Jak skutecznie wprowadzać do pracy

Pierwsze dni w pracy zawsze związane są ze stresem i niepewnością. Są jednak metody, które pozwalają zneutralizować te negatywne odczucia jednocześnie ułatwiając wejście nowemu pracownikowi w struktury organizacji.

Stosunkowo nową w Polsce metodą, która zdobywa jednak coraz większe uznanie wśród pracodawców, jest program Induction Day. Jest to szereg czynności mających na celu wprowadzenie świeżo zatrudnionej osoby w tajniki funkcjonowania firmy.


Jak wygląda Induction Day?

Induction Day (a właściwie Induction Days, bo tego typu przedsięwzięcia są realizowane długofalowo i z założenia nie kończą się po jednym dniu) rozpoczyna się pierwszego dnia pracy nowo zatrudnionej osoby. W firmach realizujących wspomnianą koncepcję jest to nie tylko czas spotkania z bezpośrednim przełożonym, ale również moment spotkania z osobą, która będzie się w pierwszych dniach pracy „opiekować” nowym pracownikiem, tzw. buddy’m. Jak mówi Marek Kozłowski, szef employer brandingu w Grupie StepStone.pl: Buddy ma za zadanie odpowiadać na wszystkie pytania, ma złagodzić trudny i stresujący okres adaptacyjny do pracy w nowej firmie oraz wprowadzić we wszystkie kwestie, które znajdują się w obrębie działalności danego przedsiębiorstwa.

W praktyce oznacza to m.in. oprowadzenie po siedzibie firmy, zapoznanie ze współpracownikami, przekazanie użytecznej wiedzy na temat sposobu rozwiązywania pojawiających się w czasie pracy problemów niemerytorycznych. Dodatkowo, oprócz formalnego kodeksu firmy, niejednokrotnie nowy pracownik ma szansę poznać kodeks nieformalny. Opiekun może poradzić, jakich zachowań unikać w kontaktach z przełożonymi, jak rozmawiać z poszczególnymi współpracownikami. Poza tym Induction Day służy zapoznaniu się z wartościami, które cechują daną firmę oraz  założeniami organizacyjnymi nowego miejsca pracy.


Kim jest buddy?

Zwyczajowo funkcję „oprowadzacza” powinien spełniać przełożony lub menedżer. Jednak w przypadku, gdy są oni odpowiedzialni za pracę dużych działów, nie mają możliwości poświęcenia wystarczającej ilości czasu nowemu pracownikowi. Dlatego zazwyczaj funkcję tą przejmują pracownicy, którzy mają za sobą przepracowany dłuższy staż pracy, są w pełni zaznajomieni z zasadami obowiązującymi w firmie.


Cele przeprowadzania Programu Induction

Korzyści wynikające z wprowadzania w firmach opisywanych czynności są zauważalne zarówno dla świeżo zatrudnionych pracowników, jak i pracodawców.

Osoba, która pierwszy raz przychodzi do nowej pracy, a której zapewni się odpowiednią opiekę i wsparcie, łatwiej i szybciej wdroży się w specyfikę pracy na danym stanowisku niż osoba pozostawiona „sama sobie”.

Jednocześnie nie można pominąć psychologicznego aspektu wprowadzania takich inicjatyw w firmach. Pracownik, który ma świadomość obecności osoby, do której może zwrócić się ze swoimi pytaniami i wątpliwościami, jest bardziej zmotywowany do wykonywania swoich obowiązków już od pierwszych dni w nowym miejscu.

Przeprowadzenie Programu Induction przynosi również wymierne korzyści pracodawcom. Przede wszystkim skraca on znacznie okres nieproduktywności nowo zatrudnionej osoby, która pokonując przeszkody związane z aklimatyzacją przy pomocy buddy’ego , szybciej jest w stanie skupić się na wykonywaniu obowiązków. Program Induction ma za zadanie skrócić czas, w którym pracownik jest mało wydajny. To bardzo praktyczne ułatwienie – skraca czas zapoznawania się z procedurami, adaptacji do miejsca pracy– mówi Marek Kozłowski – Zazwyczaj bowiem nie jest tak, że osoba wchodzi do firmy i robi to, czego się od niej oczekuje, ponieważ musi się wcześniej nauczyć zasad organizacji firmy. To jest jak nowe państwo z nowymi przepisami pisanymi i niepisanymi.

Budowanie wizerunku firmy

Program wprowadzania nowego pracownika ma również znaczenie employer brandingowe, ponieważ pracodawca buduje dzięki niemu pozytywny wizerunek ukierunkowany na potencjalnych pracowników i osoby które myślą o zmianie miejsca pracy. Pracownik, któremu umożliwi się jak najmniej stresujące wejście w szereg pracowników, stanie się ambasadorem swojej firmy i będzie (np. za pomocą serwisów społecznościowych) przekazywać pozytywny obraz firmy jako miejsca przyjaznego pracownikom.

Induction Day jest zatem świetnym rozwiązaniem zarówno dla pracowników, którzy podejmują nowe zawodowe wyzwania, jak i pracodawców pragnących świadomie budować swój rynkowy wizerunek.

Autor: Magdalena Setnikowska, StepStone.pl


Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0