Zasoby ludzkie to wciąż jeden z najważniejszych czynników stanowiących o przewadze konkurencyjnej firm, dlatego tak ważna jest umiejętność pozyskiwania bardzo dobrych pracowników. Nowoczesne organizacje muszą pokonać dodatkową przeszkodę podczas przyciągania kandydatów, gdyż okazuje się, że rodzaj kultury organizacyjnej odgrywa w tej kwestii istotną rolę.
Kulturę organizacyjną opisuje się zwykle jako zbiór wartości, norm i zasad podzielanych przez członków organizacji. Ostatnio zaczęto dzielić kultury organizacyjne na dwie grupy: kultury wspierające i rywalizujące. W firmach o kulturze wspierającej ceni się takie elementy jak: współpraca, równość, wspieranie pracowników, równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Podczas gdy, w ramach kultur rywalizujących ważne są m.in. indywidualizm, ambicje, nagrody i „robienie” kariery.
Catanzaro, Moore i Marshall („The impact of organizational culture on attraction and recruitment of job applicants”, Journal of Business and Psychology 2010) sprawdzili przekonania na temat wpływu rodzaju kultury organizacyjnej na wybory kobiet i mężczyzn podczas ubiegania się o pracę. Badanie wykazało, że zarówno mężczyźni jak i kobiety dążą do zdobycia pracy w firmie o wspierającej kulturze organizacyjnej, nawet jeśli wybór ten łączyłby się z niższymi zarobkami. Związane jest to z większymi możliwościami pogodzenia pracy z życiem osobistym a także przekonaniem, że ta grupa pracodawców bardziej troszczy się o swoich pracowników. W przypadku, gdy w grę wchodziło zatrudnienie w firmie kulturze rywalizującej, bardziej skłonni do ubiegania się o pracę byli mężczyźni.
Wnioski z badania pokazują, że firmy o mniejszych zasobach finansowych również mają potencjał przyciągania bardzo dobrych pracowników. Czynnikami działającymi na ich korzyść mogą być m.in. elastyczne godziny pracy, praca zespołowa, zapewnienie równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym.
Źródło: www.ioatwork.com