Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w firmie Poly
Już kilka lat temu eksperci zwracali uwagę, na szereg nowych chorób, które są efektem pracy biurowej i mogą w niedalekiej przyszłości stać się główną grupą schorzeń zawodowych XXI wieku. Siedzący tryb życia, stres, nieznaczna aktywność fizyczna – sprawiają, że oprócz pogorszenia sprawności spada też poziom samopoczucia, czy umiejętność koncentracji. Współczesne modele i sposoby pracy rzadko sprzyjają zachowaniu dobrego samopoczucia, czy kondycji zdrowia psychicznego. Niestety kultura organizacyjna oraz sposób aranżacji przestrzeni w siedzibie firmy często nie uwzględnia większości biologicznych uwarunkowań człowieka. Dlatego tak ważne staje się poznanie rzeczywistych potrzeb i oczekiwań wszystkich typów osobowości osób zatrudnionych, aby ułatwić im funkcjonowanie, a także sprawną współpracę z pozostałymi członkami zespołów.
Chcąc ułatwić ten proces, firma Poly opracowała raport „The Evolution of Work & the Journey Forward”, w którym rozróżniono 6 głównych grup zatrudnionych. Każda z nich odznacza się indywidualnym stylem współpracy, dzięki czemu pracodawcy mogą zwrócić większą uwagę na poprawę jakości środowiska pracy, w tym m.in. układ biurek czy sprzętów, a także ich ergonomię. Duże znaczenie ma również odpowiednie wyposażenie pracowników w technologię i rozwiązania, które będą mogli wydajnie wykorzystywać podczas pracy z wybranej przez siebie lokalizacji, czego oczekuje aż 76% pracowników biorących udział w badaniu. Wprowadzenie pewnych zwyczajów jako standardy współpracy spowoduje, że zatrudnieni, bez względu na archetyp osobowości poczują się docenieni i wysłuchani. Takie podejście może sprawić, że jednocześnie pracownik biurowy (office collaborator), zdalny (remote collaborator) czy władca szos (road warrior) będzie bardziej skuteczny i skoncentrowany na powierzonych zadaniach i obowiązkach służbowych.
Kwestia zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym i holistyczne podejście do kwestii tzw. dobrostanu (well‑being) pracowników odgrywa coraz większą rolę przy szukaniu nowego miejsca zatrudnienia, lub podjęcia decyzji o pozostaniu w obecnej pracy. To oczywiste, że jeden przyjęty styl nie sprawdzi się dla wszystkich archetypów. Z jednej strony biuro ponownie staje się atrakcyjne jako docelowe miejsce wykonywania zadań służbowych, a mimo to praca z różnych lokalizacji (więcej niż jednej) odnotowała wyższe zainteresowanie niż kiedykolwiek wcześniej – z 56% w 2020 roku do aż 64% w 2022, wynika z wewnętrznych analiz firmy Poly. Miejsce pracy powinno nieustannie ewoluować właśnie po to, by sprostać zmieniającym się wymaganiom pracowników – uwzględniając możliwie jak najwięcej aspektów w tym: oczekiwania typów osobowości, przyzwyczajenia, czy upodobania zatrudnionych – czy to dotyczących modelu współpracy (zdalny, stacjonarny czy hybrydowy), czy technologicznych.
Dbanie o dobrą kondycję i stan psychiczny pracowników wymaga kompleksowego podejścia ze strony pracodawcy oraz firmy. Oprócz większej swobody i elastyczności działań zawodowych, zapewnienie zaplecza technologicznego powinno znajdować się na równi z gwarancją zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. W końcu wydajna praca to nie tylko „odhaczenie” powierzonych obowiązków, ale także elementy warunkujące zadowolenie pracownika, takie jak rozwój, spełnienie oraz relacje społeczne i poczucie przynależności do organizacji – które muszą zacząć znaczyć więcej dla samej organizacji.