Na forach internetowych kandydaci wylewają swoje gorzkie żale na temat najgorszych rozmów kwalifikacyjnych, złego traktowania, braku profesjonalizmu rekruterów. HR-owcy, czas na rachunek sumienia! Przygotowaliśmy listę rzeczy, których oczekują od Was kandydaci.
1. Przyjaznej rozmowy kwalifikacyjnej
To znaczy takiej, gdzie nie padają dziwne, nic nie wnoszące do procesu rekrutacyjnego pytania, np. o 5 zastosowań ołówka czy o swoją największą wadę. A co gorsza, pytania o życie prywatne, a w szczególności te niezgodne z prawem. Kandydat oczekuje, że rozmowa odbędzie się w miłej atmosferze, od początku do końca i niezależnie od jej wyniku pozostawi dobre wrażenie na przyszłość.
2. Przygotowania i konkretów
Rekruter musi mieć dużą wiedzę na temat oferowanego stanowiska i doskonale wiedzieć, jakiej osoby szuka. Oprócz tego, powinien on koniecznie zapoznać się z CV kandydata i przyswoić chociaż podstawowe pojęcia z branży, dla której rekrutuje. Nikt nie wymaga, byś był specjalistą od wszystkiego, ale ciężko budować swój autorytet, jeśli brak Ci nawet podstawowej wiedzy branżowej i jakiegokolwiek przygotowania do tematu.
3. Pełnego skupienia na rozmowie i słuchania
Kandydat jest na rozmowie całym sobą, bo od tego spotkania zależy jego przyszłość. Z rekruterami różnie bywa: kandydaci narzekają, że Ci odbierają dzwoniący telefon, ziewają, okazują znudzenie. – „Pamiętajmy, że na rozmowę trzeba wybrać ciche i ustronne miejsce. Niedopuszczalne jest, aby ktoś w jej trakcie przechodził, krzątał się, przeszkadzał.” – podpowiada Aleksandra Dyka, Recruitment Specialist z agencji pracy Jobs Plus.
4. Kontaktu oraz informacji zwrotnej
Bywa, że komunikacja z rekruterem jest jednostronna – kandydat wysyła CV, ale wpada ono w próżnię i można się tylko domyślać, czy aplikacja dotarła, czy ktoś ją przeczytał i dlaczego nikt w jej sprawie nie oddzwania? Jeszcze większym problemem jest brak odpowiedzi po rozmowie kwalifikacyjnej. Jeszcze do niedawna słowa „oddzwonimy do Pana/Pani” w praktyce oznaczały, że z pracy nici. Dzisiaj powinny być obietnicą otrzymania wartościowej informacji zwrotnej, zarówno tej pozytywnej, jak i negatywnej.
5.Traktowania jak partnera, a nie jak petenta
Kandydat oczekuje relacji symetrycznej, czyli rozmowy jak równy z równym, a nie próby przyłapania na niewiedzy. W końcu obie strony powinny mieć ten sam wspólny cel: znalezienie nowej pracy lub nowego pracownika. Partnerstwo odnosi się też do poszanowania czasu drugiej strony. Rekruterzy zapominają, że na oferty aplikują też osoby, które pracują i spotkanie w godzinach 8-16 wymaga wzięcia dnia urlopu. Uszanujmy więc każdą minutę takiego dnia, nie spóźniajmy się, nie każmy kandydatowi czekać.
A Wy, czy dodalibyście coś jeszcze do tej listy?
Autorka: Joanna Pieńkowska, Jobs Plus