Humor sprzedaje

Poczucie humoru przełamuje lody, rozładowuje napięcia, buduje dobre relacje. To cecha przydatna nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Przydaje się szczególnie w kontaktach z klientem, dlatego często oczekuje się go od handlowców, ale może być też atutem w staraniach o pracę na innych stanowiskach.

Poczucie humoru należy do cech, które mogą być bardzo pomocne w pracy. Zazwyczaj pracodawcy wspominają o nim w ogłoszeniach, wymieniając jednocześnie komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, otwartość na ludzi, pozytywne nastawienie. Eksperci Pracuj.pl postanowili sprawdzić, na jakich stanowiskach i w których branżach poczucie humoru jest jednym z narzędzi pracy.

Wydawałoby się, że poczucie humoru, które sprzyja kreatywności, jest zaletą przede wszystkim w zawodach związanych z branżą marketingową i reklamową. Z analizy ofert pracy umieszczonych w serwisie Pracuj.pl w okresie od 15 lutego do 15 marca wynika jednak, że najczęściej wymóg poczucia humoru pojawia się w ofertach pracy w handlu. Dotyczy to wszelkich stanowisk, na których pracownicy kontaktują się z klientami: od konsultanta telefonicznego, przez doradcę, po sales managera. – Poczucie humoru jest w sprzedaży bezcenne. Handlowiec jest wizytówką firmy i wrażenie jakie zostawia po kontakcie z klientem przekłada się potem na dalszą współpracę – mówi Agnieszka Bieniak, menedżer działu zarządzania zasobami ludzkimi w Grupie Pracuj, do której należy portal Pracuj.pl.

Poczucie humoru jest jednym z wymagań stawianych kandydatom na doradców finansowych i doradców ds. nieruchomości, poszukiwanym przez firmę Home Broker. – Nasi klienci podejmują jedną z najważniejszych życiowych decyzji – kupują dom lub  mieszkanie, co najczęściej wiąże się z wieloletnim obciążeniem finansowym. Nasz doradca ma sprawić, aby nabywcy nieruchomości czuli się komfortowo w tej ważnej dla nich sytuacji. Odrobina humoru pomaga rozładować atmosferę i obniżyć poziom stresu – wyjaśnia Marcin Dudek, menedżer ds. rekrutacji w Home Broker.

Przykładów ofert, w których wymienia się wśród oczekiwań stawianych kandydatom poczucie humoru, jest jednak więcej. W badanym okresie pracodawcy poszukiwali przez Pracuj.pl m.in.: obdarzonej poczuciem humoru księgowej, programisty, pracownika kawiarni, a nawet stylistki paznokci.

Według Agnieszki Bieniak, poczucie humoru podczas rekrutacji najlepiej weryfikuje się podczas assessment centre, czyli oceny kompetencji kandydata. –Taka ocena często zmusza do interakcji i wspólnej pracy grono nieznanych sobie osób. W takich okolicznościach poczucie humoru może okazać się bardzo cenne, a wykazanie się nim przychodzi naturalnie. Inną metodą na sprawdzenie poczucia humoru podczas rozmowy kwalifikacyjnej może być nawiązanie do zainteresowań wymienionych przez kandydata w CV – wyjaśnia.

Czy zatem kandydaci powinni umieszczać poczucie humoru wśród swoich zalet w CV? Marzena Potepa z serwisu ArchitekciKariery.pl, specjalizującego się w doradztwie w karierze, mówi: – Wszystko zależy od branży, w której chcemy pracować. Wspomnieć tę cechę w CV zawsze warto, ale emotikony i dowcipne sformułowania mile widziane są przede wszystkim w aplikacjach na stanowiska wymagające kreatywności. W liście motywacyjnym można delikatne podkreślić tę cechę, poprzez odwołanie się do jakiegoś cytatu, myśli czy anegdoty. Jednak jak ze wszystkim, tak i tu należy mieć umiar. Zbyt mocne lub przesadzone odwołanie się do poczucia humoru może zostać odebrane jako niepoważne i zniechęcić rekrutera do potencjalnego kandydata.

Źródło: Pracuj.pl

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0