Kilkanaście godzin przed komputerem? Zadbaj o zdrowie i wydajność

Spędzasz przed ekranem kilkanaście godzin na dobę? Jak zachować wysoką produktywność, nie przemęczać się i – przede wszystkim – być zdrowym?

Z jednej strony pracodawcy robią wszystko, żeby ich programiści się zbytnio nie zmęczyli i nie odeszli z firmy. Z drugiej strony, oni sami często wykonują dodatkowe projekty albo po prostu uczą się nowych umiejętności. Poznaj sprawdzone sposoby na podniesienie produktywności, nie tylko dla programistów!

Zapytaliśmy o nie Jacka Tchórzewskiego – programistę i założyciela największej polskiej szkoły IT Coders Lab.

  1. Planuj dzień

Zawsze staraj się mieć odpowiednio zaplanowany dzień. Pracę ułóż w oddzielone od siebie segmenty, np. 90-minutowe. Pomiędzy nimi zaplanuj 10-15 minut przerwy. – Rozpoczynam od wybranych trzech najważniejszych rzeczy, które danego dnia muszę wykonać zanim zajmę się czymkolwiek innym – mówi Jacek Tchórzewski z Coders Lab. – Podczas przerw zawsze staram się odejść od komputera i pospacerować, choćby wokół budynku, w którym pracuję. To regeneruje znacznie lepiej niż przeglądanie stron internetowych.

  1. Wyłącz WhatsApp, Messenger, Skype, FaceTime

Produktywność jest bardzo ważna dla każdego programisty. Pracując przy komputerze bardzo łatwo jest się rozproszyć, szczególnie kiedy natrafia się na złożony problem. Facebook i inne ciekawe strony internetowe są przecież na wyciągnięcie ręki.​

Podczas intensywnej pracy w miarę możliwości wyłącz wszystkie (zbędne) komunikatory i schowaj telefon. Uważaj na wszystko, co może zdekoncentrować, jak np. poczta elektroniczna. – Na maile odpowiadam mniej więcej trzy razy dziennie: po przyjściu do pracy, po lunchu oraz przed wyjściem z biura – zdradza Tchórzewski.

  1. Muzyka, nauka? Tak!

W czasie wytężonego wysiłku umysłowego słuchaj muzyki, która wzmaga koncentrację. Ekspert Coders Lab poleca utwory instrumentalne z gatunku neoklasyki lub ścieżki dźwiękowe do gier, które są specjalnie skomponowane tak, aby pomagać w skupieniu uwagi na tym, co widzimy.

Każdego dnia minimum 30 minut przeznaczam też na naukę – niekoniecznie związaną z informatyką. Ważne, aby było to dla mnie coś nowego – mówi Tchórzewski, wykładowca programowania.​

  1. Dzban! Pij wodę, śpij bez smartfona

W trakcie dnia staraj się wypić minimum 2 litry wody. Jak o tym pamiętać? Wystarczy, że każdego ranka, jeszcze przed zalogowaniem się do komputera, postawisz na biurku spory dzbanek wody, który opróżnisz przez kolejne 8 godzin.

Zmęczenie najczęściej dopada już po opuszczeniu biura. Wówczas dobrze choć na chwilę oderwać myśli od pracy. Pomoże w tym pasja, która odciągnie cię od pracy i zrelaksuje. Weekendy dobrze spędzać na świeżym powietrzu, z dala od komputera i telewizora. Wszyscy specjaliści zwracają uwagę na zbawienny wpływ sportu.

O ile to możliwe, postaraj się równomiernie rozłożyć urlop w ciągu roku, tak aby na każde 4-5 miesięcy pracy przypadał co najmniej tygodniowy odpoczynek.

Choć programistom przychodzi to z często z wyjątkowym trudem, powinni zadbać również o rutynę snu. Dobrze kłaść się zawsze o tej samej porze i – uwaga – nie patrzeć w ekrany (komputera, smartfona) na co najmniej godzinę przed snem.​

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled