Z każdej złotówki zainwestowanej w pracownika jego pracodawca otrzymuje z powrotem przeciętnie 1,71 zł – wynika z raportu PricewaterhouseCoopers (PwC) na temat efektywności zarządzania kapitałem ludzkim w polskich firmach. Pod tym względem w całej Europie wyprzedza nas jedynie Rosja, w której wskaźnik ten wynosi 2,22.
Eksperci PwC przeanalizowali kwestie pracownicze w polskich firmach reprezentujących różne branże: od bankowości, poprzez sektor produkcyjny aż do telekomunikacji. Okazało się, że wartość generowana przez pracowników znacznie przewyższa zsumowane wszystkie koszty pracownicze ponoszone przez pracodawcę: wynagrodzenia, szkolenia, koszty rekrutacji itp. Wskaźnik zwrotu z inwestycji w kapitał ludzki (HC Return on Investment) wyniósł 1,71, co oznacza, że każda złotówka zainwestowana w pracownika przynosi pracodawcy przeciętnie 1,71 zł przychodu. Jest to znaczny (o 28%) spadek tego współczynnika w porównaniu z poprzednią edycją badania, kiedy wyniósł on 2,39. Nadal jednak to jeden z najlepszych wyników w Europie – jest on wyższy jedynie w Rosji (2,22), podczas gdy np. średnia w krajach europejskich to 1,2 a w USA – 1,53.
Artur Kaźmierczak, dyrektor zespołu ds. konsultingu HR w PricewaterhouseCoopers, powiedział:
„To, że polski pracodawca z każdej złotówki zainwestowanej w personel odzyskuje prawie drugie tyle, wynika głównie z faktu, że wynagrodzenia w Polsce nadal pochłaniają niewielką część przychodów firm. Warto podkreślić jednak, że od poprzedniej edycji naszego badania udział wynagrodzeń w przychodach wzrósł aż o jedną czwartą: z 9,2% do 11,4%.”
Paweł Dziechciarz, menedżer w zespole ds. konsultingu HR w PricewaterhouseCoopers, dodał:
„W porównaniu do wyników ubiegłorocznej edycji raportu PwC widać wzrost przeciętnego wynagrodzenia – polskie firmy płacą pracownikom najlepiej w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Wciąż jednak rodzimi pracodawcy nie doceniają świadczeń pozapłacowych jako narzędzia motywacji – wartość tych świadczeń stanowi niewiele ponad 3% całości wynagrodzenia.”
Raport PwC wskazuje, że zmniejsza się liczba nowo rekrutowanych osób – w stosunku do ogółu pracowników ich odsetek spadł z prawie 21% do 16%. Ponadto w analizowanym okresie pracownicy mniej chętnie podejmowali decyzje o rezygnacji z pracy, co świadczy, że nie mamy już do czynienia w Polsce z rynkiem pracownika.
Polskie firmy szkolą prawie dwukrotnie więcej niż przedsiębiorstwa na Zachodzie Europy. W Polsce na 1 etat rocznie przypada średnio aż 31 godzin szkoleniowych, tymczasem w Europie Zachodniej – 18 godzin. Co ciekawe, szkolenie pracownika w Polsce kosztuje drożej (w kategoriach bezwzględnych) niż Europie Zachodniej, a nawet drożej niż w USA: przeciętny koszt szkolenia jednego pracownika w Polsce (1566 zł) jest o niemal 50% wyższy niż na Zachodzie. Koszt godziny szkoleniowej jest jednak wciąż niższy (ok. 50zł/h w Polsce wobec ok. 59zł/h w Europie).
Z badania PwC wynika ponadto, że e-learning traci na popularności. W USA liczba godzin szkoleniowych realizowanych przez Internet od 2006 roku systematycznie spada i osiągnęła wartość zaledwie 3,6 godziny w 2008 r (18% wszystkich godzin szkoleniowych). Równocześnie przeciętna ogólny czas poświęcany na szkolenia utrzymuje się na porównywalnym poziomie, zatem szkolenia bezpośrednie wypierają e-learning. W Polsce można zaobserwować podobne zjawisko: przy podobnym odsetku firm korzystających z e-learningu (40%-45%) liczba godzin szkoleń e-learningowych spadła o połowę i stanowi obecnie średnio jedynie ok. 3% wszystkich godzin szkoleniowych.
Źródło: PwC Polska