Digitalx: Firm e-commerce nie stać na kandydatów, którzy nie dostarczają rezultatów

Polska wyprzedza Europę pod względem tempa rozwoju e-commerce

 

W całej Europie pandemia przyspieszyła wzrost zakupów internetowych, ale nie we wszystkich krajach ten wzrost się utrzymał. Jedynie w Polsce utrzymała się tendencja wzrostowa nawet po zniesieniu lockdownu. W efekcie Polska wyprzedza prognozowany przed pandemią trend rozwoju zakupów online o 3 lata.

 

Największe rynki e-commerce w Europie to Wielka Brytania i Niemcy. Razem odpowiadają za niemal połowę wszystkich wydatków na zakupy online w regionie. Po skoku internetowej sprzedaży w pandemii, jej wzrost cały czas się utrzymuje, choć na znacznie niższym poziomie niż w Polsce. Łączne wydatki na zakupy online w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej stanowią niecałe 10% całej sprzedaży na kontynencie. Najważniejszym rynkiem jest Polska, która odpowiada za ponad 46% zakupów online w regionie CEE i SEE. Na drugim miejscu znajdują się Czechy, a na trzecim Rumunia – wynika z raportu CBRE „E-commerce in the post-pandemic era”.

 

Wartość rynku e-commerce w Polsce wynosi ponad 100 mld złotych i należy on do grona najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Szacuje się, że do 2026 roku handel internetowy będzie stanowił około 20% sprzedaży detalicznej w Polsce. W dynamicznie zmieniającym się świecie cyfrowym, branża e-commerce i digital nieustannie poszukuje nowych talentów, zdolnych sprostać wyzwaniom przyszłości. 

 

 

Wymierność E-commerce wymaga od pracownika wymiernych rezultatów

 

E-commerce umożliwia zbieranie i analizowanie szerokiej gamy danych, takich jak liczba odwiedzin strony, konwersja, średnia wartość zamówienia, czy koszt pozyskania klienta. Dzięki temu, przedsiębiorstwa mogą dokładnie mierzyć efektywność swoich działań marketingowych i sprzedażowych, co pozwala na optymalizację strategii oraz lepsze zrozumienie zachowań i preferencji klientów.

 

Nieodpowiedni do poziomu wyzwań pracownik w obszarze e-commerce czy digital nie będzie w stanie skutecznie dostarczać rezultatów. Błędy w definiowaniu i realizacji strategii, w zarządzaniu kampaniami marketingowymi, nieodpowiedni dobór narzędzi, niewystarczająca wiedza analityczna czy złe podejście do obsługi klienta, wszystko to bardzo szybko i wymiernie przełoży się na wyniki finansowe firmy. 

 

 

W dynamicznym otoczeniu gospodarki cyfrowej liczy się czas…

 

Firmy, które zoptymalizują swoje procesy rekrutacyjne, mogą znacznie zwiększyć swoje szanse na sukces na szybko rozwijającym się rynku technologicznym.

 

Świat technologii rozwija się w zawrotnym tempie. Firmy muszą szybko reagować na nowe trendy i zmiany, aby utrzymać swoją konkurencyjność. Długi proces rekrutacyjny może oznaczać, że najlepsi pracownicy zostaną przejęci  przez konkurencję, co w konsekwencji opóźnia rozwój firm. 

 

W obszarze digital kluczowa jest elastyczność i zdolność szybkiego dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych. Długotrwałe procesy decyzyjne, w tym procesy rekrutacyjne mogą hamować innowacyjność i reakcję na zmiany.

 

 

i pieniądz…, czyli koszty błędnego zatrudnienia

 

Każde nowe zatrudnienie wiąże się z kosztami rekrutacji, onboardingu pracownika i jego przeszkolenia, tak by w pełni wykorzystać potencjał pracownika w obliczu wyzwań stanowiska. Jeśli kandydat nie spełnia oczekiwań, inwestycja ta idzie na marne, a firma musi ponownie ponosić te same koszty, szukając kolejnej osoby na to stanowisko. 

 

Koszt nieudanej rekrutacji obejmuje wiele bezpośrednich, a także pośrednich strat dla firmy. Wartość ta może różnić się w zależności od wielu czynników, takich jak poziom stanowiska, branży, czas potrzebnego na ponowne zatrudnienie. 

 

Koszty bezpośrednie nieudanej rekrutacji to między innymi koszty ogłoszeń o pracę, koszty firm rekrutacyjnych, koszty przeprowadzenia rozmów kwalifikacyjnych (w tym czas poświęcony przez pracowników na przeprowadzenie rozmów i ocenę kandydatów). Po podjęciu decyzji pojawiają się koszty szkolenia i onboardingu. No i oczywiście koszty wynagrodzenia wypłacone błędnie wybranemu kandydatowi w czasie jego zatrudnienia.

 

Nie bez znaczenia są również koszty pośredni takie jak negatywny wpływ na morale i produktywność zespołu, szczególnie jeśli inni pracownicy muszą przejąć dodatkowe obowiązki lub naprawiać błędy popełnione przez źle wybranego kandydata. Dodatkowo, negatywne doświadczenia związane z rotacją mogą zaszkodzić reputacji firmy zarówno wśród potencjalnych klientów, jak i przyszłych pracowników. 

 

Choć trudno jest określić dokładny koszt nieudanej rekrutacji ze względu na zmienne i często niewymierne czynniki, różne badania i szacunki sugerują, że może to wynosić od 30% do 150% rocznego wynagrodzenia zatrudnionej osoby, w zależności od roli i poziomu stanowiska. W przypadku przeciętnego stanowiska specjalisty “poziom mid” – z wynagrodzeniem 10.000 zł brutto – koszt nietrafionej rekrutacji może oscylować między 36 – 180 tysięcy złotych.    

 

Dla kluczowych pozycji i wysoko wyspecjalizowanych ról koszt ten może być jeszcze wyższy, biorąc pod uwagę długoterminowy wpływ na strategiczne inicjatywy firmy i jej wzrost.

 

 

Jak wybrać tego najlepszego pracownika do firmy i jej wyzwań

 

Pracując z klientami Digitalx, zauważamy, że mają oni coraz większą trudność nie z samym z rekrutowaniem ludzi, ale z rekrutowaniem skutecznych ludzi w obszarze e-commerce, marketingu i sprzedaży. Wynika to z tego, że dobrych specjalistów na rynku nie ma wielu. A w firmach brakuje osób, które potrafią zweryfikować i dopasować ludzi do specyfiki firmy i jej wyzwań.

 

Na polskim Linkedin są ponad 92 tysiące szeroko rozumianych specjalistów e-commerce. Dużo, ale tylko ułamek tej liczby będzie w stanie dać wartość dodaną Twojej firmie, zmieniając ją w kierunku przez Ciebie pożądanym. Nie jest to proste zadanie, trafnie wybierać pojedynczych specjalistów z tak dużego grona osób. Tym bardziej, że jedna osoba dobra w danej firmie, nie znaczy że będzie pasować do innej firmy – jej branży, wyzwań i kultury organizacyjnej. Jest również wielu dobrych specjalistów nieobecnych na LinkedIn. Wiele także osób dobrze rokujących, zasługujących na danie im szansy i awansu – mimo że nie tytułują się danym stanowiskiem.

 

Dokładna selekcja kandydatów, ocena ich umiejętności i dopasowanie do kultury firmy, są niezwykle istotne, aby uniknąć zbędnych kosztów, ale i zapewnić firmie odpowiednio dynamiczny wzrost. 

 

– Specjalizacja i doświadczenie

 

Doświadczenie i specjalizacja firmy rekrutacyjnej są kluczowe dla skutecznego rekrutowania w branży e-commerce. Firmy specjalizujące się w tej dziedzinie lepiej rozumieją specyficzne potrzeby i wyzwania związane z e-commerce, takie jak digital marketing, zarządzanie systemami e-commerce, analiza danych, czy logistyka. Posiadają również dostęp do węższej, ale bardziej odpowiedniej grupy kandydatów. Dzięki temu mogą efektywniej dobierać talent, który będzie odpowiadał na specyficzne potrzeby danego przedsiębiorstwa w dynamicznie zmieniającym się środowisku e-commerce. 

 

W firmie Digitalx posiadamy podział na ponad 20 obszarów tematycznych w obrębie specjalizacji e-commerce, sprzedaży i marketingu. Podział ten warunkuje budowę, rozwój i utrzymywanie ponad 20 różnych tematycznych baz kandydatów. Istnieje specjalizacja w poszczególnych obszarach pomiędzy różnymi rekruterami, którzy w sposób systematyczny zdobywają wiedzę, podnosząc swoje kwalifikacje w celu podejmowania trafnych decyzji. Wiemy, jak istotny jest w tej branży czas, dlatego zobowiązujemy się przekazać pierwszego dopasowanego kandydata w ciągu 7 dni od startu usługi. Całość projektu rekrutacyjnego trwa średnio 4-6 tygodni – ulega wydłużeniu przy bardziej specyficznych wymaganiach klienta i stanowiskach. 

 

– Weryfikacja merytoryczna, ale dziś przede wszystkim osobowościowa

 

W skutecznej rekrutacji równie ważna co weryfikacja merytoryczna jest ocena osobowości kandydatów. To pozwala zrozumieć, czy potencjalny pracownik pasuje do kultury organizacyjnej firmy, co może mieć kluczowe znaczenie dla jego przyszłej efektywności i zadowolenia z pracy. Dopasowanie osobowości do zespołu i wartości firmy często przeważa nad samymi umiejętnościami merytorycznymi, ponieważ wspiera budowanie harmonijnego środowiska pracy i warunkuje długoterminową współpracę.

 

Weryfikacja osobowości kandydatów może odbywać się na kilka sposobów, np. poprzez testy psychometryczne mierzące różne aspekty osobowości i kompetencje miękkie, wywiady behawioralne skupiające się na przeszłych doświadczeniach i zachowaniach, które mogą przewidywać przyszłe wyniki w pracy, czy case studies i symulacje zadaniowe, które pokazują, jak kandydat radzi sobie w praktycznych sytuacjach. Inne metody to analiza mediów społecznościowych lub rozmowy z referencjami, które mogą dostarczyć dodatkowych informacji na temat kandydata.

 

– Rekrutacja to dopiero początek

 

Rekrutacja to tylko początek procesu budowania skutecznego zespołu. Sukces w długoterminowym rozwoju firmy zależy również od efektywnego wdrażania nowych pracowników, ich szkolenia, rozwoju zawodowego i zarządzania talentami. Ważne jest, aby nie tylko znaleźć odpowiednich ludzi na odpowiednich stanowiskach, ale także zainwestować w ich rozwój, motywację i zaangażowanie, co z kolei przekłada się na wyniki firmy.

 

To, czy kandydat odnajdzie się w firmie, zależy w dużej mierze od kultury organizacyjnej, atmosfery pracy, możliwości robienia tego, co się lubi, oraz od równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Te czynniki wpływają na poziom zaangażowania, satysfakcję z pracy i w konsekwencji na trwałość zatrudnienia. Firmy, które skupiają się na budowaniu pozytywnej kultury pracy, często osiągają lepsze wyniki, mają niższą rotację pracowników i przyciągają talenty.

 

Digitalx – Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Tagi:

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0