Zmiana
Początkiem każdego szkolenia powinien być kontrakt zawarty pomiędzy trenerem, a uczestnikami. Jasne określenie reguł, oczekiwań i możliwości obu stron pozwala uniknąć wielu nieporozumień w trakcie warsztatu. W ten sposób można dobrze określić cele jakie przed nami stoją.
W trakcie swojej trenerskiej praktyki setki razy zawierałem kontrakty z grupami. Część zasad była w miarę stała, niektóre dostosowywaliśmy do bieżących warunków i możliwości. Czasem wyłączaliśmy telefony, czasem sobie pozwalaliśmy na ich używanie. Ale jedna rzecz była zawsze obecna – jesteśmy tu po to, aby dokonać jakiejś zmiany i dlatego musimy sobie ufać. Uczestnicy ufają, że trener poprowadzi ich tam dokąd się umówili. Nie bliżej, nie dalej. Nie w inną stronę. Trener ufa, że uczestnicy z zaangażowaniem pójdą na tę wyprawę.
Szkolenie bez zmiany nie ma sensu. Jest sztuką dla sztuki. Biciem piany. A zmiana wymaga odwagi. Od ludzi, ale i od firmy. A skoro ma być zmiana – to trzeba ocenić jej skalę. Najprostszym, najczęstszym, ale i najmniej mówiącym wskaźnikiem jest ankieta badająca zadowolenie uczestników szkolenia. Ale to mało.
W magazynieHR znajdziecie Państwo wywiad z Donaldem Kirkpatrickiem, którego 4 poziomy oceny efektywności szkolenia weszły do kanonu HR. Ale też artykuł Cypriana Szyszki o tym, jak unikać tzw. kontraktów narożnych.
Oddaję w Państwa ręce nowiutki magazyn w odświeżonej formule. Kiedyś napisałbym, że pachnący farbą drukarską, ale e-wydania już nie pobudzają zmysłu węchu. Choć czuję ten sam rodzaj ekscytacji jaki miałem wypuszczając papierowe wydawnictwa.
Życzę Państwu inspirującej lektury
Tomasz Staśkiewicz
wydawca portalu
HRstandard.pl
A w raporcie…..
1. MBTI – Osobowość pracownika w organizacji obiektem zainteresowań działów HR
Agnieszka Kraczkowska – Empiricus
2. Jak zaprojektować optymalny program rozwojowy dopasowany do potrzeb pracowników?
Justyna Markusik
3. Gra interesów podczas szkolenia
Cyprian Szyszka – TISTE
4. Moc poleceń, czyli jak odczarować negatywny stereotyp pracy po znajomości
Gabriela Różańska – Employer Branding Institute
5. Szkolenia oparte na dowodach
Sławomir Jarmuż
6. Myślę, że najważniejszą lekcją, była lekcja prostoty…
Wywiad z Ruth Clark
7. Szkolenia w TNT
Iwona Ziętek – TNT
8. Don and Jim Interview Questions
Wywiad z Donaldem i Jimem Kirkpatric
9. Efektywne wykorzystanie gier i symulacji w planie szkoleń
Marcin Łączyński i Jerzy Niewiński – Shtrainings
10. Czy fuzja to dobry czas na rozwój ludzi?
Anna Soczyńska – Raiffeisen Bank
Wydawca:
Partnerzy merytoryczni:
Współpraca:
Game Learning, Forum Media Polska Sp. z o.o.