Polska w badaniu The Blanchard Corporate Issues

Firma szkoleniowa The Blanchard Companies opublikowała raport dotyczący wyników badań przeprowadzonych wśród prawie 1900 osób na stanowiskach kierowniczych w tym menedżerów liniowych oraz osób odpowiedzialnych za zarządzanie kadrami w firmach na całym świecie.


Pytania dotyczyły prognoz na 2010 rok i wpływu sytuacji ekonomicznej na sposób prowadzenia polityki kadrowej. Po raz pierwszy w historii badań do raportu dołączono również dane pochodzące z Polski. W badaniu wzięło udział 119 przedstawicieli polskich przedsiębiorstw. Autorem analizy i komentarza do wyników uzyskanych w polskiej wersji jest Aleksander Drzewiecki, prezes firmy szkoleniowo – doradczej House of Skills.


Respondenci zostali poproszeni o wypowiedzi w obszarze następujących zagadnień: przewidywań dotyczących stanu gospodarki w 2010 r., oczekiwanego poziomu wydatków na szkolenia i rozwój, planowanych metody szkolenia i rozwoju pracowników, głównych wyzwań biznesowych, głównych wyzwań w obszarze przywództwa i zarządzania oraz potrzeb biznesowych w zakresie rozwoju liderów.


Przewidywania polskich przedsiębiorców dotyczące stanu gospodarki w roku 2010 cechuje większa ostrożność niż uczestników badań z pozostałych krajów. Może to wynikać z odmiennego sposobu doświadczania kryzysu gospodarczego w różnych krajach. W Polsce mieliśmy do czynienia jedynie ze spowolnieniem wzrostu ekonomicznego, a w większości badanych krajów ze spadkiem PKB od kilku do kilkunastu procent.


Jednak jak pokazuje raport, prognozy odnośnie stanu gospodarki w 2010 r. nie przekładają się jednak bezpośrednio na planowany poziom wydatków na szkolenia i rozwój pracowników w firmach. Polscy respondenci zakładają nieco niższe wydatki na szkolenia w roku 2010 niż 2009. Może być to skutkiem funkcjonowania w Polsce Europejskiego Funduszu Społecznego (badanie nie uwzględnia budżetów całkowitych, a jedynie wydatki ponoszone przez przedsiębiorstwa).


Jednym z zaskakujących wyników badań jest decyzja polskich przedstawicieli firm odnośnie selektywnego rozwoju pracowników o najwyższym potencjale. Aż 31% ankietowanych postanowiło stosować tę strategię.

„Jeśli firmy rzeczywiście wdrożą te plany, będziemy mieli do czynienia z systemową zmianą sposobu rozwijania pracowników w polskich przedsiębiorstwach. – zauważa Aleksander Drzewiecki. „Wydaje mi się, że taka polityka kadrowa wynika z czerpania z dobrych wzorców z innych państw. Wiele badań trendów związanych z zarządzaniem talentami wskazuje, iż przynosi ono bardzo wysoki wzrost z inwestycji. Łączy w sobie strategię rozwijania tych, którzy mają największy potencjał do rozwoju i największy wpływ na wyniki działu i firmy ze strategią konkurowania na rynku pracy.”


Na uwagę zasługują odpowiedzi respondentów odnośnie metod szkoleniowych i rozwoju pracowników, które firmy planują zrealizować w 2010 r. Zarówno w Polsce, w EMEA (kraje leżące na obszarze Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki) i w pozostałych krajach coaching i mentoring wewnętrzny będą elementami, na które zostaną zwiększone środki. Ponad 1/3 ankietowanych zamierza także wykorzystać w szerszym stopniu wzajemne uczenie się (peer to peer education) jako kolejną metodę rozwojową. W Polsce ciągle jeszcze mniej firm planuje zastosowanie e-learningu i rozwiązań wirtualnych (wzrost w tym obszarze planuje 37%, zaś na świecie ponad 50%), ale przy ocenie tego zjawiska należy brać pod uwagę uwarunkowania geograficzne oraz sposób prowadzenia biznesu. W dużych krajach e-learning uważa się po prostu za efektywniejszy kosztowo, ponieważ pracownicy zatrudnieni w placówkach przedsiębiorstwa w różnych regionach kraju biorą udział w zajęciach bez potrzeby podróżowania do ośrodka szkoleniowego.


W zakresie zarządzania i przywództwa, najważniejszym dla respondentów, bez względu na kraj, jest budowanie zaangażowania pracowników. Na drugim miejscu pojawia się redukcja kosztów. Te odpowiedzi pokazują, że liderzy stoją dziś przed dylematem: „jak utrzymać czy zwiększyć zaangażowanie pracowników przy równoczesnej redukcji kosztów?” albo „jak redukować koszty, by nie obniżyć zaangażowania pracowników?”. Według badań dylemat ten jest w Polsce ważniejszy niż w pozostałych krajach. Przenosi się to także na potrzeby w zakresie rozwoju liderów. Polscy respondenci wskazują dużo częściej na konieczność rozwijania liderów zarażających pasją, będących inspirującymi wzorcami dla innych oraz zachęcających do innowacji. Dla respondentów z innych państw ważniejszy jest rozwój przywódców w zakresie wzbudzania zaufania czy efektywnej komunikacji.


Badanie „Blanchard Corporate Issues 2010” zostało zrealizowane metodą ankiety elektronicznej między 9 grudnia 2009 a 15 stycznia 2010. Celem badania, przeprowadzanego corocznie już od 8 lat, jest uchwycenie i zdefiniowanie potrzeb i problemów organizacji. House of Skills jest wyłącznym przedstawicielem The Ken Blanchard Companies w Polsce.


The Ken Blanchard Companies to jedna z największych na świecie firm szkoleniowych. Specjalizuje się w podnoszeniu efektywności firm, doskonaleniu umiejętności przywódczych menedżerów wyższego szczebla oraz rozwijaniu skutecznej współpracy zespołowej, aby zapewnić stabilny rozwój całej organizacji. Posiada obecnie 28 oddziałów na całym świecie. Do najbardziej znanych programów autorskich The Ken Blanchard Companies należą procesy szkoleniowe w dziedzinie przywództwa sytuacyjnego (Situational Leadership II™) oraz budowania efektywnych zespołów (Building High Performance Teams™). Rozwiązania The Ken Blanchard Companies wykorzystują modele behawioralne, a wszystkie programy treningowe kładą nacisk na praktyczne zastosowanie zdobywanej wiedzy.

Źródło: House of Skills

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0