Według badania Kelton Research* przeprowadzonego na zlecenie firmy Sybase, systematycznie rośnie zapotrzebowanie pracowników na korzystanie z urządzeń i aplikacji mobilnych. Aż 56 proc. badanych uważa, że podnoszą one produktywność pracowników. Również działy HR coraz częściej dostrzegają zależność pomiędzy zastosowaniem rozwiązań mobilnych a oszczędnością czasu, podniesieniem wydajności czy optymalizacją kosztów związanych z realizacją procesów kadrowych.
Jednym z rozwiązań kadrowych, które coraz częściej pojawia się w firmach w wersji mobilnej są narzędzia do samoobsługi pracowniczej i menedżerskiej. Dzięki nim część zadań personalnych jest delegowana bezpośrednio na zainteresowane osoby, a korzyści z takiego rozwiązania są odczuwane nie tylko przez samych menedżerów i pracowników, ale również przez działy personalne, czy wręcz całą organizację.
Czasochłonne czynności związane z wprowadzeniem danych osobowych pracowników czy rozliczaniem czasu pracy są codziennością każdego specjalisty z działu HR. Absorbują nie tylko samego HR-owca, ale również pracownika i jego przełożonych. Dlatego firmy coraz częściej wdrażają scenariusze samoobsługi pracowniczej i menedżerskiej, które umożliwiają przyspieszenie obiegu informacji, eliminują wielokrotne wprowadzanie i przetwarzanie tych samych danych, odciążają pracowników działu personalnego, eliminują papierowy obieg dokumentów i związane z tym koszty – mówi Teresa Olszewska, Prezes Zarządu GAVDI Polska S.A. Dzięki upowszechnieniu technologii mobilnych te narzędzia mogą być dostępne dla wszystkich zatrudnionych nie tylko za pośrednictwem firmowego komputera, ale także za pomocą tabletu czy smartfona.– dodaje.
Narzędzia samoobsługowe w wersji mobilnej umożliwiają pracownikowi wykonanie wszystkich formalności związanych na przykład ze składaniem wniosków urlopowych samodzielnie, w sposób elektroniczny. Menedżer może je z kolei zatwierdzić z każdego miejsca – będąc w delegacji lub na spotkaniu poza biurem. System daje też możliwość gromadzenia informacji na potrzeby rozliczania podróży służbowych oraz monitorowania kwoty, którą pracownik otrzyma przy najbliższej wypłacie wynagrodzeń.
Za pomocą tabletu czy smartfona każdy przełożony może mieć również szybki wgląd w informacje związane z zarządzaniem zespołem i zarządzaniem talentami. Ułatwia to planowanie i określanie celów pracownikom w ramach organizacji. Dzięki aplikacjom mobilnym menedżer może szybko zweryfikować potrzeby szkoleniowe pracownika oraz kompetencje wymagane na danym stanowisku i skierować podwładnego na odpowiednie szkolenia. Ponadto, system umożliwia również stały dostęp do raportów czy opracowań, co pozwala usprawnić procesy zarządzania zespołem.
Aplikacje mobilne są również nieocenionym narzędziem dla menedżerów i specjalistów ds. HR w trakcie procesu rekrutacji. Dzięki nim menedżer zyskuje wsparcie w trakcie prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem i gromadzi dane o przebiegu całego procesu. Stały dostęp do tych informacji umożliwia szybkie podjęcie decyzji o wyborze kandydata, którego kwalifikacje będą zgodne z wymaganiami na danym stanowisku.
Wprowadzenie scenariuszy samoobsługi pracowniczej i menedżerskiej powinno stać się priorytetem dla organizacji rozważających zwiększanie efektywności działań w zakresie obsługi personalnej. Idąc z duchem czasu, warto wykorzystywać nowe możliwości jakie dają urządzenia mobilne. Samoobsługa w wersji na smarftona czy tablet to wygoda zarówno dla pracowników, jak i działu HR czy menedżerów. – dodaje Teresa Olszewska.
* Badanie Kelton Research przeprowadzono na zlecenie Sybase. Badaniem w formie sondażu online objęto 500 pracowników w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, zatrudnionych w firmach o obrotach w wysokości co najmniej 100 mln USD.
Źródło: GAVDI Polska