Walka na rynku pracy staje się coraz bardziej wyrównana. Już nie tylko pracownik walczy o uwagę rekrutera. Nie sposób nie zauważyć, że już na poziomie ogłoszeń pracodawcy też rywalizują o pracowników. Coraz więcej ogłoszeń rozpoczyna się od wypunktowania tego, co firma ma do zaoferowania pracownikom, a dopiero kolejne elementy mówią o wymaganiach. Niezależnie od tego czy to pracodawca walczy o specjalistę czy pracownicy biją się o wakat, rekruterzy mają obraz kandydata idealnego – różny, w zależności od branży. Na podstawie analizy ogłoszeń o pracę z serwisu praca.pl, jakich kandydatów szukają rekruterzy?
Komunikatywnych i odpornych na stres zapraszamy do sprzedaży i obsługi klienta
Te miękkie kompetencje przydadzą się oczywiście każdemu, bez względu na wykonywany zawód, jednak skuteczny sprzedawca bez wątpienia MUSI je posiadać. Zdolności interpersonalne (zarówno komunikatywność jak i umiejętność pracy zespołowej) pojawiły się we wszystkich analizowanych ogłoszeniach. W ponad 50% badanych ofert pracy znalazło się również zaangażowanie (w dwóch przypadkach określone nawet jako ponadprzeciętne). W 30% ogłoszeń pracodawcy wymagają znajomości branży – o ile mniejsze znaczenie ma to przy sprzedaży produktów, to większy nacisk na tę kompetencję kładą firmy oferujące usługi. Wysoko cenione są też: doskonała organizacja pracy i wysoka kultura osobista. Ciekawi fakt, że jedynie w 60% ogłoszeń rekruterzy wskazują w wymaganiach doświadczenie w sprzedaży.
Branża IT pilnie zatrudni doświadczonych specjalistów z angielskim
W ogłoszeniach o pracę z obszaru IT pracodawcy wymagają głównie umiejętności technicznych (100% analizowanych ogłoszeń o pracę na to wskazuje). 70% wziętych pod lupę pracodawców wymaga doświadczenia zawodowego i tyle samo doskonałej znajomości języka angielskiego. Analizując ogłoszenia zamieszczone na Praca.pl możemy też obalić mit, że w branży IT nie liczą się kompetencje miękkie. 50% pracodawców wymienia w wymaganiach zdolności interpersonalne (umiejętność pracy w zespole i komunikatywność). Wśród oczekiwań wobec kandydatów znalazły się również: cierpliwość, rzetelność i samodzielność.
Doskonała organizacja pracy, doświadczenie i odporność na stres mile widziane w administracji biurowej
A raczej wymagane – te kompetencje znalazły się w 70% analizowanych ogłoszeń. 60% pracodawców wskazuje w ogłoszeniach na umiejętności twarde: biegła obsługa komputera i znajomość języka angielskiego umożliwiająca swobodną komunikację. Dla blisko połowy rekrutujących w tym obszarze bardzo ważne są zdolności interpersonalne, określane nawet jako nieprzeciętne.
Czy doświadczenie jest potrzebne?
Analizując ogłoszenia zamieszczane na Praca.pl można zaobserwować zmiany dotyczące wymogu doświadczenia. Firmy z obszarów, w których trudno jest znaleźć pracownika, jak IT i sprzedaż, są zmuszane do otwarcia się na młodych, niedoświadczonych jeszcze pracowników. Coraz częściej i chętniej inwestują w programy szkoleniowe lub stażowe, przygotowując młodą kadrę do pracy w swojej firmie. Z kolei, szukający zatrudnienia w administracji biurowej, konkurując z wieloma chętnymi, muszą liczyć się z długą listą wymagań pracodawców, na której doświadczenie ciągle jest na topie.
Poza tym, co znajdziemy w ogłoszeniu, warto też zwrócić uwagę na pewne podstawy, które są tak oczywiste, że czasami o nich zapominamy, a dotyczą wszystkich kandydatów, bez względu na branżę.
Poniżej 5 najczęściej wymienianych przez rekruterów uniwersalnych cech kandydata „idealnego”:
- Szacunek do rozmówcy na każdym etapie procesu rekrutacyjnego, czyli np. punktualne przyjście na spotkanie lub poinformowanie, że jednak nie przyjdziemy. Poza oczywistą przyzwoitością warto pamiętać o tym, że rekruterzy też zmieniają firmy i nie mamy pewności czy za jakiś czas nie spotkamy tej samej osoby w innym miejscu,
- Znajomość firmy – jeśli decydujemy się na spotkanie rekrutacyjne, powinniśmy się do niego przygotować. Kandydat, który nie wie nic o firmie, do której aplikował, nie zyska uznania rekruterów.
- Uczciwość – zarówno w CV, jak i podczas rozmowy.
- Pozytywne nastawienie – malkontenci, choćby byli najlepszymi specjalistami w swojej dziedzinie, nie pasują do profilu kandydata idealnego,
- Zaangażowanie – czyli zainteresowanie firmą, stanowiskiem, zakresem obowiązków, itp. Mówi się, że „kto pyta, nie błądzi”.
Idealnego kandydata tak samo trudno znaleźć jak idealnego pracodawcę. Od kiedy parametry określające rynek pracy wyglądają coraz bardziej optymistycznie, eksperci rynku pracy obserwują dużą chęć doskonalenia się po obu stronach – zarówno pracodawcy, jak i pracownicy starają się sprostać wymaganiom stawianym sobie wzajemnie. A to działanie zmierzające w stronę „współpracy idealnej”.
Źródło: praca.pl