Efektywność chorych pracowników

Czy firma może uniknąć strat wynikających z niskiej wydajności pracowników powodowanej chorobą? Jak zwiększyć efektywność pomimo problemów zdrowotnych pracowników? Podobne pytania, zadaje sobie niejedna organizacja, zwłaszcza w chwilach, gdy pracownicy masowo przechodzą na L4.


Nieobecność chorego pracownika powoduje utrudnienia w organizacji pracy firmy. Ale często chory pracownik, lekceważy problem zdrowotny, bo zniechęca go wizja pracy po godzinach nad tygodniowymi zaległościami. Z punktu widzenia firm, ani jeden ani drugi scenariusz nie jest pożądany. Zarówno plaga zwolnień, jak i tzw. presenteeism (zjawisko nieefektywnej obecności w pracy z powodu dolegliwości) przynoszą organizacji straty, których można uniknąć.


Ile kosztuje chory pracownik?

Wydatki ponoszone na opiekę medyczną pracowników to, w ujęciu kosztowym, zaledwie wierzchołek góry lodowej wydatków firm w tym obszarze. Szacuje się, że koszty bezpośrednie przedsiębiorstw ponoszone na opiekę medyczną wynoszą zaledwie 30% wydatków na zdrowie pracowników. Pozostałe 60% to koszty pośrednie związane z absencjami chorobowymi, niedyspozycjami krótko i długoterminowymi. – podkreśla Agata Podczaska, Partner Zarządzający Instytutu HAPPYMORE®


Kosztowny jest też spadek efektywności pracowników pozostających w pracy mimo choroby. I tak dla przykładu ból głowy, powoduje średni spadek efektywności pracy o 5%, a coraz częstsze alergie – nawet o 4%. Międzynarodowe badania dowodzą, że firmy tracą wskutek presenteismu nawet do 7% czasu pracy.


Rozwiązaniem jest inwestycja w zdrowie pracowników. Rozumiana tak, jak definiują ją encyklopedie ekonomiczne.”– przekonuje Agata Podczaska i dodaje – Wdrożenie kompleksowej polityki zdrowotnej w firmie to inwestycja o gwarantowanej wysokiej stopie zwrotu. Dowodem są m.in. badania Chartered Society of Physiotherapy, które pokazały, że firmy inwestujące w zdrowie swoich pracowników cieszą się większą efektywnością pracy i zmniejszoną ilością zwolnień. Jedna z badanych firm Anglian Water, uzyskała zwrot z inwestycji na poziomie 3:1.


Dostęp do prywatnej opieki medycznej zapewniony pracownikom, to za mało. Inwestowanie w ich zdrowie powinno mieć wymiar profilaktyczny i zawczasu minimalizować ryzyko zachorowania. Tylko wówczas może przynieść, oczekiwane, choć odroczone w czasie korzyści finansowe dla firmy.


Źródło: Happymore

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0