Cykl życia pracownika w organizacji

W marketingu mówi się o cyklu życia produktu, natomiast w obszarze HR możemy prześledzić cykl życia pracownika w firmie. Znając określone etapy można szybko reagować na różne sytuacje zachodzące w organizacji. Pomaga to w analizie poziomu efektywności pracowników a także ich zaangażowania. Etap życia pracownika może być również czynnikiem wpływającym na działania motywacyjne.




Można wyróżnić pięć etapów cyklu życia pracownika:


1. Adaptacja

Pierwszy etap to przystosowanie nowego pracownika w dwóch wymiarach, społecznym i zawodowym. W wymiarze społecznym jest to przystosowanie do nowego zespołu, panującej w firmie kultury organizacyjnej. Nowy pracownik powinien otrzymać wiedzę na temat celów, misji, wartości organizacji. W wymiarze zawodowym jest to przystosowanie do nowego stanowiska pracy i przypisanych obowiązków. Z perspektywy pracownika jest to także okres, gdy weryfikuje się zaprezentowane na etapie rekrutacji i selekcji korzyści wynikające z zatrudnienia  (Employee Value Proposition).

2. „Zakotwiczenie”

Po około sześciu miesiącach nowy pracownik powinien poczuć się w pełni zaangażowany i wdrożony w swoje obowiązki. Motywacja do pracy jest wówczas wysoka. Posiada on również jasność co do stawianych wobec niego oczekiwań.

3. Kompetencja w wykonywaniu obowiązków

Po następnych sześciu do dwunastu miesięcy pracownik powinien osiągnąć biegłość w realizowanych obowiązkach. Jego motywacja jest wciąż na wysokim poziomie.

4. Monotonia

Etap monotonii może pojawić się po kilku latach od momentu zatrudnienia, jak również może zaistnieć po kilku miesiącach. Jest to kwestia bardzo indywidualna. Etap ten przejawia się zmniejszeniem zaangażowania w wykonywane obowiązki, zmniejszeniem satysfakcji z pracy. Może to być spowodowane na przykład postrzeganiem swej pracy jako mało wymagającej, pozbawionej wyzwań. Efektywność pracownika maleje.

5. Brak zaangażowania

Kolejnym etap to brak zaangażowania w obowiązki i sprawy firmy, a także brak satysfakcji z pracy oraz organizacji. Efektywność pracownika jest obniża się, a jego postawa zaczyna mieć wpływ na innych pracowników. Praca dla firmy staje się ciężarem i to tylko kwestia czasu kiedy rozpocznie się aktywne poszukiwanie nowej pracy.


Rola działu HR na pierwszych trzech etapach cyklu życia pracownika polega na monitorowaniu wskaźników efektywności pracy, poziomu jego motywacji oraz zaangażowania. Szczególną uwagę należy natomiast zwrócić na pracowników znajdujących się na etapie czwartym i piątym. Należy wtedy podjąć działania mające na celu zwiększenie motywacji pracowników. Interwencja ta może przejawiać się poprzez propozycję zmiany stanowiska w obszarze organizacji (rotacja) lub na przykład zwiększenie zakresu odpowiedzialności.


Źródło: HR Daily Tips

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0