Employer BrandingKomunikacjaRozwójStrategiaWiedza

Wyzwania firmy kluczowe dla HR

zesp

Dzisiaj w świecie zarządzania zasobami ludzkimi rewolucja stoi u drzwi. Zmienia się nie tylko pokolenie dominujące na rynku pracy. Zmieniają się zasady, jakimi kieruje się biznes i rynek zatrudnienia. Czas nie myśleć o wyzwaniach HR, employer brandingu czy komunikacji. Priorytet ma dzisiaj rozwój firmy.
 
Pokolenie Y oczekuje etycznego podejścia do pracy oraz możliwości zachowania równowagi między pracą a możliwością rozwoju własnych pasji i zainteresowań. Wyspecjalizowani pracownicy w coraz większej liczbie profesji zaczynają dyktować warunki przedsiębiorstwom. Nie chodzi tutaj wyłącznie o wysokość pensji, ale także standard pracy oraz wiele indywidualnych czynników, wpływających na odbiór pracodawcy. Rosnąca dziura kompetencyjna z jednej strony utrudnia poszukiwanie specjalistów na rynku, z drugiej stwarza, nie tylko firmom, pole do podjęcia ogromnego wyzwania – budowania rynku eksperckiego w procesie edukacyjnym. Chociaż wiele tych zmian przypominają raczej koszmar specjalisty od HR, czy wizerunku pracodawcy, te zmiany dostrzega już coraz więcej HR Business Partnerów oraz zarządów firm. Nie tylko tych dużych oraz nie tylko tych w branży IT. Dzisiaj spojrzenie na wyzwania rozwojowe przedsiębiorstwa staję się wyzwaniem dla wszystkich zespołów organizacji. Ich zadaniem jest osiągnięcie celu przy jak najmniejszym wykorzystaniu zasobów i funduszy. To działanie stawia zespoły od HR, czy zarządzania zasobami ludzkimi na swoistej pierwszej linii frontu. Bez ludzi, niezależnie od formuły współpracy z nimi, po prostu nie da się osiągnąć tego wyzwania.
 
Wyzwanie to współdziałanie
 
Kończą się czasy wyzwań stawianych przed pojedynczymi działaniami. Dzisiaj, zgodnie z zasadami, jakie niesie ze sobą tzw. smart zarządzanie, ogromne znaczenie mają przede wszystkim kompetencje pracowników. Tworzenie zespołów zadaniowych i mocne spłaszczanie struktury poprzez wydobywanie z działów odpowiednich umiejętności i cech to dzisiaj jedno z największych wewnętrznych wyzwań budowania nie tylko polityki kadrowej. Z jednej strony liczą się wspominane kompetencje, z drugiej otwartość, chęć współdziałania i wytrwałość w dążeniu do celu. Dzięki różnorodnym narzędziom oferowanym przez nowoczesne HR, komunikację korporacyjną, czy wdrażanie rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju, to wyzwania jest możliwe do osiągnięcia. Jednym z nich jest także konieczność prowadzenia ciągłego dialogu i budowania relacji – czy to z klientami, kontrahentami biznesowymi, dostawcami, a także wewnątrz samej organizacji. Rozumienie firmy, rozwój jednostek i praca z tworzącą się w nowym pokoleniu średnią kadrą managerską – to z pewnością jedno z wyzwań.
 
HR niedoboru
 
Właściwie działająca organizacja, ze zmotywowanymi pracownikami, którzy chcą się rozwijać – to marzenie nie tylko wielu HR-owców, ale także członków zarządu i właścicieli przedsiębiorstw. Dzisiaj HR zaczyna funkcjonować w przestrzeni niedoboru. Brak rąk do pracy, konieczność obniżania poprzeczki kandydatom, podnoszenia ustalonych oczekiwań i przede wszystkim królujący kandydat sprawiają, że tradycyjne narzędzia tzw. marketingu rekrutacyjnego po prostu nie wystarczą. Dzisiaj coraz większe znaczenie ma jakość aplikacji i czas pozyskania pracownika. Dlatego bardzo wiele organizacji stawia na rekomendację. Na rynku portali pracy widać już pewien trend związany z rekomendacjami zapoczątkowany interaktywną kampanią Praca.pl Dzisiaj to polecony pracownik jest najcenniejszy. Jednak tego polecenia nie będzie, kiedy wnętrze organizacji będzie wymagało poprawy. HR niedoboru to także coraz większe odejście od narzędzi agresywnego marketingu rekrutacyjnego. Targi pracy nie zawsze są już receptą na pozyskiwanie świeżej krwi do organizacji. Wyspecjalizowane spotkania, udział w wartościowych projektach konferencyjnych, dokładny research takich portali jak LinkedIn i GoldenLine, gdzie to właśnie ludzie polecają i wskazują na kluczowe kompetencje – to dzisiaj trudne wyzwanie dla wielu rekruterów. Chociaż może zabrzmi to nieco na wyrost – dzisiaj dbałość o relacje z kandydatem i candidate experience ma dużo większe znaczenie. Bo nawet jeśli nie uda się tym razem zachęcić do współpracy, to przyjazny, odnawiany co klika miesięcy, kontakt z potencjalnym pracownikiem, długofalowo może zaprocentować.
 
Synergia wyzwań
 
Dzisiaj przed polskim światem związanym z budowaniem marki pracodawcy czeka bardzo wiele wyzwań. HR, podobnie jak inne specjalistyczne zespoły w firmie, musi się nauczyć tego, że warto korzystać z efektu synergii firmowych kompetencji. Nie ma już dzisiaj jednej drogi, która zapewnia sukces. Odpowiedzialność, zaangażowanie, partnerstwo – to dzisiaj kilka kluczy, które z pewnością będą wspierać realizację celów organizacji. Jednak dzisiaj to nie ilość ale jakość będzie w coraz większym stopniu decydować o sukcesie przedsiębiorstw na coraz bardziej specjalizującym się rynku usług i produkcji. Kontrahenci lubią profesjonalistów. To, jak stworzyć i utrzymywać taki zespół przestaje być już tylko wyzwaniem szefa, czy działu HR. Staje się jednym z działań, które bardzo zero-jedynkowo mogą wpływać na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
 
 
Autor: Adam Piwek, Mind Progress Group
 
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

      Skomentuj

      Share This
      HRstandard.pl
      Login/Register access is temporary disabled