Wielu pracodawców tak naprawdę nie wie dziś, jak przyciągnąć do swojej firmy osoby poszukujące pracy. Większość starych metod zaczyna bowiem zawodzić, oferty pracy nie działają, a pracowników wciąż coraz dotkliwej brakuje.
Kandydatów interesuje dużo więcej niż rodzaj umowy i wysokość pensji. Chcą wiedzieć, kto ich zatrudnia, jakie wyznaje wartości, jaką ma pozycję na rynku i jakie plany rozwoju. Chcą pracować w danej firmie z wyboru, nie z konieczności i braku innych perspektyw. Chcą bardzo wielu rzeczy, o czym można przeczytać w wynikach badania 1700 kandydatów podpowiada firmom co zmienić w rekrutacji.
Chociaż istnieje szereg tradycyjnych metod rekrutacji, to kluczem do sukcesu jest dziś wizerunek firmy.
Poniżej przedstawiamy 7 sprawdzonych sposobów, które firma może wykorzystać do stworzenia takiego wizerunku pracodawcy, który przyciąganie prawdziwe talenty.
W jaki sposób można rozwijać silną markę pracodawcy?
Wykorzystaj media społecznościowe!
Firmy, które są postrzegane przez pracowników, jako atrakcyjne, posiadają profile w mediach społecznościowych. Powinny być obecne na takich portalach jak: Facebook, LinkedIn, Twitter oraz Youtube.
Warto zbudować profil pokazujący codzienne życie firmy, na którym członkowie zespołu opowiadają o sukcesach oraz celach.
Wchodź w interakcje z osobami zostawiającymi komentarze!
Podobno od braku interakcji z komentującymi gorsze jest tylko odnoszenie się do nich w niegrzeczny sposób. Dlatego warto angażować odbiorców: pytać ich o opinię, pozwalać decydować o małych rzeczach w firmie i odpowiadać na pytania w komentarzach. W ten sposób buduje się liczne grono osób, które chciałyby pracować w danej firmie.
Pamiętaj o otwartej komunikacji!
Nic nie działa lepiej niż zaangażowani pracownicy, promujący firmę. Dlatego poproś zespół o szczerą rozmowę, podczas której zadasz pytanie: „Co powiedziałbyś swoim znajomym o pracy w naszej firmie?”
Jak widzisz, nie musisz zatrudniać agencji, która buduje wizerunek firmy. To pracownicy są największą skarbnicą wiedzy. Takie informacje możesz wykorzystać do zbudowania rzetelnego i przyciągającego profilu.
Zachęć swoich pracowników do współpracy online!
Uwielbiamy czytać recenzje. Myślę, że mogę śmiało powiedzieć, że to właśnie na ich podstawie decydujemy o wyborze hotelu, restauracji, filmu w kinie, kosmetyków czy sprzętu elektronicznego. Kiedyś, aby wyrobić sobie opinie trzeba było „przetestować” dany produkt, dzisiaj w dobie Internetu wystarczy o nim przeczytać.
Jeżeli sprawdza się to na tylu płaszczyznach życia, to czemu nie wykorzystać recenzji do promocji firmy. Zachęć swoich pracowników do napisania krótkiej opinii na temat pracy w firmie. Znajdź rzetelną platformę i załóż profil pracodawcy. Co możesz zyskać? Dostęp do setek tysięcy kandydatów, pozycjonowanie firmy w Internecie oraz promocję wizerunku pracodawcy.
Pozwól pracownikom budować swoją markę!
Spróbuj myśleć o swoich pracownikach jak o ambasadorach marki. Nic nie działa bardziej motywująco niż świadomość budowania własnej reputacji.
Pozwól pracownikom na rozwój i promuj ich dokonania, również na firmowych profilach. Pokazanie historii najlepszych pracowników, może przyciągnąć wielu kandydatów. Przyszły pracownik, będzie mógł w ten sposób wyobrazić sobie swoją rolę i możliwości rozwoju w firmie.
Pamiętaj o obecności w realnym świecie!
Employer Branding Institute w badaniu Kandydaci 2.0 postawił pytanie o najchętniej wybierany sposób poszukiwania informacji o pracodawcach. W większości ankietowani wybierali odpowiedzi związane z bezpośrednim kontaktem z pracownikami firmy. Największą popularnością cieszyły się dni otwarte, imprezy organizowane przez pracodawców, rozmowy telefoniczne z pracownikami firmy oraz targi pracy.
Organizując tego typu wydarzenia, pamiętaj o ustaleniu swojego celu oraz identyfikacji grupy docelowej. Wybierz odpowiednie targi i ustal, jakiego rodzaju atrakcje będą znajdować się na Twoim stoisku. Nie zapomnij również o najważniejszej kwestii – wyznacz osoby, które będą reprezentować firmę.
Zbuduj program poleceń pracowniczych!
W 2015 roku, programy polecenia były popularne za granicą. W 2016 roku zyskały na popularności także w Polsce, szczególnie w branży IT. Nikt nie rozumie lepiej kultury i celów firmy od pracowników, dlatego właśnie bywają dobrymi rekruterami.
Wykorzystaj tę metodę również w swojej firmie. Zaproś obecnych pracowników do wskazania kandydatów, którzy mogliby odnaleźć się w Waszej firmie. Wskaż nagrodę za polecenie osoby, która zostanie zatrudniona i przejdzie pomyślnie przez okres próbny. W zależności od możliwości nagrodami może być premia finansowa, nagroda rzeczowa, karta upominkowa lub np. dzień wolny.
Budowanie marki pracodawcy jest pierwszym krokiem w tworzeniu atrakcyjnej firmy. To proces wymagający dużego zaangażowania. Z tego powodu może Ci się wydawać, że takie działania zabiorą Ci zbyt dużo czasu. Potraktuj to jako inwestycję, która finalnie może pomóc Ci przyciągnąć największe talenty do firmy.
Autor: Aleksandra Bończewska – psycholog i konsultant kariery w InterviewMe. Pasjonuje ją budowanie marki osobistej. W wolnym czasie planuje kolejne podróże.
Publikacja pierwotnie ukazała się w portalu kariera.pl pod tytułem: 7 najlepszych sposobów – jak zwrócić na siebie uwagę kandydatów do pracy w czasach, gdy ogłoszenia przestały działać