HR-owca marka własna czyli Wyzwania HR w Krakowie

file0002021971112HR to odpowiedzialny obszar. Przekłada się na harmonijny rozwój firmy, zadowolenie ludzi i dobre imię organizacji. HR-owcy odpowiadają za rekrutację i kształtują politykę personalną przedsiębiorstw. Zarządzają wiedzą i kompetencjami pracowników, potrafią znaleźć talent i go umiejętnie rozwinąć. To ukierunkowanie na zewnątrz – do innych pracowników, departamentów czy zarządu sprawia, że HR-owcy niekiedy nie zastanawiają się nad własnym rozwojem czy nad polityką personalną skierowaną do nich samych. Podczas debaty Joanna Malinowska-Parzydło z Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu wprost zapytała uczestników konferencji „Wyzwania HR”: Co robicie, jako odpowiedzialni HR-owcy, by budować własny wizerunek i stawać się ekspertem w oczach najbliższych pracowników? Jak rozwijacie własne kompetencje i dbacie o swój własny rozwój? O marce własnej osób zawodowo związanych z HR mówili także inni prelegenci podczas konferencji zorganizowanej przez portal rekrutacyjny Pracuj.pl 17 kwietnia w Krakowie.

 

Od wystąpienia poświęconego budowaniu i świadomym zarządzaniu marką własną rozpoczęła się małopolska edycja konferencji Wyzwania HR. Joanna Malinowska- Parzydło z Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu zwracała szczególną uwagę zebranych uczestników na pułapkę tzw. „trójkąta dramatycznego”, w wyniku którego pracownicy, w tym specjaliści ds. HR, sytuują się w roli katów, ofiar lub też wybawców. Te nacechowane emocjami, i nie zawsze świadomie wybierane role, należy umiejętnie przełamać po to, by realizować zarówno swoje zawodowe obowiązki w sposób profesjonalny, ale również by w pełni asertywnie i w zgodzie sobą osiągać własne cele.

 

Kolejne wystąpienie prowadziła Tina Sobocińska ze Schneider Electric, która wskazała, że rola HR polega na towarzyszeniu wszystkim pracownikom – w tym pracownikom własnego departamentu HR – na każdym etapie ich relacji z korporacją tj. od procesu rekrutacji po rozstanie z firmą. Aleksandra Wiśniewska z FMC Technologies opowiedziała jak specyficzna – choć bywa błyskawiczna – jest rekrutacja studentów studiów inżynieryjnych oraz jak rozbudzić w młodych pracownikach chęć rozwoju osobistego, nie zawsze powiązanego z awansem w pionowej strukturze firmy.

 

Rafał Szczepanik z Training Projects ciekawie zdefiniował kluczowe błędy popełniane przez szefów HR, które – nieuświadomione – skutecznie blokują rozwój całej organizacji oraz wpływają negatywnie na wizerunek departamentu HR. O możliwościach rozwoju osobistego oraz docenianiu roli ekspertów i mentoringu podczas cieszącej się szczególnym zainteresowaniem uczestników debaty, mówili Joanna Malinowska-Parzydło oraz Rafał Szczepanik. „Towarem deficytowym w dzisiejszych czasach jest uwaga. Uwaga, którą chcemy i możemy poświęcić innym. Wolimy wyręczać niż uczyć, wysłać na zewnętrzne szkolenie zamiast skierować do innego pracownika, który ma kompetencje i zna specyfikę naszej firmy. Nie doceniamy osób doświadczonych z wnętrza organizacji, wciąż szukając nowych – na zewnątrz. Celowo nie użyłam słowa starszych, choć mentoring z reguły kojarzy się właśnie z relacją starszy-mistrz a młodszy-uczeń, bo dziś także młodzi ludzie mogą uczyć osoby starsze choćby korzystania z innowacyjnych narzędzi czy zastosowania nowoczesnych technologii.” – skomentowała Joanna Malinowska-Parzydło z Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu.

 

Prezentacja Aleksandry Guzik z firmy Schibsted Tech Polska oraz projekcja filmu ukazującego opinie pracowników z obszaru IT na temat marki własnej informatyka, spotkały się z żywiołową reakcją publiczności. Dyskusja, która wywiązała się w trakcie wystąpienia pokazała, że rekrutacja pracowników z obszaru IT to bolączka i wyzwanie dla wielu HR-owców, a sukces tego procesu zależy także od pewności siebie rekrutera oraz jego asertywności i umiejętności argumentacji.

 

Radosław Chłodowicz z firmy Comarch, podobnie jak jego poprzednicy – Aleksandra Guzik oraz Aleksandra Wiśniewska – upatrywał sukcesów w rekrutacji wśród kandydatów z pokolenia Y w sposobie komunikowania i wizerunku marki pracodawcy. „Marketing szeptany czyli opinie o pracodawcy, o marce firmy przekazywane nieformalnymi kanałami czyli poprzez rekomendacje, fora internetowe czy portale społecznościowe to klucz do sukcesu w rekrutacji. Jeśli zależy nam na pozyskaniu najlepszych kandydatów, musimy wiedzieć co o naszej firmie mówi się w środowisku, w którym przeprowadzam rekrutację” – podsumował Radosław Chłodowicz.

 

Konferencję Wyzwania HR w Krakowie zamknęło wystąpienie Marcina Sieńczyka oraz Pawła Leksa z Grupy Pracuj Solutions. Paweł Leks zaprezentował wyniki raportu „Foresight Kulturowy 2020” przygotowany przez firmę  Stratosfera oraz omówił trendy społeczne i kulturowe, które w kolejnych latach będą się umacniały, wypierając dotychczasowe zwyczaje i uwarunkowania. Marcin Sieńczyk – z firmy e-Recruitment Solutions należącej do Grupy Pracuj, odpowiedział na nurtujące praktyków HR pytania zw. z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w procesach rekrutacyjnych oraz o roli modelu SaaS – Software as a Service czyli „Oprogramowanie jako usługa”.

 

Kolejne spotkanie z cyklu „Wyzwania HR” odbędzie się 15 maja 2013 roku po raz pierwszy w Łodzi. Więcej informacji znajdą Państwo na stronie: www.wyzwaniahr.pl

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0