Jak wprowadzać zmiany, by były to zmiany na lepsze, czyli Wyzwania HR w Poznaniu

ID-100207233Jeśli spróbujemy opisać współczesne środowisko HR językiem matematyki, to od razu dostrzeżemy, że mamy do rozwiązania bardzo trudne równanie. Mamy w nim całą masę zmiennych i prawie żadnych stałych. Zmianom podlegają w zasadzie wszystkie obszary, za które odpowiadają specjaliści HR. Wielu z nich sen z powiek spędza zmiana pokoleniowa i związana z nią konieczność porozumienia się z wchodzącymi na rynek, „Igrekami” i ich młodszymi kolegami z pokolenia Z. Zmienia się także rola HR w organizacjach.

 

 

 

 

 

‘HR Partnerem Biznesu’ to słuszny postulat, z którym coraz liczniejsi specjaliści HR zgłaszają się do swoich Zarządów. Deficyt kandydatów, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje, jest motorem kolejnej zmiany – zmiany sposobu rekrutowania i szkolenia, w taki sposób by zniwelować lukę kompetencyjną i pomóc kandydatom nadrobić liczne braki. O tych i wielu innych zmianach towarzyszącym pracy HR-owca, dyskutowali uczestnicy konferencji Wyzwania HR, która odbyła się 20 listopada w Poznaniu.

 
Spotkanie w Poznaniu rozpoczęło się żywiołowym wystąpieniem Tomasza Kammela, który zdradził uczestnikom kilka ze swoich zawodowych sekretów. Tajemnice te, jak i całe wystąpienie, dotyczyły sposobów skutecznej komunikacji. Sam tytuł prezentacji najlepiej to odzwierciedla. Brzmiał on: „Jak gadać, żeby się dogadać?”. Podczas wystąpienia uczestnicy otrzymali wiele praktycznych porad, oraz poznali ciekawostki i triki, których znajomość powoduje, że zawsze sprawia się świetne wrażenie na rozmówcy, jest się pozytywnie odbieranym, a to, co ma się do powiedzenia zostaje z uwagą wysłuchane.

 
Adriana Kiwak z firmy GLS Poland, zaprezentowała ciekawe case study, dotyczące zmian, jakie wprowadziła w swojej organizacji, by zwiększyć efektywność zespołu handlowego. W swoim wystąpieniu przedstawiła krok po kroku etapy, które wchodziły w skład całego skomplikowanego procesu zmiany. Okazało się, że tego typu projekty wymagają od specjalistów HR kompleksowej wiedzy z obszarów, na pozór, bardzo odległych od zarządzania zasobami ludzkimi. W tym przypadku była to wiedza z zakresu zarządzania sprzedażą.

 
Z kolei Agnieszka Iskra i Marta Berlińska z TVN, poruszyły istotny, aktualny temat zmian pokoleniowych oraz budowania zespołów złożonych z osób w różnym wieku. Panie na wstępie przedstawiły charakterystykę każdego z pokoleń obecnie znajdujących się na rynku pracy, a następnie doradziły w jaki sposób tworzyć zespół, by mocne strony i zalety każdego z nich były jak najlepiej wykorzystane. Kolejne wystąpienie należało do Pauliny Stochniałek z firmy ITeligence. Dotyczyło ono pomysłowych sposobów rekrutacji i szkolenia nowych pracowników, w bardzo wymagającym pod tym względem, środowisku IT. Mała liczba kandydatów, o których z determinacją rywalizują firmy, tak wygląda sytuacja, kiedy poszukujemy po prostu specjalisty IT. Jeśli podniesiemy poprzeczkę i spróbujemy, tak jak ma to miejsce w firmie ITeligence, zrekrutować specjalistów IT, którzy znają inny niż angielski język obcy, wtedy wyzwanie staje się ekstremalnie trudne. Wystąpienie było bardzo inspirujące i dostarczyło wielu nieszablonowych pomysłów i inspiracji, które sprawdzają się przy tak ambitnych projektach rekrutacyjnych i rozwojowych.

 
Piotr Kaźmierski z firmy JTI Polska, w swoim wystąpieniu skupił się na tym, nad czym z pewnością głowią się HR-owcy w niejednej firmie, czyli na sposobach, dzięki którym można wykrzesać zapał i motywację do pracy, z uchodzących za niezaangażowanych i kapryśnych, przedstawicieli pokolenia Y. Najlepszym sposobem zmotywowania młodych ludzi jest zbudowanie z nimi relacji, nawiązanie kontaktu i danie im możliwości spróbowania swoich sił już na bardzo wczesnym etapie, bo w szkole średniej. Powierzanie odpowiedzialnych zadań i partnerskie podejście okazały się kluczem do serc i rozumów młodych „Igreków”.

 
Poznańska edycja Wyzwań HR była jednocześnie ostatnią konferencją w 2013 roku. Dlatego też – by podsumować i zebrać tezy zgromadzone podczas wydarzeń w różnych regionach Polski – formuła konferencji w Wielkopolsce po raz pierwszy w historii wydarzenia zawierała element warsztatowy. Grupy dyskusyjne cieszyły się dużym zainteresowaniem uczestników. Mieli oni do wyboru cztery zagadnienia, skupiające się na aktualnych, szeroko dyskutowanych w branży problemach i wyzwaniach. Tematy dotyczyły: strategicznej roli HR jako Partnera Biznesu, Employer Brandingu, budowania skutecznych zespołów sprzedażowych oraz rozważań dotyczących tego, czy zmotywowanie przedstawicieli pokolenia Y, jest w ogóle możliwe…

 
Ewa Schabek oraz Witold Horowski z firmy Amica, opowiedzieli o kompleksowym i trudnym procesie zmiany, który przeszła firma w ostatnich latach. Pierwsza fala kryzysu gospodarczego, która dotarła do Polski w 2008 roku, bardzo dotkliwie dała się odczuć Amice. Konieczne były radykalne kroki m.in. kilka grupowych zwolnień i sprzedaż dwóch fabryk. Rozwiązaniem, na które zdecydowano się w firmie Amica, było postawienie wszystkiego na jedną kartę, tą kartą była odważna, nowa strategia oraz towarzyszące jej zmiany w komunikacji na wszystkich poziomach firmy. Determinacja i konsekwencja we wdrażaniu bardzo głębokich reform, opłaciła się.

 
Przedostatnie wystąpienie należało do Katarzyny Wolskiej z firmy Tieto, która opowiedziała w ciekawy i nieszablonowy sposób o tym, czego jeszcze nie wiemy na temat znanego i lubianego Employer Brandingu. Według Katarzyny Wolskiej Employer Branding, nie polega na wychodzeniu na zewnątrz firmy z komunikatem: „Pracujcie u nas! Jesteśmy super!”. Na czym więc polega? Na dzieleniu się z osobami z zewnątrz firmy wiedzą pracowników. Programiści i inżynierowie zatrudnieni w firmie Tieto angażują się w działania prowadzone na uczelniach, przekazują studentom swoją wiedzę.

 
Konferencję zakończyło wspólne wystąpienie dwóch przedstawicieli Grupy Pracuj, Rafała Nachyny oraz Radosława Iwańczuka. Dotyczyło ono synergii działu HR i działu sprzedaży. Jest to dla wielu osób połączenie, które szokuje. Jednak przykłady opisanej wyżej firmy GLS Poland oraz samej Grupy Pracuj, który prelegenci w ciekawy sposób zaprezentowali, świadczą, że w tym przypadku takie połączenie ognia z wodą nie tylko jest możliwe, ale jeszcze sprawia, że firma osiąga znacznie lepsze wyniki sprzedażowe.
A już w lutym konferencja w Warszawie rozpocznie kolejną edycję: Wyzwania HR 2014.

 

źródło: Concept PR

 

Image courtesy of Stuart Miles/FreeDigitalPhotos.net

 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled