Ktokolwiek pracował w nowoczesnej organizacji o strukturze matrycowej wie, że kompetencje miękkie, takie jak umiejętność słuchania, wywierania wpływu oraz współpracy z innymi, mają kluczowe znaczenie dla osiąganych wyników. Znaczenie kompetencji stanowiących podstawę inteligencji emocjonalnej zostało potwierdzone efektami naszych ostatnich badań, które pokazały, że wysoki poziom inteligencji emocjonalnej w znaczącym stopniu przekłada się na efektywność i skuteczność biznesową organizacji o matrycowych strukturach zarządzania.
Bariery związane z płcią, z którymi kobiety stykają się w swojej karierze zawodowej, mogą być świetnym przygotowaniem do wyzwań przywódczych, jakie stawia praca w złożonym środowisku matrycowym. Bariery te wymagają od kobiet ciągłego doskonalenia i rozwoju umiejętności, dzięki czemu przybliżają je do awansu, szczególnie w organizacjach o strukturze matrycowej, ceniącej potencjał inteligencji emocjonalnej.
Kobiety znajdujące się w kadrze zarządzającej w porównaniu do mężczyzn na równoległych stanowiskach, prezentują wyższy poziom kluczowych kompetencji wymaganych do pełnienia ról przywódczych w organizacjach posiadających strukturę matrycową. W serii pogłębionych wywiadów z kilkudziesięcioma doświadczonymi dyrektorami i managerami zatrudnionymi w takich organizacjach, eksperci Hay Group potwierdzili, że cechy przywódcze, takie jak empatia, zarządzanie konfliktem, samoświadomość czy umiejętność wywierania wpływu, są nierozerwalnie związane z osiąganiem najlepszych wyników biznesowych w organizacji.
Kolejna analiza danych zebranych w badaniach kompetencji emocjonalnych i społecznych Hay Group i zgromadzonych w bazie zawierającej informacje o inteligencji emocjonalnej 17.000 osób znajdujących się na stanowiskach kierowniczych. Sytuację tę obrazuje poniższe zestawienie.
Empatia okazała się silną stroną u 33% kobiet w porównaniu z tylko 15% mężczyzn.
Zarządzanie konfliktem zostało dostrzeżone jako silna strona u 51% kobiet oraz tylko u 29% mężczyzn.
Wywieranie wpływu było silną stroną 32% kobiet oraz tylko 21% mężczyzn.
Samoświadomość była silnie widoczna u 19% kobiet i tylko u 4% mężczyzn.
Generalnie na rynku panuje niedobór kompetencji niezbędnych do pomyślnego kierowania zespołami o charakterze matrycowym. Wśród kobiet i mężczyzn pracujących poniżej szczebla najwyższej kadry zarządzającej, dysproporcje w poziomie kompetencji w zależności od płci nie były już tak wyraźne. Jednakże kompetencje niezbędne by z sukcesem kierować zespołem matrycowym, okazały się deficytowe zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn w całej bazie Hay Group:
Mniej niż jedna czwarta osób (22%) wykazała silne poczucie empatii.
U mniej niż jednej trzeciej badanych (31%) stwierdzono silne zdolności zarządzania konfliktem.
Tylko 20% uznano za osoby mające silny wpływ na otoczenie i tylko 9% za mające silne poczucie samoświadomości.
Wyniki badań wskazują, że najbardziej rozwinięte kompetencje to orientacja na indywidualne osiągnięcia i samokontrola, które były skuteczne w tradycyjnych organizacjach o hierarchicznej strukturze. Nie zaskakuje więc fakt, że wielu dzisiejszych liderów będzie musiało rozwijać i doskonalić swoje umiejętności słuchania, wywierania wpływu oraz zmienić niektóre ze swoich zachowań przywódczych. Ponieważ organizacje stają się coraz bardziej globalne, a środowiska matrycowe coraz bardziej powszechne, ich sukces zależeć będzie w znacznej mierze od zdolności przywódców do wykorzystania przedstawionego tu podejścia zakotwiczonego w inteligencji emocjonalnej a kładącego nacisk na aspekty współpracy.
Organizacje mogą wspomóc managerów w rozwijaniu tych umiejętności poprzez dostarczenie informacji i narzędzi, które pozwolą im na zrozumienie własnych stylów przywódczych i tego jak zazębiają się one z wymaganiami, jakie stawia nowy model przywództwa. Kolejnym krokiem jest wsparcie w dostosowaniu własnego stylu przywództwa i rozwoju określonych kompetencji tak, aby mogli osiągać pozytywne wyniki biznesowe w środowisku matrycowym.
autor: Mirosława Kowalczuk
Image courtesy of adamr/FreeDigitalPhotos.net