Z kamerą wśród zwierząt – czyli rekrutacja 2.0

zdj_do_artykulu_3Co zrobić aby znaleźć odpowiedniego pracownika? To trochę tak jak z polowaniem na tygrysa – potrzebne nam będą do tego odpowiednie narzędzia. Aby go dorwać musimy najpierw dokładnie zbadać jego zachowania i reakcje w sytuacji zagrożenia. Co więc nam w tym pomoże? Może kamera?

 

Wykorzystanie przez kandydatów kamery internetowej daje pracodawcom ogromne szanse poznania ich lepiej. Pierwszą możliwością, która pojawiła się na rynku było Video CV. Dzięki temu rozwiązaniu kandydaci mieli możliwość przedstawienia swojego życiorysu w formie audiowizualnej autoprezentacji. Tylko czy nie jest to trochę jak z akrobacjami w cyrku? Czy nie robią tego „pod publiczkę? Czy nie pokazują wyćwiczonych zachowań, które mają zadowolić widownię, czyli w tym przypadku pracodawcę? Niektóre narzędzia umożliwiają natomiast pracodawcy stworzenie zestawu pytań, które kandydat otrzymuje po czym w dogodnym dla siebie momencie i miejscu uruchamia kamerę, klika przycisk „nagraj wideo” i po kolei odpowiada na wysłane mu pytania, wcześniej skrupulatnie się do nich przygotowując. Można to porównać do filmowania zwierząt w zoo. Tak – reagują, jednak ich zachowania nie są normalne, bo nie znajdują się w swoim naturalnym środowisku. W przypadku kandydatów dodatkowo pojawia się ryzyko, że to wcale nie musi być ich własna odpowiedź na zadane pytanie, a jedynie wyuczona sztuczka.

 

Istnieje jednak taki system, w którym kandydat musi odpowiadać na zadane pytania na bieżąco (czas przygotowania odpowiedzi nie może przekroczyć 30 sekund), wobec czego zachowuje się naturalnie i możemy poznać jego prawdziwe, „dzikie” oblicze. Pracodawca nagrania takie może traktować jak popularne obecnie VOD, ma do nich dostęp zawsze i wszędzie. Dzięki tej metodzie rekrutacji pracodawca ma możliwość sprawdzenia czy badany kandydat jest dumny jak paw, cichy jak myszka czy raczej dziki jak pantera. Może zweryfikować czy pasuje do środowiska firmowego i nie będzie się „żarł” z pozostałymi pracownikami. Nowy wymiar rozmowy kwalifikacyjnej sprawia, że jej wyniki są bardziej wiarygodne, czas jej trwania krótszy, a koszty z nią związane mniejsze. Lepiej bowiem zobaczyć najpierw dokument przyrodniczy kręcony w afrykańskim stepie niż wydac tysiące, wybrać się tam w ciemno i stwierdzić, że jednak trzeba było lecieć na Alaskę.

 

W Polsce taką usługę, jako jedyna na rynku, oferuje firma eSelektio.com*, o której możliwościach mówi specjalistka ds. HR i właścicielka firmy – Natalia Szymkowiak Celem eSelektio jest zminimalizowanie czasu i kosztów ponoszonych w trakcie całego procesu rekrutacji i selekcji, rzetelne dopasowanie kandydatów z odpowiednim wykształceniem i doświadczeniem, a także weryfikacja faktycznie posiadanych przez nich umiejętności oraz cech osobowości wymaganych na danym stanowisku, co pozwoli nie tylko zatrudnić najlepszą osobę na właściwe miejsce, ale także cieszyć się z jak najdłuższej współpracy.

 

Podobnie jak wyjazdy na safari, poszukiwanie wykwalifikowanej kadry pracowniczej online staje się coraz popularniejsze. Można założyć, że w przyszłości stanie się to codziennością w pracy działów HR wielu firm. Już teraz można wzorować się na rynku amerykańskim, na którym technologie video wykorzystywane są w ponad 50% firm. Patrząc na te dane można się zacząć zastanawiac kiedy tradycyjne Assessment Centre zostanie wyparte przez nowoczesne metody rekrutacji. Może za rok, a może za pięć lat? Ludzi nie interesuje bowiem zmęczony reporter, zamoczony w wodzie, czekający godzinami na najlepsze ujęcie, bo dla nich liczy się wyłącznie efekt końcowy, którym jest niesamowite zdjęcie, a w przypadku rekrutacji – wykwalifikowany pracownik.

 

W związku z rozwojem eSelektio.com, firma przygotowała dla czytelników Hrstandard prezent – pierwsze 10 firm, które wyślą maila na adres biuro@eselektio.com wpisując w temacie „HRstandard.pl” otrzymają możliwość bezpłatnego przeprowadzenia Assessment Centre na 5 kandydatach i zapoznania się z systemem zadawania pytań za pomocą kamery.

 

*System rekrutacji i selekcji online eSelektio.com istnieje na rynku od 2011 roku. Projekt współpracuje z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości S.A. w ramach działania 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej osi priorytetowej przy realizacji następującego projektu: „Stworzenie serwisu oferującego automatyczną weryfikację kompetencji i rekrutację pracowników dla firm oraz e-learning innowacyjną metodą psychologii narracyjnej”.

 

Autor: Paulina Lewińska

 

 

 

kow

 

 

 

 

 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled