Nowa praca i co dalej?

Dzięki uświadomieniu sobie, że każda faza życia jest zdarzeniem naturalnym, nie musimy na zmienne koleje losu reagować zwątpieniem lub nadmiernym podnieceniem. Widzimy wtedy, że w każdych okolicznościach możemy zachować swą dumę i odwagę, że każda sytuacja jest okazją do doświadczania pełni życia

Chogyam Tnungpa Szambala „Święta ścieżka wojownika”


Zmiana pracy należy niewątpliwie do jednych z najbardziej stresujących wydarzeń życiowych (6. miejsce na liście 12 najbardziej stresujących wydarzeń życiowych, stworzonej przez Thomasa Holmesa i Richarda Rahe’a). Nowa praca niesie ze sobą nowe nadzieje, plany na rozwój, ale jednocześnie obawę przed porażką czy też złym wyborem. Jak każda zmiana w życiu wymaga odejścia od wcześniej przyjętych schematów i znalezienia wielu nowych rozwiązań oraz nawiązania nowych kontaktów. Postanowiliśmy podpowiedzieć Państwu, jakie kroki można podjąć, aby obniżyć stres pojawiający się przy podejmowaniu nowej pracy oraz co zrobić, aby nowo obrana ścieżka stała się początkiem sukcesu.


Strach

Jest to uczucie towarzyszące wielu osobom, rozpoczynającym nową pracę. Pojawiają się pytania o ryzyko porażki, niepowodzenia czy też rozczarowania. Dla niektórych stresujące może się również wydawać nawiązywanie nowych kontaktów w miejscu pracy.

Pewien poziom lęku motywuje do wysiłku i działania, jednak zbyt duży może przeszkodzić w pokazaniu umiejętności i kompetencji. Oto kilka kroków jak poradzić sobie ze zbyt wysokim natężeniem niekorzystnego stresu:

  1. Zdefiniuj swój strach. Często bywa tak, że odczuwamy ogólne napięcie czy też lęk w momencie podejmowania nowych wyzwań, jednak nie zadajemy sobie pytania, czym w istocie jest to, czego się boimy. Zastanów się, jakich konkretnie sytuacje w nowo poznanym środowisku pracy obawiasz się najbardziej. Żeby walczyć z przeciwnikiem, musisz go przecież najpierw poznać.
  2. Zastanów się, które z zagrożeń mogą naprawdę zaistnieć w rzeczywistości. Po uświadomieniu sobie czynników lub sytuacji, które wywołują lęk, okazuje się, że część z nich jest bardziej naszym wyobrażeniem niż realnym zagrożeniem. Często boimy się tego, co nie powiodło nam się w przeszłości. Wyciągamy wówczas ogólne wnioski, mówiące, że „nie jesteśmy dobrzy” w tej lub innej dziedzinie. Tymczasem należy pamiętać, że były to tylko pojedyncze sytuacje, których efekt wcale nie świadczy o naszej osobie, lecz jest po prostu efektem raz lub więcej podjętych działań.
  3. Wyciągnij wnioski. Obawy wynikają zazwyczaj z naszych doświadczeń z przeszłości. Dosyć przewrotny jest fakt, iż takiej sytuacji często nie traktujemy jako okazji do zdobycia większej wiedzy, nauczenia się czegoś na własnych błędach czy też odnalezienia nowych, ulepszonych sposobów działania. Częściej zamykamy się na nie, wybieramy działania unikowe  i odczuwamy strach, pamiętając, że w danym przypadku może nam się coś nie powieść. Zastanów się zatem, jakie błędy popełniałeś w poprzednich miejscach pracy oraz z czego wynikały niektóre z niepowodzeń. Pomyśl, iż w chwili obecnej stoisz na dużo lepszej pozycji: masz już za sobą bogate doświadczenia, które teraz umożliwią Ci odkrycie nowych dróg i zwycięską walkę z zagrożeniami.

Podjęcie nowej pracy: o czym warto pamiętać?

*Wyznacz cele. Pomyśl o tym, co możesz osiągnąć na nowym stanowisku i czego nie dawała Ci poprzednia praca. Pamiętaj o tym, aby Twoje cele były realne i dopasowane do możliwości jakie daje firma. Jak zauważył Zig Ziglar w książce pt. „Do zobaczenia na szczycie”, „podstawowym problemem większości kandydatów do pracy są ich zbyt wygórowane wymagania. Wszyscy szukają „doskonałej” posady i „idealnego” pracodawcy, zapominając o tym, że najczęściej nie są „doskonałymi” pracownikami”. Zastanów się nad tymi swoimi słabymi stronami, nad którymi w obecnej pracy możesz pracować i tym samym wzmocnić swoją pozycję zawodową w przyszłości. Przeszkody, które napotykasz w nowym miejscu pracy potraktuj jako wyzwania i możliwość wykorzystania oraz polepszenia własnych kompetencji zawodowych.

*Nawiązuj kontakty. Niezależnie od tego, czy zarządzasz zespołem czy też jesteś samodzielnym specjalistą, inni ludzie są wpisani w Twoje środowisko pracy. Praca zawodowa to również ciągła nauka komunikacji międzyludzkiej oraz umiejętność dopasowania się w celu osiągnięcia wspólnego celu. W nowym miejscu pracy postaraj się nie wyciągać zbyt pochopnych wniosków, dotyczących innych ludzi. Pamiętaj, że nawet z pozoru niesympatyczne osoby mogą okazać się miłe, jeżeli tylko pierwszy okażesz im życzliwość, zgodnie z zasadą „aby dostać, trzeba dać”. Miejsce pracy to również często zbiór skomplikowanych ludzkich charakterów, co może powodować wiele konfliktów. Być może sztuką nie jest tu jednak próba walki, lecz wzajemnych kompromisów i zrozumienia w celu osiągnięcia wspólnego celu, jakim jest dobrze wykonana praca.


*Wykonuj swoją pracę z pasją. Przynajmniej z założenia, zmiany powinny prowadzić ku lepszemu. Co jednak można zrobić w sytuacji, gdy w nowym miejscu pracy napotykasz piętrzące się problemy, które traktujesz jak rozwianie swoich złudzeń? Znajdź to, co nawet w ciężkiej pracy sprawia Ci przyjemność. Elementy trudne potraktuj jako kroki konieczne do osiągnięcia ostatecznego wyniku, z którego przecież chcesz być zadowolony. Nawet jeżeli zajęcie na obecnym stanowisku nie sprawia Ci satysfakcji, pomyśl, że umiejętności nabyte obecnie, z pewnością zaprocentują w przyszłości. Ciesz się każdym drobnym osiągnięciem i zarażaj swoją pasją współpracowników.


*Poznaj misję nowej firmy i zastanów się, w jaki sposób jest ona zbieżna z Twoimi celami. Innymi słowy: wykorzystaj to, co teraz jest najlepsze dla wspólnego dobra Twojej kariery i nowej firmy. Porównaj etapy: ten na którym jesteś obecnie i ten, który reprezentuje firma. Zastanów się, które problemy i sytuacje możesz wykorzystać, by rozwinąć swoje kompetencje i jednocześnie przyczynić się do dynamicznego wzrostu pozycji firmy. Wbrew pozorom, trudności zazwyczaj przyczyniają się do rozwoju i dają możliwość zrobienia kroku naprzód. Praca w miejscu o idealnych układach i braku skomplikowanych problemów z pewnością byłaby niczym wakacje, lecz  prawdopodobnie nie pozwoliłaby Ci na zrobienie kroku naprzód.

Zmiana pracy wydaje się często niemożliwa, zbyt trudna i ryzykowna. Wszystko jednak zmienia się, gdy tylko postanowisz coś zmienić i wykorzystać pojawiające się szanse. Ważna jest również Twoja postawa, zwłaszcza jeśli nowych problemów w nowej pracy nie traktujesz jak zagrożenia dla swojego stanowiska, lecz drogę ku lepszemu. A zatem do dzieła, zgodnie ze słowami Zig Ziglara: „Najpiękniejsza, najbardziej praktyczna i najskuteczniejsza filozofia na świecie nie zadziała – jeśli nie zaczniesz działać Ty.”

Literatura: Ziglar, Zig, „Do zobaczenia na szczycie”, Wydawnictwo Medium, 1995

Źródło: DNA Job

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0