Transformacje działów HR to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby biznesu i menedżerów. W związku z rosnącymi oczekiwaniami menedżerów w zakresie wsparcia i współpracy, HR wychodzi poza funkcję administracyjną. HR staje się Partnerem w Biznesie i jest realnym wsparciem w realizacji celów biznesowych. Outsourcing procesów związanych z funkcją administracyjną pozawala na skupieniu się na roli strategicznego doradcy w zakresie wszystkich obszarów HR. W dzisiejszym odcinku – HR Inspiracje na przykładzie Poczty Polskiej SA.
Do pełnienia roli Strategicznego Partnera w Biznesie HR musi być doskonale zorientowany w tematach związanych z procesami biznesowymi oraz potrzebami swoich klientów wewnętrznych (Biznes) i zewnętrznych (Rynek). Od nowoczesnego HR-u nie tylko oczekuje się znajomości celów biznesowych, misji, wizji, ale zbudowania takiej strategii personalnej, która będzie wspierała realizację tych założeń i będzie dostosowana do oczekiwań Zarządu i rynku.
Bycie partnerem w biznesie oznacza umiejętność odpowiadania na zmieniające się priorytety i potrzeby, kształtowania rozwiązań HR-owych, które będą zgodne z celami biznesowymi. W tym kierunku Poczta Polska SA w 2014r. przeprowadziła Transformację HR-u. Zmiana dotyczyła przede wszystkim przejścia z funkcji administracyjnej do roli partnera strategicznego dla Biznesu. Partnera, który współpracuje z kadrą zarządzającą, zapewniając bieżące i eksperckie wsparcie w zarządzaniu zespołem, doradztwie kadrowym, diagnozowaniu oraz realizacji potrzeb.
Powołanie Zespołu HR Biznes Partnerów w Poczcie Polskiej było odpowiedzią na rosnące oczekiwania menedżerów w stosunku do roli HR-u. Realizacja strategii biznesowej, liberalizacja rynku pocztowego oraz trendy w nowoczesnym zarządzaniu spowodowały szereg zmian w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi w Poczcie Polskiej. HR wyszedł poza funkcję administracyjną. Jego podstawowym zadaniem jest w tej chwili wsparcie działań biznesu w realizacji celów biznesowych w konkurencyjnym otoczeniu.
HR wspólnie z Klientem Wewnętrznym buduje kulturę organizacyjną opartą na wartościach PP, takich jak: zaufanie, efektywność, aktywność.
„W tym celu w 2013r. w Poczcie Polskiej powołaliśmy 50-cio osobowy Zespół HR Biznes Partnerów. W roku 2014 powstała nowa funkcja – Strategiczny HR Biznes Partner. Rolą tych osób jest rozwiązywanie problemów oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań z zakresu polityki personalnej. Diagnozują i realizują potrzeby HR-owe oraz proponują rozwiązania, które poprawią funkcjonowanie i efektywność działów, jednostek biznesowych i organizacji.” – mówi Marta Eromin, Koordynator Zespołu Strategicznych HR Biznes Partnerów.
HR Biznes Partnerzy pracujący w Poczcie Polskiej, to specjaliści z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, którzy mają wiedzę z zakresu prawa pracy i przepisów wewnętrznych w obszarze wynagrodzeń, systemów motywacyjnych, szkoleń i procesów związanych z doborem kadr. Wszystkie funkcje związane z administracją kadrowo – płacową zostały wydzielone do osobnej jednostki biznesowej, poza struktury HR. Część zadań HR-owych przejęły centra kompetencji, inne realizują menedżerowie wyposażeni w narzędzia intranetowe. HR skupia się teraz na strategicznym partnerstwie i na funkcji predyktywnej dla biznesu.
A co mówią sami HR Biznes Partnerzy?
„W ubiegłym roku, razem z menedżerami Pionu Usług Biznesowych, zrealizowaliśmy szereg inicjatyw, zaprojektowanych w odpowiedzi na potrzeby zgłoszone przez Biznes. Współpraca z Pionem Usług Biznesowych jest dla mnie wartościowym doświadczeniem oraz stanowi niezwykłą okazję do spojrzenia na procesy biznesowe z nowej perspektywy HR-owej– moją rolę można określić, jako bycie „głosem” Biznesu w HR i przedstawicielem HR w Biznesie jednocześnie.” – mówi Katarzyna Więcek-Jakubek SHR BP dla Pionu Usług Biznesowych.
„Jako reprezentant obszaru HR-u w biznesie sprzedaży usług finansowych widzę duże zaangażowanie kadry managerskiej Pionu w budowę efektywnych, nastawionych na sukces i opartych na profesjonalnych kompetencjach struktur sprzedażowych. Patrzenie na rozwój biznesu oczami Klientów Poczty Polskiej jest niezwykle cenną perspektywą, która prowadzi firmę do przewagi rynkowej.” – mówi Elżbieta Linka SHRBP dla Piony Rozwoju Usług Finansowych.
Transformacja HR w Poczcie Polskiej przyczyniła się nie tylko do zmiany efektywności operacyjnej realizowanych procesów, ale również wpłynęła na zmianę w postrzeganiu roli i miejsca HR-u w biznesie.
Autorka: Marta Eromin
Koordynator Zespołu Strategicznych HR Biznes Partnerów
Pion Kapitału Ludzkiego, Poczta Polska SA
CZYTAJ TEŻ: HR Inspiracje – Onboarding