W zawodach i firmach, w których problemem jest duża fluktuacja kadr, powinno się większą wagę przywiązywać do dopasowania kandydatów do przyszłej firmy niż do innych kryteriów selekcyjnych.
Choć zazwyczaj w selekcji wykorzystuje się głównie predyktory wydajności zawodowej, to w przypadku wielu firm i stanowisk głównym problemem nie jest wydajność pracowników, ale ich pozostawanie w pracy przez dłuższy okres czasu. Dlatego też autorzy artykułu podjęli próbę zbadania użyteczności w selekcji metody badającej dopasowanie kandydatów do kultury organizacyjnej firmy, w której ubiegają się o pracę.
Wyniki uzyskane przez nich wskazują, że uwzględnianie takiego kryterium w selekcji może mieć dużą wartość praktyczną. Wyniki uzyskane przez kandydatów w badaniu specjalnie opracowaną metodą mającą postać Q – sort pozwalają wyjaśnić 20% wariancji zachowań związanych z rezygnacją z pracy w ciągu pierwszego roku zatrudnienia. Badane „dopasowanie organizacyjne” kandydatów wiąże się także z ich zadowoleniem z pracy (wyjaśnia 11% wyników wariancji tej zmiennej) natomiast nie wykazuje związku z wydajnością zawodową.
Mamy więc kolejną ważną wskazówkę dotyczącą rodzaju kryteriów, które warto wykorzystywać w selekcji obok tradycyjnie wykorzystywanych czynników indywidualnych takich jak wiedza, umiejętności i cechy osobowości.
Źródło: Pracorama / McCulloch M., Turban D., Using Person – Organization Fit to Select Employees for High – Turnover Jobs, „International Journal of Selection and Assessment”, vol. 15, No. 1. March 2007