Obecnie na rynku, ze względu na realizację projektów unijnych, mamy do wyboru mnóstwo szkoleń i tyleż samo firm szkoleniowych, które te szkolenia realizują. Pytanie więc, w jaki sposób dokonać wyboru najlepszego i najefektywniejszego szkolenia dla pracowników? Na co należy zwracać uwagę? Dlaczego nie korzystać ze wszystkich darmowych szkoleń, jakie są oferowane w Internecie?
Pierwsza i najważniejsza zasada jest taka, że szkolenia dla wszystkich niekoniecznie są dla każdego pracownika danej Firmy.
1. Najważniejszy jest zakres tematyczny, z którego pracownicy mają być przeszkoleni. Należy dobrze przemyśleć strategię szkolenia swoich pracowników. Powinna ona być ujęta w planach rozwojowych i określona w dłuższym horyzoncie czasowym tak, aby uniknąć marnowania czasu i tym samym pieniędzy Firmy na udział w niepotrzebnych zajęciach. Np. wysyłanie pracownika, który ma najgorsze wyniki sprzedażowe, na kolejne szkolenie sprzedażowe może okazać się bezcelowe. Problem może leżeć gdzie indziej, np. w braku umiejętności robienia dobrego pierwszego wrażenia, lub w braku wewnętrznej motywacji. Szkolenie sprzedażowe w takim wypadku nie przyniesie żadnych korzyści. Aby dobrze zaplanować ścieżkę rozwoju i edukacji w Firmie, warto więc skorzystać z rady kompetentnej w tej dziedzinie osoby, która będzie w stanie zbadać potrzeby szkoleniowe, określić obszary do uzupełnienia, i zaproponować najlepsze dla Firmy rozwiązanie w krótkiej i dłuższej perspektywie.
2. Kto będzie szkolił? Szkolenie to nie tylko dobry program, ale przede wszystkim dobry Trener. Nawet najlepiej rozpisane zajęcia mogą się okazać totalną klapą w trakcie realizacji. Moim zdaniem szkolenie powinien prowadzić Trener, który przede wszystkim ma praktyczną, a nie tylko wyuczoną, wiedzę na temat poruszanych zagadnień, a do tego pasję nauczania i umiejętność przekazywania wiedzy.
3. Jak znaleźć dobrą firmę szkoleniową? Mamy na rynku mnóstwo firm o wyrobionej renomie, które od lat z powodzeniem przeprowadzają szkolenia na najwyższym poziomie. Jeżeli jednak chcielibyśmy skorzystać z usług mniejszych, lokalnych firm, a mamy jakiekolwiek wątpliwości, co do świadczonych przez nie usług, najlepiej po prostu je sprawdzić. To może być nawet godzinne spotkanie na konkretny temat, które pokaże nam, czy chcemy z daną firmą i Trenerem współpracować, czy podoba nam się sposób ich działania i jak są odbierani przez pracowników. W ten sposób będziemy wiedzieli, czego możemy się po danej firmie spodziewać.
4. Bardzo ważna jest informacja zwrotna. Po każdym dobrze zorganizowanym i przeprowadzonym szkoleniu zarówno osoby decyzyjne, jak i przełożeni powinni otrzymać informację, co zostało zrealizowane na szkoleniu i jakie nowe umiejętności powinny być przez pracowników wdrażane pod okiem ich menedżerów. Bez praktycznego zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności trudno jest mówić o efektywnym szkoleniu.
5. Cena. Jest takie powiedzenie, że cena czyni cuda. Niestety niekoniecznie to, co tanie jest tanie i to, co wydaje się być drogie jest drogie. W szkoleniach najważniejsze jest przełożenie na efekty pracy pracowników – ile zarobimy po przeszkoleniu pracowników i wdrożeniu pożądanych zmian. Dlatego oprócz ceny należy wziąć pod uwagę wszystkie elementy, o których jest mowa powyżej.
Jeżeli więc rzeczywiście dbamy o rozwój nasz i naszych pracowników, zadbajmy również o jakość szkoleń, o dopasowanie tematyczne, o wdrożenie nowych umiejętności, które przełożą się na poprawę działań, wyników, realizacji celów. Dopiero takie szkolenie będziemy mogli nazwać efektywnym.
autor: Ewa Janas