Strategia firmy – (corporate strategy)
Ogół metod działania i środków, które prowadzą do osiągnięcia wyznaczonego celu. Strategia firmy jest taktyką długofalowo wyznaczającą kierunki rozwoju i funkcjonowania organizacji Składają się na nią również sposoby rozwiązywania problemów oraz postępowania w określonych sytuacjach. Realizowanie efektywnej taktyki wymaga koncentracji na ściśle określonych zadaniach, spójności działań, świadomości pracowników, co do realizacji celów oraz współdziałania wszystkich szczebli organizacji. Ze strategią firmy wiąże się planowanie strategiczne, oparte na dalekosiężnym wyznaczaniu kierunków polityki organizacji. Każda firma posiada swoją mniej lub bardziej uwiadomioną strategię.
Istnieja różne sposoby wyznaczania strategii firmy. Mintzberg wyróżnił trzy podejścia do tego problemu:
– podejście przedsiębiorcze – pełnia władzy
skupiona jest w rękach szefa firmy, który sam podejmuje kluczowe, niejednokrotnie ryzykowne decyzje, starając się wyprzedzić działania konkurencji,
– podejście dostosowawcze – polega na byciu elastycznym i przystosowywaniu się do aktualnej sytuacji na rynku, unikanie planowania i
zakładania metod działania z góry,
– podejście planowe – wymagające systematycznego wyznaczania kierunków
działania, obserwowania i analizowania zachowań konkurencji.
Alfabet HR-u udostępniony jest przez Portal Rynku Pracy HRK.PL