Nie jest nowością to, że sukces firmy zależy od jej pracowników. Zdaniem ekspertów 70% wartości firmy stanowią umiejętności, doświadczenie i wyniki pracy załogi. Skoro ludzie są tak ważni, to należy pozyskiwać najlepszych kandydatów, identyfikować bardzo dobrych pracowników w firmie i sprawić, by chcieli się związać z nią na dłużej, wspierać proces uczenia się w organizacji i utrzymywać zaangażowanie pracowników.
Poniżej znajduje się propozycja 10 najlepszych praktyk w zarządzaniu talentami na rok 2011 przygotowana przez firmę Taleo:
1. rekrutacja w internecie
Podstawowym źródłem informacji o miejscu pracy powinna być porządnie przygotowana strona kariery. Możliwość stworzenia profilu kandydata na stronie ułatwi monitorowanie całego procesu rekrutacji.
2. systemy wspomagające rekrutację
Systemy umożliwiające zintegrowanie strony kariery z portalami społecznościowymi i portalami pracy. Ogłoszenia o pracę pojawią się automatycznie w kilku miejscach, dzięki czemu pracodawca dotrze do większego grona potencjalnych kandydatów.
3. wykorzystywanie portali społecznościowych
Poprzez portale pracy i różne wydarzenia rekrutacyjne (np. targi pracy) dociera się do osób aktywnie poszukujących pracy. Jak natomiast dotrzeć do osób, które jeszcze nie biorą pod uwagę możliwości zmiany pracy? Portale społecznościowe są miejscem, które skupia wielu bardzo dobrych, lecz pasywnych kandydatów.
4. adaptacja pracowników
Około 15% nowych pracowników rozważa rezygnację z pracy po pierwszym dniu! Jest to efekt niewłaściwego wprowadzenia do pracy lub wręcz jego braku. Program adaptacyjny powinien być standardem, a nie bonusem od pracodawcy. Tym bardziej, że program ten umożliwia pracownikowi szybsze osiągnięcie efektywności, a także redukuje koszty związane z koniecznością przeprowadzenia kolejnej rekrutacji w przypadku rezygnacji nowego pracownika.
5. komunikacja w firmie
Należy upewnić się, czy wszyscy pracownicy są świadomi celu swej pracy i ogólnych celów firmy. Komunikowanie w jaki sposób indywidualne cele każdego pracownika odpowiadają celom organizacji nie tylko zwiększy zaangażowanie, lecz również pokaże, jak ważna jest praca.
6. wprowadzenie systemu ocen pracowniczych, dzięki któremu przełożeni mają dokładne informacje o wynikach pracy
7. uczenie się w miejscu pracy
Proces uczenia się sprzyja wówczas osiąganiu celów organizacji. Ułatwiona jest również diagnoza luk kompetencyjnych, które utrudniają realizację tychże celów.
8. wgląd w zasoby ludzkie
Więcej niż 70% nakładów finansowych pochłaniają zasoby ludzkie organizacji. Dlatego w celu podejmowania decyzji sprzyjających rozwojowi firmy należy znać konkretne dane dotyczące m.in. liczby pracowników, fluktuacji kadr, kosztów zatrudnienia jednego pracownika.
9. nagradzanie za efekty pracy
10. przywództwo
Uniknięcie problemów z obsadzeniem kluczowych stanowisk w firmie jest możliwe poprzez identyfikację, wpływanie na zaangażowanie i chęć pozostania w firmie najlepszych pracowników. Podstawowym działaniem będzie przygotowanie planów sukcesji (planów następstw) dla strategicznych stanowisk, które powinny łączyć się z planami rekrutacyjnymi. Następnym krokiem powinno być wdrożenie programów retencji najlepszych pracowników i stworzenie możliwości rozwoju zawodowego.
Źródło: taleo.com