Społeczne aspekty działalności gospodarczej stają się coraz ważniejszym elementem światowego biznesu. Z globalnego badania firmy doradczej Deloitte wynika, że 76% przedsiębiorców uważa, iż wartość firmy należy oceniać nie tylko mierząc zysk, ale także na podstawie pozytywnego wpływu jej podstawowej działalności na społeczeństwo.
Badanie, opublikowane na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos, zawiera opinie szefów firm dotyczące celu, oddziaływania i wiodącej roli biznesu w społeczeństwie. 73% respondentów jest zdania, że podstawowa działalność prowadzona przez ich firmy pozytywnie wpływa na społeczeństwo.
Wyniki ankiety to dowód na włączenie «zadań społecznie użytecznych» w podstawową działalność gospodarczą firmy, proces podejmowania decyzji i kształtowania tożsamości przedsiębiorstwa. W ten sposób biznes może realnie inspirować pozytywne zmiany gospodarcze, środowiskowe i społeczne – podkreśla Barry Salzberg, Globalny Prezes Deloitte.
82% respondentów przyznało, że ich firmy opracowały już oficjalny dokument definiujący ich „misję społeczną”. Zdaniem 52% badanych, dokument ten ma istotne znaczenie jako element przyciągający nowe pokolenie klientów i pracowników, zaś tylko 25% stwierdziło, że jest on dobrze znany wśród obecnych klientów firmy. Dowodzi to, że przedsiębiorstwa mają jeszcze wiele do zrobienia w zakresie propagowania swoich prospołecznych zamierzeń związanych z wpływem prowadzonej działalności na społeczeństwo.
W ramach badania zagadnień w zakresie oddziaływania biznesu na społeczeństwo, firma Deloitte zebrała dodatkowo ponad 1000 opinii swoich pracowników z biur z całego świata – przedstawicieli pokolenia Y (czyli osób urodzonych po 1981 r.). Zdaniem ponad połowy badanych (52%), biznes bardziej niż jakakolwiek inna sfera działalności społeczeństwa będzie w przyszłości odgrywał znaczącą rolę w rozwiązywaniu największych problemów społecznych. Ponadto 92% respondentów jest zdania, że sukces działalności gospodarczej powinien być mierzony nie tylko wysokością wypracowanego zysku firmy, ale także jej „celem społecznym”.
Opinie pokolenia przyszłych przedsiębiorców, którzy widzą odpowiedzialność osobistą, odpowiedzialność firmy i odpowiedzialność społeczną jako trzy aspekty tego samego zjawiska są bardzo istotne. Ich nastawienie oznacza, że rośnie świadomość wagi działań odpowiedzialnych społecznie – dodaje Barry Salzberg.
Źródło: Deloitte Polska
Informacje o badaniu wśród przedsiębiorców:
Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2011 r. przez Economist Intelligence Unit (EIU) na zlecenie firmy doradczej Deloitte. Badanie objęło swoim zasięgiem 390 szefów firm.
Respondenci pochodzili z Europy (33%), Ameryki Północnej (31%) i regionu Azji i Pacyfiku (24%). Reprezentanci pozostałych regionów (Ameryka Łacińska, Bliski Wschód i Afryka) stanowili 12% badanych.57% respondentów to członkowie naczelnego kierownictwa, zarządów, wiceprezesi lub prezesi, zaś pozostała część zajmuje niższe stanowiska kierownicze. Badane firmy reprezentują przede wszystkim sektor usług finansowych (22%), technologii (12%), usług profesjonalnych (11%), ochrony zdrowia i farmaceutyków (8%) oraz produkcji (5%). Około 74% respondentów to firmy o rocznym przychodzie powyżej 500 mln USD, z czego 27% generuje roczne przychody przekraczające 10 mld USD.