Wiele firm przekonanych jest o sile swej marki, ale jak wynika z danych międzynarodowej firmy doradczej Aon Hewitt, średnio w Polsce niespełna 40% pracowników uważa, że wizerunek ich firmy jest spójny z ich doświadczeniem pracy w niej. Zdecydowanie lepiej o swoją markę jako pracodawcy (czyli employer branding) dbają firmy, które zdobyły tytuł Najlepszego Pracodawcy – twierdzi tak prawie 70% ich pracowników. Aon Hewitt już po raz szósty prowadzi Badanie Najlepsi Pracodawcy, które ma wyłonić firmy, w których pracuje się najlepiej w naszym kraju.
O tym, że wyróżnione firmy prawdziwie dbają o employer branding świadczy też to, że 78% pracowników Najlepszych Pracodawców postrzega swoją firmę jako dobrego pracodawcę, podczas gdy średnio w Polsce uważa tak tylko 49% pracowników.
Wykres 1. Marka pracodawcy oczami pracowników Najlepszych Pracodawców i średnio w Polsce
Mniejsze koszty rekrutacji
Badanie Najlepsi Pracodawcy 2010 pokazało również, że firmy, które uznawane są za dobrych pracodawców wydają prawie trzykrotnie mniej na rekrutację zewnętrzną niż średnio firmy w Polsce. Najlepszym Pracodawcom zdecydowanie łatwiej przychodzi też zatrzymanie pracowników, którzy są istotni dla funkcjonowania firmy – przyznało tak 64% pracowników firm wyróżnionych tym tytułem (średnio uważa tak tylko 32% firm). Częściej też, niż inne przedsiębiorstwa, mogą liczyć na polecenie firmy przez własnego pracownika potencjalnym kandydatom (twierdzi tak ¾ pracowników firm wyróżnionych w Badaniu Najlepsi Pracodawcy). I coś musi być na rzeczy skoro do pracodawców cieszących się uznaniem swoich pracowników dwukrotnie częściej niż do innych przesłane są aplikacje poza formalnym procesem rekrutacji.
Budowanie marki dobrego pracodawcy jest procesem długoterminowym, który rozpoczyna się od świadomego budowanie zdrowego środowiska pracy, a następnie jego promowania. Jest procesem znacznie bardziej złożonym i kompleksowym niż samo budowanie wizerunku pracodawcy. Zakłada ścisłą współpracę trzech funkcji, tj. funkcji HR, marketingu i funkcji PR. Warto podkreślić, że przynosi wymierne korzyści, co widać choćby po relatywnie niskich wydatkach na rekrutację u Najlepszych Pracodawców. – komentuje Katarzyna Derdzińska, menedżer projektu Badanie Najlepsi Pracodawcy. Do innych korzyści należy zmniejszenie fluktuacji przy jednoczesnym wzroście zaangażowania pracowników, usprawnienie obsługi klientów, czy też wzmożenie zainteresowania inwestorów i klientów firmą. Z całą pewnością strategia budowanie marki pracodawcy jest skutecznym sposobem budowania przewagi konkurencyjnej na rynku pracy – dodaje Katarzyna Derdzińska.
Warto też podkreślić, że pracownicy firm, które znalazły się wśród Najlepszych Pracodawców, zdecydowanie częściej niż inni przyznają, że wartości, którymi kieruje się ich pracodawca, są zgodne z wartościami ważnymi dla nich w życiu prywatnym. Prawdopodobnie również dlatego rzadko myślą o odejściu z firmy do innej organizacji – taką opinię wyraziło 71% (średnio w Polsce – 46%).
O Badaniu Najlepsi Pracodawcy
Badanie Najlepsi Pracodawcy (Best Employers Study) prowadzone jest w Polsce od 2005 roku. W ciągu 5 lat zostało ono przeprowadzone ponad 400 razy w blisko 300 polskich organizacjach. W tym czasie swoją opinią wyraziło 110 000 polskich pracowników i blisko 3000 członków najwyższej kadry zarządzającej. W ostatniej edycji Badania Najlepsi Pracodawcy zwycięzcą w kategorii dużych firm został Intel Technology Poland Sp. z o.o., a w kategorii małych i średnich – Toyota Katowice & Toyota Częstochowa (M.G. Centrum Sp. z o. o.)
BNP 2011 organizowane jest przez Aon Hewitt przy współpracy ze Stowarzyszeniem Emitentów Giełdowych oraz partnerami medialnymi: gazeta.praca.pl, Pulsem Biznesu, Harvard Business Review Polska, Radiem PiN, GoldenLine.pl, Bankier.pl, PRNews.pl, Miesięcznikiem Kapitałowym, Personelem Plus oraz Serwisem HR.
Więcej informacji o metodologii Badania znajduje się na www.najlepsipracodawcy.pl.
Źródło: Aon Hewitt
Zadbaj o markę swojego pracodawcy – zostań specjalistą employer branding!