Trzy oblicza
Kultury zachodnie często patrzą na Chiny z perspektywy własnej kultury, którą postrzegają jako doskonałą, a kulturę Chin kategoryzują przez pryzmat własnych wartości. Częstym błędem jest postrzeganie Chin jako kraju, w którym wszystko podporządkowane jest tradycji. Również opinia, że Chiny to typowy kraj komunistyczny nie jest do końca trafna. Chiny to kraj, który należy postrzegać z trzech różnych perspektyw jednocześnie: jako kraj tradycyjny, komunistyczny oraz nowoczesny. Te trzy perspektywy to spojrzenie na Chiny oczami trzech generacji. Starsza generacja skupia się na zachowaniu i życiu według głęboko zakotwiczonej tradycji. Środkowa generacja, która przeżyła Rewolucję Kulturową jest symbolem komunistycznych Chin. Ci, którzy posiadają doświadczenia zdobyte za granicą, są młodzi i dynamiczni, reprezentują nowoczesne Chiny i popierają kapitalistyczne trendy gospodarcze.
Udana współpraca z chińskimi partnerami lub z chińskimi kolegami z pracy podlega jednemu warunkowi: należy w całości pojąć i zrozumieć ich kulturę oraz być świadomym jej różnorodności i bogactwa. Treningi kompetencji międzykulturowej są ogromną pomocą w procesie postrzegania i refleksji różnic kulturowych.
Made in China
Chiny jako prężnie rozwijająca się gospodarka, są ważnym producentem i partnerem handlowym na rynku światowym. „Made in China” jest jeszcze dla wielu znakiem tanio wykonanego produktu i dlatego obarczonego negatywnymi skojarzeniami. Produkty sprowadzane z Chin większości ludzi kojarzy się z błyskotkami z plastiku, które po kilku dniach nie nadają się do użycia. Ten wizerunek Chin zapewne po części jest trafny, po części jednak sami go stworzyliśmy. Kupując chińskie produkty oczekujemy, że wszystko możemy dostać za przysłowiowy grosik. Dobra jakość za małe pieniądze nie jest jednak możliwa.
Zły wizerunek nie może jednak przyćmić faktu, że Chiny są dobrymi producentami, posiadają wiedzę na tym samym poziomie co kraje zachodnie, a także wykazują ogromny potencjał rozwoju. Wraz z rozwojem i produkcją nowych, innowacyjnych i nie znanych na Zachodzie produktów przez chińskie przedsiębiorstwa, dochodzi do przełomu na rynku światowym. To tylko kwestia czasu, aż „Made in China” stanie się kryterium jakości. Chiny systematycznie inwestują ogromne sumy w badania i rozwój nowych technologii, tym samym kreując swój dobry wizerunek.
W latach 50-tych „Made in Japan” traktowano i opiniowano w ten sam sposób jak dziś „Made in China”. Obecnie produkty produkowane w Japoni są znane na całym świecie. Japonia ma kilkanaście silnych marek, takich jak Toyota, Honda, czy Sony, które które kojarzą się z doskonałą jakością i solidnym wyborem.
Chińskie przedsiębiorstwa budują swoje oddziały na całym świecie. Również Polska stała się atrakcyjnym miejscem pod inwestycje. Co prawda wartość inwestycji jest jeszcze niewielka, ale każdego roku systematycznie wzrasta. Do najważniejszych inwestycji w Polsce należą joint venture między Bioton S.A. a chińskim partnerem, fabryka Lenovo czy wiele inwestycji firm Athletic Group i Huawei, która jest m.in. współtwórcą sieci telefonii komórkowej Play. Niestety po ostatnich problemach związanych z budową autostrad przez firmę Covec stosunek wielu polskich przedsiębiorców do chińskich partnerów się oziębił. A szkoda, bo poprzez współpracę z przedstawicielami Chin moglibyśmy zmienić swoje wzajemne postrzeganie kultur. Wiedza na temat danej kultury, refleksja i pojmowanie różnic kulturowych zmniejszają ryzyko związane załamaniem komunikacji między partnerami biznesowymi, a nawet utratą lukratywnego zlecenia.
…czy mylę się, czy jednak inwestycja Lenovo, nie została zfinalizowana w PL?