Budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy w sieci to długofalowy proces, który wymaga stałego zaangażowania osób odpowiedzialnych za employer branding w firmie. Dobrze opracowana strategia przynosi korzyści w postaci przyciągania najlepszych talentów i zwiększenia motywacji pracowników. W jaki sposób zadbać o wizerunek pracodawcy? Jakie działania warto uwzględnić w strategii employer brandingowej?
Istota employer brandingu
Firma to produkt, który trzeba „sprzedać” kandydatom, pracownikom oraz klientom. Kampanie employer brandingowe łączą w sobie działania związane z HR oraz marketingiem. Wymagają stworzenia strategii, analizy wyników badań nad marką pracodawcy, wyboru narzędzi marketingowych, kanałów komunikacji oraz nawiązywania relacji z mediami. Employer branding to strategiczne podejście do zarządzania marką pracodawcy. Stanowi nie tylko podstawę tworzenia wizerunku na rynku pracy, ale również dostarczanie pozytywnych doświadczeń odbiorcom. Employer branding obejmuje działania z zakresu komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Z jednej strony w interesie firmy jest zapewnienie pracownikom komfortu pracy oraz stworzenie atmosfery zaufania, zaś z drugiej dążenie do pozyskiwania nowych talentów.
Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie
Wewnętrzny employer branding to proces kształtowania pozytywnego obrazu firmy w oczach własnych pracowników. Jest to podejście, które ma na celu zbudowanie silnej kultury organizacyjnej, podniesienia poziomu zadowolenia pracowników i zaangażowania w obrębie firmy. Wewnętrzny employer branding jest równie istotny jak zewnętrzny wizerunek pracodawcy, ponieważ ma wpływ na to, jak pracownicy postrzegają swoją pracę i firmę, a także na ich lojalność i zaangażowanie. Główne celem wewnętrznego employer brandingu jest stworzenie atrakcyjnego i satysfakcjonującego środowiska pracy, które przyciąga, zatrzymuje i motywuje pracowników. Odpowiednio prowadzone działania przekładają się na lepszą wydajność, niższą rotację kadry oraz pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz.
Ważnymi elementami wewnętrznego employer brandingu jest budowanie pozytywnej kultury organizacyjnej, która odzwierciedla wartości i cele firmy, a także zapewnienie pracownikom możliwość rozwoju zawodowego. Zadowoleni pracownicy mogą odegrać istotną rolę w budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy poprzez swoje działania i aktywności. Mogą również dzielić się informacjami o osiągnięciach firmy, nowych produktach czy wdrożonych projektach na swoich platformach społecznościowych. Employer branding kojarzy się głównie z potrzebą oddziaływania na środowisko zewnętrzne. Jednak sami pracownicy mogą przyczyniać się do budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy.
Zewnętrzny employer branding
Działania w obrębie zewnętrznego employer brandingu pełnią dwie funkcje – rekrutacyjną i wizerunkową. Pierwsza ma na celu dotarcie do najbardziej wartościowych kandydatów i zachęcenie ich do udziału w procesie rekrutacyjnym. Natomiast druga ma ukazać korzyści płynące z pracy w danej firmie. Ważne jest kreowanie wizerunku pracodawcy, który nie tylko oferuje atrakcyjne zarobki, ale również dodatkowe benefity. W zależności od profilu idealnego kandydata, można wykorzystywać różne narzędzia, kanały czy język komunikacji. Każda kampania employer brandingowa, tak jak kampanie promocyjne, wymaga sformułowania celów oraz sporządzenia harmonogramu działań. Komunikacja ukierunkowana na pozyskanie wartościowych pracowników powinna prezentować pracodawcę jako eksperta w branży, eksponując korzyści płynące z zatrudnienia. W procesie sprzedaży należy odpowiadać na potrzeby potencjalnego klienta. Nie inaczej jest w przypadku kampanii employer brandingowych. Jeśli chcemy znaleźć wartościowego pracownika, musimy poznać i odpowiedzieć na jego pragnienia.
Dobre praktyki pracodawców
Osoby aktywnie poszukujące pracy zwracają uwagę nie tylko na wysokość zarobków, ale również reputację firmy w sieci. Dotyczy to w szczególności specjalistów, którzy są szczególnie pożądani na rynku pracy. Jak pracodawcy mogą zwrócić uwagę potencjalnych kandydatów?
Programy ambasadorskie
Nikt tak dobrze nie opowie o pracy dla danej firmy jak obecni pracownicy. Z tego względu bardzo dobrym sposobem budowania marki pracodawcy jest stworzenie programu ambasadorskiego (Employee Advocacy). Warto cyklicznie publikować posty typu success story lub wywiady z wybranymi pracownikami. Jest to jedno z najbardziej skutecznych rozwiązań wykorzystujących mechanizmy rekomendacji – kandydaci zwykle bardziej ufają obecnym pracownikom niż właścicielowi firmy.
Live chat z firmą
W kampaniach employer brandingowych warto kreatywnie wykorzystywać potencjał digitalu. Przykładem może być live chat z pracownikiem HR, zaimplementowany na stronie internetowej w sekcji kariera. Tym sposobem potencjalny kandydat może nawiązać bliższy kontakt z firmą i dowiedzieć się czegoś więcej o rekrutacji.
Automatyzacja rekrutacji
Rekrutacja jest jednym najważniejszych i najbardziej widocznych na zewnątrz działań employer brandingowych. Komunikacja z kandydatami jest niezwykle istotna na każdym etapie procesu. Osoba aplikująca na dane stanowisko powinna otrzymać informację zwrotną np. czy jego aplikacja dotarła oraz jaki jest status rekrutacji. W tym celu warto wykorzystać system do automatyzacji. Dzięki takiemu rozwiązaniu kandydaci mogą otrzymać spersonalizowaną informację, co zdecydowanie wpłynie na wizerunek firmy oraz candidate experience.
Content marketing
Działania employer brandingowe nie sprowadzają się jedynie do publikacji ogłoszenia o pracę. Z punktu widzenia potencjalnego pracownika mają znaczenie informacje o profilu działalności firmy oraz kulturze organizacyjnej. Jeśli chcemy zaintrygować i zainteresować odbiorców należy zadać o wartościowe treści na stronie internetowej, regularne posty na blogu oraz spójną komunikację w mediach społecznościowych. W strategii employer brandingowych warto uwzględnić artykuły sponsorowane, case studies, treści poradnikowe, relacje z eventów branżowych czy darmowe materiały do pobrania.
Employer branding w teorii i praktyce
Employer branding w nowoczesnych firmach wymaga strategicznego podejścia do procesu zarządzania marką pracodawcy. Osoby odpowiedzialne za realizację kampanii powinny posiadać szereg kompetencji, w tym wiedzę na temat narzędzi marketingowych, analizy wyników badań nad marką pracodawcy, właściwej komunikacji czy najnowszych trendów w employer brandingu.
Jako uczelnia biznesowa (Akademia Leona Koźmińskiego – przyp. red.) zapraszamy managerów i specjalistów z obszaru employer brandingu do aplikowania na studia podyplomowe Skuteczny employer branding. Oferujemy pierwsze magisterskie studia employer brandingu, które przygotowują specjalistów do projektowania i realizacji najskuteczniejszych kampanii wewnętrznych i zewnętrznych. Absolwenci nie tylko pozyskają aktualną i kompleksową wiedzę, ale przede wszystkim nabędą kluczowe umiejętności, które są niezbędne na rynku pracy. Program edukacyjny przedstawia zagadnienia w sposób kompleksowy, aby specjalista mógł samodzielnie podejmować decyzje dotyczące strategii employer brandingowych.
źródło: https://www.kozminski.edu.pl/pl/review/employer-branding-w-praktyce-jak-budowac-pozytywny-wizerunek-pracodawcy-w-sieci?utm_source=linkedin.com&utm_medium=post&utm_campaign=emoployer-branding