Wyjazd integracyjny – inwestycja, która się opłaca?

Wraz z wiosną rozkręca się machina wyjazdów integracyjnych. Firmy organizujące eventy prześcigają się w pomysłach na integrację dla swoich klientów, a pracownicy działów HR nerwowo przeglądają dziesiątki ofert w poszukiwaniu czegoś co spodoba się ich pracownikom. Team-building, szkolenia miękkie, zajęcia linowe, kręcenie filmów, a może wyjazd na Zanzibar – jest z czego wybierać. Skąd to szaleństwo? Dlaczego firmy decydują się wydać kilkanaście tysięcy w jeden weekend? Bezsensu? Niekoniecznie. Jak się okazuje dobra impreza integracyjna potrafi przynieść organizacji niesamowite korzyści i to na wielu płaszczyznach. Doskonale wiedzą o tym zarządzający wiodącymi na rynku firmami – oni nie oszczędzają na wyjazdach dla swoich pracowników. I zyskują!


Dlaczego warto organizować wyjazdy integracyjne?

Założenie jest proste: wyjazd integracyjny ma dostarczyć pracownikom niezapomnianych wrażeń w sposób na tyle umiejętny, aby zmotywować ich do bardziej efektywnej pracy. Już samo uczestnictwo w wyjeździe integracyjnym pozwala lepiej poznać nie tylko siebie nawzajem, ale i swoje możliwości. W trakcie integracji pracownicy często ujawniają niezauważone dotąd przez pracodawcę predyspozycje zarówno w wymiarze indywidualnym jak i grupowym. Po dobrze zorganizowanym wyjeździe uczestnicy wracają wypoczęci, pełni sił i zapału do podejmowania nowych wyzwań stawianych przez organizację. Efektem, którego nie da się osiągnąć w żaden inny sposób aniżeli poprzez tego typu imprezy, jest zwiększenie identyfikacji pracownika z firmą, co wymiernie przekłada się na jego wyniki w pracy. Dobrze przygotowany i udany wyjazd wzmacnia symbole i kulturę firmy. Jednak, aby wyjazdowa impreza integracyjna przynosiła takie rezultaty, powinna być dla samych uczestników przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem …


Kiedyś było łatwiej …

Jeszcze kilka lat temu wyjazd firmowy, nie ważne gdzie i w jakiej konwencji, był dla pracowników długo wyczekiwaną nagrodą za trud i wysiłek włożony w codzienną pracę. Ostatnimi czasy poprzeczka poszła jednak mocno do góry. Pracownicy są bardziej wymagający, a wyjazdy integracyjne często traktują jako doroczne wydarzenie firmowe. Zdarzają się jednak i tacy, dla których wyjazdy są zbędne i zajmują jedynie czas wolny, który można by przeznaczyć na inne – prywatne aktywności. Skąd bierze się taka postawa? Otóż wyjazd integracyjny w roli motywatora w pełni sprawdza się w firmach, w których najważniejszym motywatorem  nie jest już poziom wynagrodzeń. W organizacjach, które zaspokajają tą potrzebę u swoich pracowników, o kolejnych pieniądzach szybko się zapomina, a nagrody rzeczowe, często nie są trafione. Niepowtarzalny wyjazd w atrakcyjne miejsce jest wtedy idealną nagrodą.


Liczy się pomysł!
Nie ma nic gorszego niż wyjazdy integracyjne organizowane na siłę i bez pomysłu. Zdarza się to w firmach, których zarządzający traktują organizowanie eventów wyjazdowych jako biznesową modę, ale zupełnie nie rozumieją jak wiele mogą w ten sposób zyskać. Takie wyjazdy nie dają pożądanych efektów i nawet wydając krocie na odpowiednich organizatorów, impreza taka może okazać się kompletną katastrofą. Wyjazd musi być dla uczestników atrakcyjny! Co to oznacza? Trzeba wymyślić coś niebanalnego, coś co nie tylko pozwoli dobrze bawić się naszym ludziom, ale zostanie w ich pamięci na dłużej. Pamiętajmy – wyjazd to nasza inwestycja!


Najważniejszy jest cel – czym należy kierować się organizując wyjazd integracyjny?

Zanim zaczniemy planować wyjazd, musimy dobrze zastanowić się co chcemy nim osiągnąć. Czy chcemy zintegrować załogę, nauczyć ją współpracować, a może  podnieść jej kwalifikacje i umiejętności. Cel bezpośrednio związany jest z bieżącymi biznesowymi potrzebami organizacji. Mając zdefiniowany cel i określony charakter imprezy, przystępujemy do wyboru czasu i miejsca. Dobór miejsca zależy od wielu czynników, m.in. odległość od miejsca zamieszkania pracowników, możliwości zorganizowania dodatkowych atrakcji. Nawet najatrakcyjniejsza impreza straci na swojej wartości jeśli uczestnicy będą musieli jechać na nią 8, czy 11 godzin. Ponieważ większość programów zakłada zajęcia w plenerze najlepszy moment na wyjazd integracyjny to okres od maja do października. Chociaż tu nie ma powszechnie obowiązującej zasady. Kolejna rzecz, to wybór odpowiedniego organizatora. Warto korzystać z firm o ugruntowanej pozycji na rynku lub po prostu firm z polecania – będziemy mieć pewność, że oddajemy naszych ludzi w dobre ręce. Gdy już dokonamy wyboru organizatora, kolejnym krokiem jest zaplanowanie właściwego programu i przebiegu imprezy. Ważną rolę odgrywają tu informacje charakteryzujące kulturę organizacyjną firmy, profil uczestników i przynajmniej pobieżnego określenia sprawności fizycznej uczestników. No i przede wszystkim umiar – niezwykle ważne jest zaprojektowanie imprezy w taki sposób, aby w żadnym momencie nie przesadzić z ilością, jakością oraz formami proponowanych atrakcji.


Jeśli zastosujemy się do tych zasad – organizowany przez nas wyjazd musi się udać!


Autor: Eliza Czyżewska

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled