Koniec kryzysu i powrót rynku pracownika wymuszą na pracodawcach konieczność przyciągnięcia kandydatów naprawdę atrakcyjnymi ogłoszeniami. Dlaczego niektóre oferty przyciągają setki aplikacji, a inne, z pozoru podobne, nie są atrakcyjne dla kandydatów? Przygotowaliśmy mini poradnik dla pracodawców, w którym wyjaśniamy, jak stworzyć atrakcyjną ofertę pracy, w odpowiedzi na którą spłynie wiele aplikacji. Z pozoru niewielkie błędy i niedopatrzenia w ofercie pracy, decydują o jakości i liczbie aplikacji, które spłyną w odpowiedzi na nią.
Kluczem jest nazwa stanowiska
Nazwa stanowiska jest najważniejsza przy przeglądaniu ofert przez kandydatów. To pierwsza rzecz, na którą zwrócą uwagę. Nazwa powinna być jednoznaczna, zgodna ze stanowiskiem i wymaganymi kompetencjami (np. stanowisko w którym występuje słowo „asystent” spotka się ze zwiększonym spływem aplikacji absolwentów, nie przyciągnie zaś doświadczonych specjalistów). Nazwy zbyt długie, anglojęzyczne lub używane tylko w wąskim gronie, mogą onieśmielać lub wprowadzać w błąd kandydatów. Nazwa nie musi być identyczna z tym, jak docelowo będzie się nazywać stanowisko w strukturze firmy – ma przyciągnąć kandydatów, którzy odpowiedzą na ogłoszenie.
Odpowiednie wymagania i obowiązki
Zakres wymagań w ofercie nie powinien być zbyt szeroki. Nie trzeba pisać o wymaganiach oczywistych, takich jak np. dyspozycyjność czy chęć do pracy. Należy wymienić te najważniejsze, niezbędne. Niekoniecznie też w „mile widziane” należy wymieniać na przykład posiadanie prawa jazdy czy świetną znajomość języka obcego, o ile naprawdę nie jest to potrzebne na danym stanowisku. Wielu dobrych kandydatów może uznać, że bez posiadania tych kwalifikacji nie mają szans, i w ogóle nie aplikować. Z drugiej strony, jeżeli są to kompetencje potrzebne, lepiej będzie je zamieścić jako wymagane. Wymagania nie powinny być też zbyt wygórowane, jeśli nie mamy do zaproponowania naprawdę atrakcyjnego stanowiska. Z kolei zakres obowiązków powinien być na tyle szczegółowy, aby przedstawiać wszystkie najważniejsze czynności i obszary, za które odpowiedzialny będzie przyszły pracownik.
Korzyści dla kandydata
Jak wynika z badań przeprowadzonych wśród użytkowników Jobexpress.pl, korzyści to najważniejszy element oferty, a największe znaczenie ma wysokość wynagrodzenia. Wszelkie świadczenia socjalne, forma zatrudnienia i czas pracy również decydują o atrakcyjności oferty. Ogłoszenie musi wymieniać korzyści, jakie proponuje się kandydatowi, i to niekoniecznie ograniczające się do „pracy w młodym, dynamicznym zespole”. Dodatkowym atutem jest możliwość posiadania realnego wpływu na działania firmy, jak i samodzielność na stanowisku.
Komplet informacji
Na portalach pracy funkcjonują składające się z kilku modułów formularze. Należy zadbać, aby zostały wypełnione wszystkie z nich, tworząc komplet najważniejszych dla kandydata informacji. Dodatkowym atutem będzie podanie danych teleadresowych pracodawcy oraz miejsca pracy, a określenie wynagrodzenia zwiększa transparentność oferty, zwiększając tym samym jej wiarygodność. Po wypełnieniu wszystkich danych, warto jeszcze raz spojrzeć na ofertę i upewnić się, że wszystkie informacje zostały wpisane we właściwych polach. Prócz wspomnianego już wynagrodzenia, warto też podać w ogłoszeniu komplet informacji dotyczących sposobu aplikacji i terminu nadsyłania ofert. Ogłoszenie powinno pojawić się we właściwej kategorii branżowej. Trzeba dobrze przemyśleć, w jakiej kategorii będą poszukiwać go kandydaci i dostosować się do przyjętego podziału branż.
Corporate identity i employer branding
Informacja o pracodawcy jest bardzo ważna. Poza wspomnianym już podaniem danych teleadresowych, standardem staje się dodanie logotypu czy nawet korzystanie z własnej szaty graficznej, zgodnej z identyfikacją wizualną firmy. Kilka słów o misji, największych sukcesach i sposobach działania ma znaczny wpływ na postawę kandydatów oraz kształtuje profesjonalny i prestiżowy wizerunek pracodawcy.
Odpowiedni styl
Styl ogłoszenia powinien być prosty i konkretny. Należy wystrzegać się zarówno wyświechtanych frazesów, które sprawią, że ogłoszenie zginie w masie innych, podobnych, jak i zbyt skomplikowanych konstrukcji słownych – które sprawią, że ogłoszenie może być niezrozumiałe.
Pisząc ofertę pracy, należy pamiętać, że jest ona zarówno wizytówką pracodawcy i tworzy jego wizerunek, jak i jest narzędziem, które ma skutecznie przyciągać kandydatów pasujących do wymagań i odsiewać tych przypadkowych. Warto poświęcić więc jej czas, aby nie marnować go na kolejnych etapach rekrutacji.
Źródło: Jobexpress.pl