Dlaczego się szkolimy?

OLYMPUS DIGITAL CAMERATylko 22% dorosłych Polaków zadeklarowało w badaniu Bilans Kapitału Ludzkiego, że w 2013 r. zamierza rozwijać swój potencjał zawodowy w jakiejkolwiek formie. To znacznie mniej  niż w ubiegłym roku, kiedy 36% ankietowanych doskonaliło swoje umiejętności. Dla zdecydowanej większości z nich największą motywacją do podnoszenia kompetencji były wymogi związane z zajmowanym stanowiskiem i oczekiwania pracodawcy.

 

Uczymy się, bo chce tego pracodawca

W 2012 roku 36%, czyli prawie 9 mln dorosłych Polaków, rozwijało swój potencjał w jakiejkolwiek formie. Tradycyjnie, najczęściej doskonalili umiejętności pracujący i absolwenci studiów wyższych. Aż 37% Polaków nigdy nie uczestniczyło
w szkoleniach, warsztatach, seminariach czy innych formach dokształcania.

 

W ubiegłym roku około 3,6 miliona osób dorosłych (czyli 15%) zdecydowało się na udział w nieobowiązkowych kursach i szkoleniach. Około 5% ankietowanych (1,2 mln)  uczestniczyło tylko w obowiązkowych szkoleniach BHP i  przeciwpożarowych.  Podobnie jak w latach poprzednich, tak i w 2012 r. najliczniej uczyli się mieszkańcy województwa podlaskiego.

 

woj

 

 

Wykres: Uczestnictwo w kursach lub szkoleniach w 2012 r. wśród osób pracujących. Dane
w procentach. Źródło: Bilans Kapitału Ludzkiego, raport „Kształcenie przez całe życie”.

 

Jedynie 17% uczestniczących w szkoleniach opłacało je samodzielnie. W zdecydowanej większości przypadków kursy finansował pracodawca. Dla osób pracujących największą motywacją do uczenia się była chęć podnoszenia kompetencji potrzebnych w obecnym miejscu pracy (65%). Szczególnie widoczne  było  to wśród specjalistów i osób na kierowniczym stanowisku. Dla 40% ankietowanych impulsem do nauki był wymóg pracodawcy. Tylko 23% szkoliło się, by rozwijać własne zainteresowania. Zdecydowana większość Polaków, która nie dokształca się, nie widzi potrzeby doskonalenia swoich umiejętności.

 

Jakie szkolenia wybieramy

Ankietowani najczęściej uczestniczyli w kursach obowiązkowych BHP i przeciwpożarowych (36% spośród tych, którzy uczestniczyli w szkoleniach). Dużym zainteresowaniem cieszyły się tematy związane z medycyną, pracą socjalną, psychologią, pierwszą pomocą (11%). Popularne również były zagadnienia z branży budownictwa i przemysłu (10%) oraz informatyki (7%). Co ciekawe, tylko 3% ankietowanych, którzy podnosili swoje kompetencje, zainwestowało w naukę języków obcych. Ogółem, respondenci bardzo wysoko ocenili jakość szkoleń, w których brali udział – ponad 90% badanych stwierdziło, że były one dla nich przydatne. – Przypomnijmy, że jeszcze ciągle można wybierać spośród szerokiej oferty szkoleń otwartych współfinansowanych z funduszy EFS – mówi Anna Świebocka-Nerkowska, Dyrektor  Departamentu Rozwoju Kapitału Ludzkiego w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – Dlatego zachęcamy do systematycznego zaglądania na stronę www.inwestycjawkadry.pl, gdzie można znaleźć bogatą ofertę szkoleń oraz studiów podyplomowych, zarówno komercyjnych, jak i współfinansowanych z funduszy UE, pogrupowanych aż w 21 kategorii tematycznych – dodaje. W tej chwili w bazie znajduje się ponad 28 000 komercyjnych i około 6600 kursów współfinansowanych z EFS oraz ponad 1000 komercyjnych i około 370 dofinansowanych studiów podyplomowych.

 

 

Źródło: Bilans Kapitału Ludzkiego – wspólny projekt Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wywiady przeprowadzano od 22 lutego do 22 maja 2012 r.. Raport: „Kształcenie przez całe życie”.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0