Ścieżka kariery – (career path, career track)
Metafora używana na określenie planów rozwoju pracownika w obrębie danej organizacji. Ścieżkę kariery buduje się w oparciu o obserwacje, ocenę pracownika, wiedzę o jego indywidualnych planach rozwoju zawodowego. Na tej podstawie przewiduje się, w jakim kierunku i w jakim czasie dany pracownik może awansować, a także, co może w organizacji osiągnąć. Najczęściej ścieżka kariery przybiera postać kolejnych szczebli w hierarchii. W niektórych organizacjach kolejne etapy rozwoju pracownika wyznaczają jednak inne zdarzenia, takie jak np. udział w kolejnych projektach. Świadomość pracownika, że ma kontrolę nad przebiegiem swojej ścieżki kariery daje mu poczucie wpływu na własne losy w firmie, ma także dużą wartość motywacyjną.
Wobec utalentowanych pracowników stosuje się czasem przyspieszoną ścieżkę kariery, która pozwala im na szybsze przechodzenie kolejnych etapów rozwoju zawodowego. Działania takie muszą być jednak przemyślane, by pracownik mógł optymalnie wykorzystać swoje talenty dla dobra organizacji i podołał nowym obowiązkom, a jednocześnie by pozostałe osoby nie poczuły się gorsze, co mogłoby się odbić negatywnie na ich motywacji.
Alfabet HR-u udostępniony jest przez Portal Rynku Pracy HRK.PL