Rok 2012 w branży HR z pewnością będzie wymagający zarówno w na świecie jak i w Polsce. Wiele wskazuje na to, że w Polsce będzie trzeba się zmierzyć z kryzysem finansowym związanym z niestabilnością strefy euro.
Rok mobilnych rozwiązań
Pod koniec przyszłego roku nawet najzagorzalsi sceptycy będą musieli przyznać, że narzędzia wykorzystujące mobilny Internet, takie jak smartfony i tablety staną się ważnym elementem komunikacji między firmami a odbiorcami. Urządzenia te staną się efektywnym narzędziem employer brandingu (zarówno w obszarze zewnętrznym jak i wewnętrznym) oraz rekrutacji. Znane są już specjalne aplikacje na smartfony, które wykorzytują portale pracy. Coraz większą popularnością będą się też cieszyły tzw. kody QR (Quick Response Codes), dzięki którym za pomocą zrobienia jednego zdjęcia aparatem w telefonie można przenieść się do danej strony internetowej, bądź automatycznie wysłać aplikację na konkretne stanowisko. Ponadto tablety pozwolą pracownikom zarządzać niemal każdym aspektem swojego profesjonalnego życia wirtualnie.
Pozyskiwanie talentów
W roku 2012 będziemy mieli do czynienia z dalszym brakiem równowagi w globalnej sile roboczej. To sprawi to, że działy HR będą zmuszone opracować nowe plany pozyskiwania talentów. Stany Zjednoczone i Zachodnia Europa nadal będą cierpiały na wysokie bezrobocie i zastałą ekonomię, podczas gdy gospodarki krajów grupy BRICS (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) oraz np. Singapur zaskoczą nas wysokim wzrostem. To zjawisko wymusi na wielu firmach globalizację działań na wielką skalę w kwestiach takich jak: zatrudnianie pracowników, budowanie zespołów, oraz rozwijanie dotychczasowych produktów.
Zaangażowanie pracowników
Niskie zaangażowanie oraz wyniki pracowników są teraz drugim najbardziej powszechnym wyzwaniem z jakim biznes musi sobie poradzić. W 2012 roku firmy będą musiały zintensyfikować działania sprzyjające budowaniu zaangażowania pracowników zarówno pokolenia Y, jak i pokolenia X.
Media społecznościowe
Social media niewątpliwie nadal będą ewoluować. Wiele firm decyduje się na wykorzystywanie mediów społecznościowych, aby zwiększyć swoje oddziaływanie na potencjalnych kandydatów, ale nie zawsze stosuje odpowiednie podejście. Podstawą rozpoczęcia działań w mediach społecznościowych powinna być dokładna analiza grupy docelowej. Wykorzystywanie tego narzędzia wewnątrz i na zewnętrz przyniesie korzyść w kontekście zarządzania i rozwoju talentów.
Połączenie poleceń pracowniczych z mediami społecznościowymi
Programy poleceń pracowniczych w wielu organizacjach jest realizowany niejako w izolacji. Jednak coraz częściej menedżerowie odpowiedzialni za wysiłki wprowadzania rozwiązań social mediów zaczynają uświadamiać sobie ich moc w budowaniu więzi z pracownikami. Dzięki odpowiedniej koordynacji, relacje z pracownikami mogą w prosty sposób zostać przemienione w polecenia. Realizacja tego pociągnie za sobą istotne konsekwencje. Przede wszystkim sporo dotychczasowych obowiązków rekrutera przejmą sami pracownicy, budujący wokół samych siebie sieć znajomych. Wokół firmy zaś rozwinie się szeroka sieć kontaktów z potencjalnymi możliwościami.
Utrzymanie pracowników w firmie coraz trudniejsze
Utrzymuje się przekonanie, że wielu pracowników ma zamiar zrezygnować z dotychczasowej pracy tak szybko jak na horyzoncie pojawi się nowa, lepsza możliwość. Przewiduje się, że stopa procentowa fluktuacji kadr będzie coraz wyższa. Dziać się tak będzie ponieważ wiele firm nie przywiązuje należytej uwagi do programów retencji pracowników.
Doświadczenie kandydatów
Wiele firm nie traktuje odpowiednio kandydatów do pracy. Coraz większa walka o talenty wymusi jednak zmianę podejścia. Jest to tym bardziej istotne, że nieodpowiednie traktowanie kandydatów może prowadzić również do utraty klientów firmy.
Źródło: John Hollon, Sullivan&Associates