektorem Finansowego Centrum Doskonałości Hewlett-Packard we Wrocławiu oraz Dyrektorem w Dziale Rozwiązań Finansowych od maja 2011. Poprzednio w Hewlett-Packard pełniła funkcję Kierownika Finansowego w dziale Finansów Globalnych Usług Outsourcingowych oraz Kierownika Działu Audytu w Regionie EMEA.
Image courtesy of Stuart Miles/FreeDigitalPhotos.net
Fajny artykuł, dobrze, że ktoś zwrócił na to uwagę, mam nadzieję, że teraz więcej osób zrezygnuje z owczego pędu. Dzisiaj czytałam też artykuł na ten temat http://www.praca.blog.gowork.pl/work-life-balance/, co o nim sadzicie?