Szczęście w miejscu pracy – Polska w środku rankingu / wyniki globalnego badania

BADANIE POZIOMU SZCZĘŚCIA PRACOWNIKÓW: EMPLOYEE HAPPINESS SURVEY

Kto jest szczęśliwy w pracy i z jakiego powodu?

Aby się tego dowiedzieć, Mindspace
przeprowadził badanie wśród 5000 pracowników biurowych na całym świecie.
Stwierdzono, że odczuwanie szczęścia w pracy ma pozytywny związek ze zwiększoną
produktywnością i kreatywnością. Z drugiej strony, gdy ludzie są nieszczęśliwi, ich stan
wpływa niekorzystnie nie tylko na ich codzienne życie, ale także na wyniki firmy. Właśnie
dlatego odczuwanie szczęścia przez pracowników powinno stanowić priorytet dla
pracodawców, jeśli chcą, by ich firma osiągnęła sukces.

Zestawienie różnych Państw

W celu zgłębienia zagadnienia
Mindspace, globalny operator butikowych przestrzeni coworkingowych, przeprowadził w
kwietniu 2019 r. ankietę wśród 5000 pracowników biurowych w 7 krajach (Stany
Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Holandia, Izrael, Polska i Rumunia), aby
dowiedzieć się, co myślą o pracy.
Najszczęśliwsi pracownicy są w Stanach Zjednoczonych – Polska plasuje się w środku
rankingu
Dobrą wiadomością jest to, że 30% pracowników biurowych jest bardzo szczęśliwych, a
54% – umiarkowanie. W globalnym porównaniu 7 krajów amerykańscy pracownicy
najbardziej cieszą się z wyjścia do pracy, przy czym 54% z nich twierdzi, że są bardzo
szczęśliwi, a 39% jest zazwyczaj szczęśliwych. Oznacza to, że najszczęśliwszych
pracowników biurowych znajdziemy w Stanach Zjednoczonych. Polscy pracownicy
biurowi plasują się w środku rankingu – 25% z nich jest bardzo szczęśliwych, a 58% –
zazwyczaj szczęśliwych.

Kobiety czy mężczyźni?

W przeciwieństwie do innych krajów, w Polsce to kobiety
odczuwają wyższy poziom szczęścia w pracy niż mężczyźni.
Najmniej zadowoleni są pracownicy brytyjskich biur, ogółem prawie jedna czwarta z nich
nie jest szczęśliwa w ogóle lub nie jest bardzo szczęśliwa w pracy.
Niezwykle ważne jest również zrozumienie, co leży u podstaw prawdziwego,
długotrwałego zaangażowania pracowników. Należy się zastanowić, dlaczego ludzie nie
czują się zaangażowani.

Powody

Według badania, 34% osób nie było zaangażowanych w pracę,
ponieważ uważały one, że nie zarabiają wystarczająco. Jednak niemal tyle samo

pracowników – 35% – stwierdziło, że brak zaangażowania wynika z nieinspirującego
środowiska pracy, w którym na co dzień pracują.
W skali świata zaangażowanie pracowników jest najwyższe w Stanach Zjednoczonych
i w Polsce (3,5 na 4 w każdym z tych krajów), a najniższe w Wielkiej Brytanii (2,7 na 4).
Zazwyczaj, ludzie chcą mieć poczucie celu oraz osiągać wyznaczone założenia i wyniki.
W Polsce i Izraelu 22% pracowników poszukuje w pracy możliwości rozwoju osobistego,
natomiast w USA i Europie Zachodniej tylko 12%.

Na co się to przekłada?

– Poczucie szczęścia w miejscu pracy jest ważne nie tylko dla stworzenia panującej w
nim atmosfery – ma też znaczenie dla biznesu – mówi Dan Zakai, dyrektor generalny i
współzałożyciel Mindspace. – Staramy się analizować, co sprawia, że pracownicy są
zadowoleni, ponieważ wiemy, że szczęśliwy zespół to osoby bardziej zaangażowane,
produktywne, kreatywne, o wyższej wytrzymałości i odporności. Tacy pracownicy mają
również pozytywny wpływ na swoich kolegów i dłużej pozostają w firmie. Czego chcieć
więcej?
Badanie zaangażowania pracowników jest kluczowe, jednak w wielu krajach nadal nie
jest powszechne

Co więc trzeba zrobić?

Aby poziom szczęścia i zaangażowania wzrósł, firmy muszą słuchać swoich
pracowników. Około jedna piąta firm (21%) nie przeprowadza oceny zaangażowania
pracowników. Wygląda to jednak różnie w poszczególnych krajach. Na przykład w
Stanach Zjednoczonych 18% firm nie przeprowadza oceny zaangażowania pracowników,
natomiast w Izraelu nie robi tego aż 31%.
W Polsce tylko 16% pracodawców nie bada zaangażowania pracowników, przez co nigdy
nie dowiedzą się, co mogliby poprawić i ulepszyć w swojej firmie. Wśród tej grupy,
prawie jedna trzecia małych przedsiębiorstw (2-20 pracowników) nie przeprowadza
takiej oceny, ale aż 90% dużych korporacji robi to regularnie. Liczby te jednak oznaczają,
że setki pracodawców na polskim rynku nie wykonują pierwszego i najważniejszego
kroku w kierunku zwiększenia poziomu szczęścia i zaangażowania pracowników, a w
konsekwencji nie wykorzystują narzędzia służącego poprawie wyników firmy, nie pytając
bezpośrednio pracowników o ich ocenę miejsca pracy i samopoczucie w nim.

Autor: Agencja Advanced PR

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0