W poprzednim artykule poświęconym podejmowanym działaniom w ramach marketingu rekrutacyjnego na koniec postawiłam pytanie ‚czy z racji kosztów mniejsze firmy powinny zrezygnować z marketingu rekrutacyjnego?’ Odpowiedź brzmi – zdecydowanie nie! Sam marketing rekrutacyjny jest wartościowym elementem działań Employer Branding i umiejętnie wykorzystany potrafi przynosić oczekiwane efekty. Jak więc do tego podejść?
Przede wszystkim jestem zwolennikiem kompleksowości realizowanych projektów, dlatego też uważam, że warto zaplanować całość działań wizerunkowych w ramach Employer Branding, tak, aby poszczególne działania były ze sobą spójne, a kandydat otrzymywał jednolity przekaz zarówno w ogłoszeniach, na stronie kariera, w materiałach informacyjnych, czy na targach pracy. Kiedy już wypracujemy swój firmowy wizerunek warto wybrać narzędzia, które będziemy wykorzystywać. Po pierwsze – strona kariera, która budzi zainteresowanie naszej grupy docelowej (ku inspiracji np.: www.tesco.pl/kariera, www.implix.com/pl/kariera, www.grupazywiec.pl/kariera). Po drugie jeśli nastawieni jesteśmy na kandydatów, którzy są obecni w social media, nas również nie może tam zabraknąć (www.facebook.com/ludziezmarsa, https://apps.facebook.com/luxoftplhrteam/).
Kolejnym krokiem jest ogłoszenie – jego forma i treść powinna być spójna z resztą działań wizerunkowych i powinna być atrakcyjna dla kandydatów. Świetnym przykładem z ostatnich tygodni jest rekrutacja OX Media na stanowisko social media director, zamiast standardowego ogłoszenia kandydaci na stronie internetowej www.socialmediadirector.pl odpowiadają na kilka pytań, które pozwalają im sprawdzić na ile będą dobrze czuli się w nowej roli – pomysł świetny i trafiony pod kątem grupy docelowej. Działaniem na mniejszą skalę, ale również zwracającym uwagę są ogłoszenia w Grupie Pracuj na stanowisko Podróżnik Sprzedaży (przykład można znaleźć na pracuj.pl www.pracuj.pl/praca/podroznik-sprzedazy-warszawa,oferta,2837451). Ogłoszenia te nie tylko są sformułowane w niestandardowy sposób, który niewątpliwie trafia zwłaszcza do pokolenia Y, które jest tu targetem, ale mają w sobie jeszcze jedną wyjątkową rzecz. W każdym ogłoszeniu zamieszczony jest link umożliwiający poznanie przyszłego przełożonego – kliknięcie tego linku przenosi nas na profil przełożonego na jednym z biznesowych portali społecznościowych – rozwiązanie wyjątkowe, bardzo ciekawe i godne przemyślenia.
Analizując rynek można odnaleźć wiele przykładów na to jak skutecznie podejść do tematu marketingu rekrutacyjnego. Firmy, które odnoszą sukcesy w tym zakresie nie tylko tworzą ciekawe przekazy, ale dbają przede wszystkim o całościowy Employer Branding. Bez zadbania o to, aby wizerunek pracodawcy budził nie tylko zainteresowanie, ale i zaufanie, nie stworzymy marketingu rekrutacyjnego, który przekuje się na sukces biznesowy. Dlatego też, jak w zasadzie we wszystkich działaniach z obszaru HR, po pierwsze zadbajmy o wewnętrzne działania personalne w naszej firmie, aby pracownicy, których obecnie zatrudniamy byli spójni z naszymi komunikatami zewnętrznymi i wspierali nasze działania. Dopiero na tym fundamencie możemy budować działania marketingowe, które będą przyciągać nowych kandydatów.
Autor: Joanna Kamińska – psycholog organizacji i zarządzania, HRowiec z wykształcenia i powołania, właściciel firmy doradczej HR Support, autorka bloga zawodowego ‚HR z pasją’.