Konkursy kreatywne nie są jedynie domeną humanistów – biorą w nich udział również np. informatycy, lingwiści, zoolodzy, architekci, ekonomiści, fizjoterapeuci, lekarze, programiści, robotycy… Coraz więcej młodych ludzi pragnie rozwijać swoje zainteresowania zawodowe, projekty i plany edukacyjne. Są ambitni, wiedzą czego chcą. Środków na spełnienie tych marzeń muszą szukać poza uczelnią i oferowanymi tam programami stypendialnymi, w ramach których często się nie mieszczą. W realizacji celu mogą pomóc firmy, które inwestują w potencjał młodych ludzi – swoich przyszłych pracowników. Wspieranie tego typu inicjatyw to doskonała okazja, aby w oryginalny sposób zainteresować firmą studentów i absolwentów.
Konkurs na talent
Budowanie marki firmy wśród studentów i absolwentów staje się coraz trudniejsze ze względu na alergiczną reakcję młodych ludzi na wszelkiego rodzaju reklamy i promocje. Działania wizerunkowe warto przenieść do Internetu, bo to właśnie w tym medium młodzież szuka pracy i zdobywa informacje na jej temat. Z tego względu jedną z najskuteczniejszych, a zarazem najdyskretniejszą formą employer brandingu jest wspieranie inicjatyw takich jak stypendia i konkursy kreatywne, odbywające się w Internecie. Zbierają wokół siebie aktywne, ambitne osoby chcące się rozwijać. Działania tego typu gwarantują więc zainteresowane wartościowej grupy, która w przyszłości wybierze danego pracodawcę, aby podjąć u niego praktyki, staż lub pracę.
Młodzi ludzie są coraz bardziej niezależni, podejmują wyzwania i chcą realizować swoje zawodowe i edukacyjne marzenia. Jeśli jakiś konkurs umożliwia im podniesienie kwalifikacji, zdobycie prestiżu czy nowego doświadczenia – chętnie biorą w nim udział.
Dotyczy to nie tylko studentów kierunków artystycznych i humanistycznych, którzy zazwyczaj śmielej podchodzą do projektów związanych z autoprezentacją. Okazuje się, że swoją kreatywność chcą zagospodarować również studenci kierunków technicznych – np. chemii, informatyki, robotyki, fizyki. O podnoszeniu kwalifikacji zawodowych marzą również marketingowy, ekonomiści, studenci kierunków finansowych. W zasadzie nie ma takiej dyscypliny, która nie znalazłaby swojego przedstawiciela w konkursach kreatywnych.
Przykładem tej ciekawej, innowacyjnej formy employer brandingu może być Stypendium z Wyboru , w którym dzięki darowiznom na rzecz Fundacji Absolvent.pl, firma pomaga realizować cele młodych ludzi. W Stypendium z Wyboru mogą uczestniczyć studenci i absolwenci (do pierwszego roku po ukończeniu studiów). W odróżnieniu od tradycyjnych stypendiów, Stypendium z Wyboru daje możliwość aby to kandydat decydował o tym, na co i ile pieniędzy potrzebuje. Aby zostać laureatem, należy jak najciekawiej przedstawić swój cel związany z edukacją i karierą w formie pracy aplikacyjnej – np. filmiku, prezentacji, eseju, autoprezentacji. Wynik rozstrzygnie otwarte głosowanie. Stypendium otrzymuje tyle najlepszych osób, ile pieniędzy znajdzie się w puli. O jej wielkości decydują właśnie Mecenasi – firmy ofiarowujące darowizny. Mecenas Stypendium z Wyboru będzie postrzegany jako angażujący się w środowisko akademickie. Będzie miał okazję zaistnieć w ciekawy i oryginalny sposób. Co najważniejsze, inwestycja dokonywana na poczet młodych talentów uczestniczących w Stypendium z Wyboru, może okazać się inwestycją w swojego przyszłego pracownika. Jeśli dany kandydat spodoba się pracodawcy, będzie mógł skontaktować się z nim i zaprosić go do współpracy.
Nowe wyzwania
Widmo zmniejszenia się ilości studentów i absolwentów w najbliższych latach napawa trwogą pracodawców. W wyniku niżu demograficznego, osób które po studiach zasilą rynek pracy, z roku na rok będzie coraz mniej. W ciągu kolejnych dziesięciu lat liczba studentów spadnie o 1/3. Już teraz 80% pracodawców, według badania Universum Employer Branding Insights 2011, uważa, że ciężko jest znaleźć i zatrzymać przy sobie odpowiednią młodą osobę. Dodatkowo GUS odnotował spadek liczby młodych ludzi idących na studia wyższe. To samo źródło wskazuje na braki w wykwalifikowanych pracownikach technicznych.
Pokolenie urodzone w latach osiemdziesiątych XX wieku wie czego chce. Są to osoby wymagające i posiadające określoną hierarchię wartości w kwestii podejmowanego miejsca pracy. Wynagrodzenie jest najważniejszym z czynników stanowiącym o atrakcyjności zatrudnienia w oczach studenta i absolwenta. Jednak równie ważna jest atmosfera pracy, możliwość rozwoju i nauki, satysfakcja z wykonywanych obowiązków. Właśnie te elementy będą poszukiwane u potencjalnych pracodawców.
Innowacyjne rozwiązania w walce o talenty
Powyższe czynniki nie rysują dogodnej sytuacji dla rekruterów. Pozyskanie młodych talentów może okazać się w najbliższej przyszłości nie lada wyzwaniem. Kandydaci poczują się pewniej na rynku pracy i będą mieli większe prawo do bycia wymagającym, a nawet do przebierania w ofertach. Przedstawienie się potencjalnym pracownikom tak, aby zechcieli wziąć nas pod uwagę w doborze pierwszej pracy, praktyk lub stażu jest na pewno wyzwaniem dla firm.
Budowanie wizerunku firmy wśród młodych ludzi tradycyjnie odbywa się offline’owo – podczas targów i promocji na uczelniach, a także online’owo – np. podczas publikowania ciekawych ofert pracy.
Informacji na temat pracodawców młodzi ludzie poszukują głównie w Internecie. To właśnie dlatego promocja w tym medium jest najbardziej skuteczna. Widząc ciekawą ofertę pracy, od razu można poznać opinie na temat firmy, poznać jej działalność, przeczytać wywiady z przedstawicielami.
Aby sprostać wymaganiom rynku i jawić się jako pracodawca z wyboru dla osób zasilających co roku szeregi pracowników, firmy muszą posuwać się do coraz to nowych i bardziej kreatywnych rozwiązań. Żeby wykorzystać możliwości promocji w Internecie, a zarazem nie zniechęcić oczywistością takich działań, warto postawić na dyskretne inicjatywy, budujące pozytywny wizerunek marki w oczach studentów i absolwentów. A najlepszą grupą młodych ludzi, przed którymi warto się pokazać, są właśnie ci, którym również zależy na rozwoju i na byciu atrakcyjnym dla pracodawcy.