Pracodawca bliższy pracownikowi

Rynek świadczeń pozapłacowych w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Jego wartość szacowana jest na 8 mld złotych. Już blisko 95% firm oferuje swoim pracownikom przynajmniej jedną formę wynagrodzenia, inną niż płaca zasadnicza. Wynika to z faktu, że wynagrodzenie przestało pełnić wystarczającą rolę motywacyjną.



Nawet premie, które cieszyły się dużą popularnością, tracą na znaczeniu w związku z ich doraźnym i krótkookresowym charakterem. Mimo, że w Polsce wciąż płaca zasadnicza stanowi ponad 70% całości wynagrodzenia, zmierzamy ku trendom europejskim, gdzie udział ten wynosi ok. 30%. Pracodawcy zmieniają politykę płacową w oparciu o coraz to nowe narzędzia motywacyjne, jakie oferuje im rynek, a pakiet dodatków pozapłacowych staje się coraz szerszy.

Najbardziej podstawowymi i jednocześnie najczęściej stosowanymi świadczeniami rzeczowymi są telefony i samochody służbowe, które swoim pracownikom oferuje ponad połowa przedsiębiorstw. W związku z faktem, że coraz więcej osób nie traktuje ich jako wyróżnienie, ale jako narzędzie pracy, pracodawcy szukają innych rozwiązań. Ponad 40% firm decyduje się na dofinansowanie wypoczynku (często warunkiem jest wzięcie 2 tygodni urlopu pod rząd) i przekazanie paczek świątecznych. Podobną popularnością cieszą się także nakłady na rozwój pracownika, mianowicie: szkolenia merytoryczne, kursy interpersonalne, kursy językowe, czy dopłaty do studiów.

Według badań “Wynagrodzenia i świadczenia pozapłacowe specjalistów w 2011 roku” przeprowadzonych przez Advisory Group „TEST” Human Resources znacząco wzrosły nakłady na dodatkowe świadczenia zdrowotne (z 23% do 43%) oraz na sport i rekreację. W 2010 roku 35% firm decydowało się dopłacać swoim pracownikom do zajęć sportowych, obecnie jest ich 46%.

Od kilku lat obserwujemy niesłabnące zainteresowanie oferowanymi przez nas rozwiązaniami. Kiedy w 2007 roku wprowadzaliśmy nasze pierwsze produkty mieliśmy 300 klientów, dziś ich liczba wzrosła ponad 10-krotnie. Największą popularnością cieszy się karta Multisport, która umożliwia pracownikom nieograniczone korzystanie z kilku tysięcy obiektów sportowych w całym kraju w ramach abonamentu pokrywanego w całości lub części przez pracodawcę. Ostatnio również coraz więcej firm zainteresowanych jest zaoferowaniem pracownikom programu kinowego MultiBilet uprawniającego do korzystania z sieci kin – mówi Michał Skierski, rzecznik prasowy Benefit Systems SA, lidera na rynku pozapłacowych świadczeń sportowych.

W dobie zmieniającego się rynku pracy i rosnących oczekiwań pracowników benefity pozapłacowe zyskują na popularności. Pracodawcy starają się jak najlepiej odpowiadać na potrzeby swojego zespołu. Inicjatywa wprowadzenia w firmie dodatkowych benefitów należy nie tylko do pracodawców, często pomysłodawcami są sami pracownicy. Dzięki marketingowi szeptanemu i polecaniu przez znajomych z innych firm dowiadują się o różnego typu programach i zwracają się do pracodawców o możliwość wprowadzenia świadczeń, takich jak oferowane przez Benefit Systems karty Multisport czy program kinowy MultiBilet. Stosowana przez firmy nowa polityka kadrowa sprzyja powstawaniu firm, które proponują pakiety wybranych świadczeń. Te istniejące na rynku doskonalą swoje oferty, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby swoich klientów. Przykładem mogą być dalsze plany rozwojowe Benefit Systems. W związku z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez firmy, poza świadczeniami sportowymi, spółka planuje rozwijać usługi również w takich obszarach jak kultura, turystyka oraz wellness.


Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0