Raport: Kandydaci chcą szybciej uzyskać informacje o pracodawcach

Brak listy z ofertami pracy, zdawkowe informacje o działalności firmy, nieoznaczona lokalizacja, mało czytelny opis korzyści i możliwości rozwoju – to powody, dla których osoby szukające pracy zniechęcają się, gdy przeglądają strony internetowe pracodawców. Tymczasem – jak pokazuje najnowszy raport eRecruiter „Strona Kariera z perspektywy kandydata” – aż 85% kandydatów śledzi oferty pracy właśnie na firmowej stronie internetowej, a 40% kandydatów przyznaje, że zdarza im się aplikować na kilka różnych ofert jednocześnie odnalezionych na stronie pracodawcy. Eksperci przekonują, że w dobie rosnącej konkurencji o talenty warto wdrożyć dodatkowe, nowoczesne sposoby pozyskiwania pracowników.

 

Podstawowym źródłem wiedzy o rynku pracy jest internet, a szukając informacji kandydaci trafiają na strony firmowe lub strony o pracodawcach. Zakładka Kariera to swego rodzaju wizytówka, od jakości której może zależeć to, czy organizacja wykorzysta szansę na pozyskanie osób o szukanych kompetencjach, czy ją straci. Niektóre firmy nie mają świadomości, jaką wartość niesie posiadanie strony poświęconej pracy, dla innych barierą stworzenia atrakcyjnej i skutecznej strony bywa brak czasu, zasobów czy wsparcia ze strony działu IT i marketingu. Te organizacje, które dbają zarówno o szatę graficzną, jak i merytoryczną zawartość swoich zakładek, z pewnością zwiększają potencjał rekrutacyjny i skuteczność prowadzonych działań – mówi Katarzyna Trzaska z eRecruiter.

 

Przełamać stereotypy rekrutacyjne

 

Z raportu „Strona Kariera z perspektywy kandydata” wynika, że aż 85% kandydatów śledzi oferty pracy na stronie internetowej pracodawcy. Tendencja ta widoczna jest wśród wszystkich trzech grup kandydatów: pracowników biurowych (z ang. white collars), pracowników fizycznych (blue collars) oraz osób pracujących w usługach, np. handel, gastronomia, usługi beauty (pink collars). Różnice natomiast dotyczą częstotliwości przeglądania ofert w zakładkach o pracy – pracownicy fizyczni oraz reprezentanci sektora usług częściej niż pracownicy biurowi odwiedzają strony firm po to, by zapoznać się z ofertami.

 

Zakładka kariery Banku Gospodarstwa Krajowego to jedno z kluczowych źródeł pozyskiwania kandydatów do pracy w naszej organizacji. Świadczy o tym fakt, że na przestrzeni ostatniego kwartału to właśnie strona kariery BGK okazała się naszym drugim pod względem liczby pozyskanych aplikacji źródłem i dostarczyła ponad 12% wszystkich otrzymanych aplikacji – mówi Agata Zamara, Starszy Specjalista ds. Rekrutacji i Employer Brandingu w Banku Gospodarstwa Krajowego.

 

Co również godne zauważenia, 40% pytanych kandydatów deklaruje, że zdarza im się zaaplikować na kilka różnych ofert jednocześnie do tej samej firmy. Wbrew pozorom nie jest to negatywne zjawisko, a pracodawcy mogą wręcz zyskać na takiej sytuacji. Większy wybór tak naprawdę pozwala łatwiej dopasować kandydata do charakteru stanowiska. To, że dana osoba składa życiorys np. do trzech różnych działów, nie musi oznaczać, że jest niezdecydowana i bez pomysłu na siebie – wręcz przeciwnie, może to być oznaka zaangażowania i szerokiego doświadczenia zawodowego, które w czasach przebranżawiania jest coraz częściej spotykanym zjawiskiem. To pokazuje, że warto zapewnić kandydatom dostęp do wszystkich aktualnych ofert pracy w jednym miejscu, np. na firmowej stronie, tak by mieli przegląd wakatów i mogli spróbować swoich sił w kilku procesach rekrutacyjnych.

 

Szczegóły mają znaczenie

 

Odwiedzanie stron firmowych służy przede wszystkim szukaniu nowych ofert pracy, ale są też inne motywy, którymi kierują się kandydaci. Aż 60% wszystkich badanych sprawdza na stronie Karier informacje o tym, czym zajmuje się firma. Ważnym aspektem jest też przebieg procesu rekrutacji. 53% pracowników biurowych i 53% osób związanych z usługami zadeklarowało, że zagląda na stronę www pracodawcy, żeby przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Pozwala to na lepsze poznanie marki i upewnienie się co do swoich decyzji zawodowych, ale też umożliwia rzetelniejsze przygotowanie merytoryczne.

 

Jakich jeszcze informacji szukają kandydaci? Co zrobić, żeby przekonać do siebie potencjalnych pracowników i sprawić, by pozostawili swoje CV? TOP5 informacji ważnych dla osób poszukujących pracy stanowią: możliwości rozwoju, etapy rekrutacji, benefity, działalność firmy oraz opinie pracowników.

 

– Zakładka Kariera nie tylko powinna być listą dostępnych wakatów, lecz także odzwierciedlać kulturę organizacji, pokazywać jej wartości, misję, cele, osiągnięcia. Powinna sprawić, że czytający poczuje się zaciekawiony i zatrzyma się na dłużej – przekonuje Katarzyna Trzaska z eRecruiter.

 

Sposób na zdobycie przewagi konkurencyjnej

 

Aż 80% kandydatów deklaruje, że docenia firmy, które zamieszczają na swoich stronach bieżące rekrutacje. To jednak nie jedyna korzyść, jaką odnieść mogą pracodawcy. „Jest to sygnał, że firmie zależy na poszukiwaniu zaangażowanych pracowników” – tak stwierdziło 69% pracowników biurowych, 72% fizycznych i 69% pracowników zajmujących się usługami. Inne wskazywane korzyści odnoszą się do profesjonalizmu pracodawcy i ciągłego rozwoju firmy.

 

Strona Kariera to wizytówka firmy jako pracodawcy. Z naszego doświadczenia wynika, że często to także punkt pierwszego kontaktu z nami dla potencjalnego pracownika. Kandydaci uczestniczący w rekrutacjach do Porta KMI wprost doceniają fakt, że posiadamy na stronie miejsce poświęcone pracy u nas – mówi Tomasz Miks, HR Business Partner w Porta KMI Poland.

 

Jak kandydaci trafiają na stronę Kariera? Przypadkowo czy celowo? – Najczęściej kandydaci odwiedzają strony pracodawców dopiero po zetknięciu się z interesującym ogłoszeniem. Tak wskazało 60% badanych kandydatów. Z kolei połowa kandydatów szuka strony Karier, wpisując w wyszukiwarkę nazwę pracodawcy. Kandydaci blue collars częściej niż pozostałe grupy sami z siebie wyszukują oferty bezpośrednio na stronie firmowej – analizuje Katarzyna Trzaska z eRecruiter. – Tym bardziej, aby nie zepsuć wizerunku i nie stracić możliwości interakcji, warto zadbać o wrażenia kandydatów, którzy chcą dowiedzieć się więcej i szybko znaleźć potrzebne informacje.

 

(Nie)oczywisty klucz do efektywności

 

Dobrze zaprojektowana strona Karier powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych i odznaczać się czytelną strukturą. Eksperci zwracają uwagę, że kandydaci coraz częściej szukają pracy i aplikują na oferty za pośrednictwem smartfonów, dlatego warto odpowiedzieć na ten trend. Ciekawa estetyka, nieszablonowy sposób prezentacji oferty to również jej wyróżniki. Do najważniejszych cech należy także łatwość filtrowania ogłoszeń – aby kandydat mógł szybko i sprawnie przeglądać ogłoszenia według interesujących go kryteriów. W rekrutacjach liczy się czas, dlatego raz uchwyconą uwagę kandydata warto zatrzymać, by mógł on szybko przejść do działania, czyli wysłania CV. Ważną rolę odgrywa też możliwość wysłania aplikacji spontanicznej. – Z naszych obserwacji wynika, że z opcji wysłania aplikacji spontanicznych często korzystają kandydaci, którzy są świadomi marki i zmotywowani, by podjąć pracę w wybranej firmie. To doskonała okazja, żeby wyłowić lojalnych i zaangażowanych pracowników, którzy mają jasno sprecyzowane cele rozwojowe – zaznacza Ewelina Piotrowska z eRecruiter, dodając, że bardzo istotne jest też regularne badanie efektywności zakładki Kariera ianalizowane danych, dzięki którym można udoskonalić stronę i lepiej odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania kandydatów.

 

Więcej wskazówek i porady ekspertów na temat tego, jak stworzyć efektywną zakładkę Kariera, zaprojektować treść, zadbać o wizualne aspekty i w intrygujący sposób opowiedzieć o firmie, można znaleźć w raporcie: https://go.erecruiter.pl/raport-strona-kariera

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0