Z opublikowanego w środę badania przeprowadzonego przez Mediarecovery, lidera informatyki śledczej w Polsce wynika, iż specjaliści bezpieczeństwa IT za największe zagrożenie dla firm uznają głupotę pracowników. Na tą odpowiedź padło aż 79% wskazań.
Głupota pracowników z naszej ankiety to nic innego jak brak odpowiedniej wiedzy i niefrasobliwość użytkowników komputerów – twierdzi Zbigniew Engiel, specjalista Mediarecovery.
Głównym zagrożeniem ze strony pracowników jest wyciek danych, jakie nie powinny znaleźć się poza organizacją, samowolna instalacja programów, wykorzystywanie firmowej sieci do innych celów niż praca, a co za tym idzie zajmowane łącza. Poważnym problemem są też hasła, przykładowo takie same do służbowego komputera i profilu w Naszej Klasie.
Poza kłopotami czysto informatycznymi, specjaliści działów IT skarżą się również na uszczypliwości, a nawet agresję ze strony swoich współpracowników z innych działów. Pracownicy reagują nerwowo na wszelkie próby ograniczania ich niezależności – dodaje Zbigniew Engiel – blokowanie niektórych witryn www, ograniczenia możliwości instalacji programów i inne tym podobne działania powodują nękanie specjalistów IT telefonami, mailami, udowadnianiem, że „mnie się należy”. W skrajnych przypadkach stają się oni wrogiem publicznym co ma negatywny wpływ na atmosferę i relacje międzyludzkie.
Okazuje się, że poza pracownikami, są także inne zagrożenia, w tym brak wiedzy samych respondentów. Poniżej rozkład ich odpowiedzi:
Źródło: Mediarecovery. pl