Dyrektorowi samochód, specjaliście rabat

Z raportu „Total Compensation Measurement™” firmy Aon Hewitt wynika, że świadczenia socjalne w polskich firmach są podobne dla specjalistów i dyrektorów. Istotne różnice natomiast występują w obszarze świadczeń rzeczowych, choć nie zawsze na korzyść dyrektora.

Dysproporcje najbardziej widoczne są w przypadku możliwości korzystania z samochodu służbowego. Dostęp do firmowego auta ma aż 53% dyrektorów a tylko 10% specjalistów. Prawie dwukrotnie więcej dyrektorów niż specjalistów dostaje również służbowe laptopy do użytku prywatnego (64% vs. 36%), a firmowe telefony komórkowe są w dyspozycji 70% dyrektorów i zaledwie połowy badanych specjalistów.

 

Wykres 1. Procent firm oferujących świadczenia rzeczowe dyrektorom i specjalistom

Źródło: Aon Hewitt, raport „Total Compensation Measurement™”



Zdecydowanie lepiej sytuacja wygląda w przypadku świadczeń socjalnych. Tu dysproporcje nie są już tak duże, choć najbardziej widoczne są w przypadku prywatnej opieki medycznej, którą firmy oferują 55% specjalistów i 62% dyrektorów.

 

Wykres 2. Procent firm oferujących świadczenia socjalne dyrektorom i specjalistom

Źródło: Aon Hewitt, raport „Total Compensation Measurement™”

 

Warto jednak zauważyć, że niektóre świadczenia są bardziej popularne na pozycji specjalisty aniżeli dyrektora. Do takich świadczeń należą dopłaty do posiłków, pożyczki udzielane przez firmę, rabaty przy zakupie towarów firmy i pomoc w edukacji.

Brak dużych dysproporcji w przypadku świadczeń socjalnych nie dziwi, ponieważ rozwiązania te są już na stałe wpisane w politykę wielu firm. Nasze badanie pokazuje jednocześnie, iż w Polsce ciągle bardzo mało popularnym benefitem jest przyznawanie pracownikom dodatkowych dni wolnych od pracy. W sąsiadujących z nami Czechach świadczenie to oferowane jest przez 29% firm biorących udział w badaniu – mówi Barbara Jastrzębska, lider zespołu analiz w Aon Hewitt.

Najnowsze trendy w badaniu wynagrodzeń pokazują, że organizacje coraz częściej zwracają uwagę na dopasowanie pakietów świadczeń do potrzeb grup pracowników i faktu, że atrakcyjność świadczeń jest relatywna. Dopłaty do posiłków lub pożyczki mieszkaniowe mogą być bardziej potrzebne pracownikom młodszym, na niższych stanowiskach niż dyrektorom, którzy z kolei bardziej niż ci pierwsi docenią rodzinną opiekę medyczną. Dopasowanie świadczeń staje się więc celem wielu działów personalnych i finansowych, które coraz częściej badają zwrot z inwestycji w benefity poprzez różnego rodzaju badania opinii swoich pracowników. – mówi Katarzyna Stasińska, Senior Consultant w Aon Hewitt.

Powyższe wnioski pochodzą z raportu Total Compensation Measurement™, przygotowanego przez Hewitt Associates. W tegorocznej edycji badania wzięło udział 139 firm, które przekazały Hewitt swoje dane dotyczące wynagrodzeń i przyznawanych świadczeń. W ramach Badania, Hewitt stwarza firmom unikalną możliwość zebrania niezbędnej wiedzy o kształtowaniu się poziomów wynagrodzeń na rynku polskim.

Badanie TCM™:
    to profesjonalne narzędzie do zarządzania budżetem wynagrodzeń w firmie zbudowane w oparciu o dane gromadzone podczas kolejnych edycji badań wynagrodzeń dla poszczególnych regionów, branż i sektorów,
    to możliwość dokonania porównań poziomu wynagrodzeń w firmie do rynku, śledzenia tendencji i trendów płacowych dla poszczególnych firm, branż, stanowisk,
    to szczegółowe analizy pakietów wynagrodzeń we wszystkich działach w organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem danych o wynagrodzeniach kadry zarządzającej.

O Aon Hewitt

Aon Hewitt to światowy lider w zakresie doradztwa i rozwiązań outsourcingowych w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim. Aon Hewitt wspiera organizacje w najbardziej złożonych wyzwaniach z zakresu wynagrodzeń, zarządzania talentami i związanych z nimi kwestiami finansowymi, doprowadzając do poprawy wyników biznesowych firm. Projektuje, wdraża, komunikuje oraz zarządza szeroką gamą strategii z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim, świadczeń emerytalnych i zdrowotnych, zarządzania inwestycjami, wynagrodzeń oraz zarządzania talentami.

Ponad 29 000 specjalistów w 90 krajach pracuje nad tworzeniem jeszcze lepszych miejsc pracy dla klientów Aon Hewitt i ich pracowników. Więcej informacji na temat Aon Hewitt można znaleźć na www.aonhewitt.com.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0