W dobie globalizacji i wielkiej konkurencyjności, bycie innowacyjną firmą jest warunkiem sine qua non przetrwania na rynku. Według badań przeprowadzonych w USA przez Institute for Corporate Productivity, aż 70% przedstawicieli firm jest przekonanych, że obecnie innowacja jest o wiele bardziej potrzebna niż dwa lata temu. Jednak jak się okazuje, większość firm traci okazję na stanie się w innowacyjną już na etapie pozyskiwania pracowników.
Rekrutacja innowacyjnych pracowników
Jedną z metod sprzyjających pozyskiwaniu innowacyjnych pracowników jest wprowadzenie programu referencyjnego. Bywa bowiem tak, że osoby kreatywne mają w swoim otoczeniu kontakty o podobnym profilu, a programy referencyjne sprzyjają ich pozyskani. Jednak stosunkowo niewiele firm dostrzega znaczenie tej metody rekrutacji. Zgodnie z wynikami badania jedynie 7% firm wykorzystuje ją aby podnieść swoją innowacyjność. Wysoką korelację z wynikami rynkowymi firmy wykazuje również pozyskiwanie pracowników w wyniku rekrutacji na uczelniach i w różnego typu organizacjach. Badanie wykazało, ze je tylko 15% firm wykorzystuje tę strategię.
Co ważne,najlepsi pracodawcy prezentują taki sam wizerunek wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Wizerunek pracodawcy jest więc spójny. Widoczny jest związek pomiędzy propozycją wartości dla pracownika a realizowanymi strategiami osiągania celów biznesowych.
Innowacje wewnątrz organizacji
Firmy nie podejmują również dostatecznego wysiłku, żeby zarządzać innowacyjnością od wewnątrz. Tylko 31% osób biorących udział w badaniu wyraziło zdanie, że innowacyjność przenika ich kulturę organizacyjną w dużym stopniu. Jak się okazuje firmy osiągające wysokie wyniki biznesowe w porównaniu do organizacji zdecydowanie słabszych, mają większy współczynnik przyjmowania innowacyjnych rozwiązań (odpowiednio 44% i 20%). Firmy te posiadają kultury stymulujące wzrost innowacyjności. Dzieje się to dzięki nagradzaniu, rozwojowi przywództwa, monitorowaniu wskaźników biznesowych.
Na innowację należy patrzeć szeroko. Musi przenikać przez każdy aspekt pracy w firmie – począwszy od obsługi klienta, po politykę wobec zasobów ludzkich. HR odgrywa znaczącą rolę w tworzeniu innowacyjnego systemu pracy w firmie, jednak rzadko kiedy mówi się o zaangażowaniu tego obszaru w podejmowanie wysiłku skierowanego na uczynienie firmy innowacyjną.
* Badanie przeprowadzone na próbie ponad 1000 pracowników obszaru HR firm reprezentujących różne branże.
Źródło: Institute for Corporate Productivity