
Jak wynika z badania Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI, pracownicy i menedżerowie polskich firm rozumieją znaczenie danych i sztucznej inteligencji (AI). Jednak w większości przedsiębiorstw wciąż brakuje kompetencji, aby w pełni wykorzystywać ten potencjał. Polskie firmy nie mają też strategii wdrażania technologii i innowacji.
Algolytics, we współpracy z SW Research oraz partnerami: BitPeak, LeaseLink, RIFFSEC, Comperia.pl, NovaLend oraz Kliniki.pl, zrealizowało badanie, którego celem była identyfikacja barier i wyzwań, z którymi mierzą się polskie przedsiębiorstwa w kontekście wdrażania i wykorzystywania zaawansowanych technologii. Na tej podstawie powstał raport Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI.
Jak się okazuje, mimo rosnącej świadomości znaczenia analizy danych i wykorzystania sztucznej inteligencji, polskiej przedsiębiorstwa wciąż nie są gotowe na transformację technologiczną
Od uświadomienia sobie roli, jaką odgrywają posiadane dane, do faktycznego ich wykorzystywania w codziennym funkcjonowaniu organizacji, wiedzie długa droga. Kluczowe wyzwania to dbanie o wysoką jakość (dojrzałość) tych danych, ich efektywna analiza oraz strategiczne podejście do zarządzania informacją w całym ekosystemie firmy, a nie tylko w wybranych obszarach jej działalności – komentuje Szymon Fiecek, prezes Comperia.pl SA. – Aby skutecznie budować przewagę konkurencyjną, organizacje – niezależnie od skali działalności – powinny inwestować w rozwój kompetencji analitycznych, integrację systemów IT oraz w rozwiązania umożliwiające lepszą strukturyzację i analizę danych. Kluczowe znaczenie ma także zmiana podejścia do zarządzania danymi – od postrzegania ich jako zasobu wspierającego wybrane funkcje operacyjne, do traktowania ich jako fundamentu strategii rozwoju firmy – uważa Szymon Fiecek.
Dojrzałość analityczna polskich firm oraz obawy związane z AI – fakty i wyzwania
-
Prawie 1/3 respondentów obawia się korzystania z AI i danych na większą skalę z powodu regulacji prawnych, prywatności i bezpieczeństwa.
-
32,5 proc. respondentów martwi się, że AI może prowadzić do redukcji etatów i zwolnień.
-
28,6 proc. ankietowanych obawia się, że większe wykorzystanie danych może ujawnić ich brak kompetencji, co mogłoby skutkować utratą pracy.
-
Prawie 1/3 firm nie wykorzystuje AI i danych w bieżącej działalności właśnie z powodu niedostatecznych kompetencji.
Brak kompetencji i komunikacji wewnątrz firmy blokuje transformację
Potrzeba strategii
Aby odpowiednio komunikować się z pracownikami i budować kompetentne zespoły, polskie przedsiębiorstwa powinny najpierw określić cele, które chcą osiągnąć w związku transformacją technologiczną. Badanie pokazuje, że posiadanie strategii w zakresie danych i AI nie jest jeszcze powszechna. 41,8 proc. firm deklaruje posiadanie jasnego planu rozwoju w obszarze analityki danych, a 40,3 proc. posiada strategię rozwoju w obszarze sztucznej inteligencji.