W wielu przypadkach koszty spowodowane zatrudnieniem kiepskiego pracownika przewyższają koszty pozostawienia wolnego miejsca do czasu zrekrutowania właściwego kandydata. Jakie mogą być konsekwencje rekrutacyjnych błędów? Jest ich sporo i dotyczą różnych aspektów.
Oto tylko niektóre z nich:
Kiepski pracownik
– popełnia więcej błędów w pracy, co powoduje konieczność wykonywania wielu zadań ponownie,
– pracuje mniej wydajnie,
– wymaga dłuższego okresu adaptacji pracowniczej,
– ma większe potrzeby szkoleniowe,
– wymaga poświęcenia większej ilości czasu, który mógłby być przeznaczony na rozwój dobrych pracowników,
– może przyczynić się do spowolnienia pracy całego zespołu,
– wywołuje niezadowolenie wśród pozostałych pracowników (często spędzają czas na poprawianiu pracy słabszych współpracowników),
– inni członkowie zespołu nie mogą uczyć się od nowego pracownika.
Pozyskiwanie kiepskich pracowników a wizerunek rekrutera
– „etykieta” niekompetentnego rekrutera,
– mniejsze możliwości awansu a także zmniejszenie szans na znalezienie pracy w innej firmie,
– mniejsze bonusy.
Zatrudnianie kiepskich pracowników a pozycja firmy
– brak innowacji bez której nie można współcześnie utrzymywać przewagi konkurencyjnej,
– zwiększona fluktuacja kadr (zatrudnianie i zatrzymywanie kiepskich pracowników jest sygnałem obniżania standardów pracy. W konsekwencji tego dobrzy pracownicy mogą zacząć szukać innej pracy),
– zatrudnianie słabych pracowników jest sygnałem dla konkurencji, że w firmie dzieje się coś złego.
Źródło: www.ere.net